Een van de mooist klinkende Stradivariusviolen: 'ex Marsick' uit 1715

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 23 mei 2014.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Persoonlijk vind ik dit instrument een van de allerbeste ooit gebouwd! Het ding schijnt US$ 8 miljoen waard te zijn. Ik had niet eerder van James Ehnes gehoord, maar die kan er wel schitterend op spelen!

    Paganini: Caprice No.9

    Bach: Chaconne
     
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Op het eerste gehoor: zeer aansprekend. Als ik het goed begrijp, Frits, is je oog al eerder op dit instrument gevallen!

    De opvattingen/discussies over oude en nieuwe instrumenten, dat oude Italiaanse niet perse mooier hoeven zijn, daar zie ik wel wat in. Maar toch, net als deze viool een juweel zal zijn ken ik de cello van Giovanni Sollima; een oude Italiaanse cello met zoveel karakter, wonderbaarlijk!
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2014
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
  4. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Stel dat je in die zaal, nadat iedereen weg is, eens 2 uurtjes die viool in handen mocht hebben ...... !
     
    Jamie-Lee vindt dit leuk.
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Dan klinkt die Strad ongeveer hetzelfde als je eigen viool. Het is toch voor het grootste deel de violist die je hoort. Als deze James Ehnes op mijn viool zou spelen dan klinkt die opeens ook fantastisch.
    Ik moet altijd denken aan de vrouw die na een concert tegen Yehudi Menuhin zei: Uw viool klonk fantastisch vanavond, waarop Yehudi de viool bij zijn oor hield en sprak: ik hoor niets.
     
    Jamie-Lee vindt dit leuk.
  6. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Yo-Yo Ma leende eens zijn Strad (Davidov-cello) uit aan een student. Na uren en uren spelen, helemaal opgewonden door het geluid, gaf de student 'em terug. 'Ga nu eens', zei Yo-Yo 'met dezelfde verwachting op je eigen cello spelen ....' .
    Dat verhaal bevestigt jouw bewering, Geert. Ook dat bij blinde tests een Stradivarius niet altijd 1e of 2e wordt.
    Maar dan de andere kant:
    zoals Frits schrijft over deze viool en zoals ik regelmatig musici hoor over een Stradivarius of andere oude Italiaan: ze hebben het over iets heel speciaals. Net als Pieter Wispelwey, als hij een aantal maanden een Stradivarius cello kan lenen (terwijl hij zelf een heel bijzondere cello uit 1760 heeft).
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2014
  7. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Wat is er toch zo bijzonder aan een Stradivarius viool?
    Mijn viool, niet superduur, heeft een Stradivariusmodel, is ca 100 jaar oud, dus handgemaakt.
    Waarin zou-ie niet net zo klinken als een echte Stradivarius??
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    O ja, dat kan best hoor.
    Wat ik wilde aangeven met dit onderwerp is de klank van deze viool: die vind ik ultiem! Dat zou mijn klankideaal kunnen zijn. Dat het nou een Stradivarius is, is van ondergeschikt belang, het kan evengoed een modern instrument zijn als de klank maar hetzelfde is.
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Het begrip "klankideaal" is iets zeer persoonlijks. En de klank komt uit een luidspreker, neem ik aan. Ik heb subliem klinkende violen gehoord, in de pauzes van orkestrepetities, en dat waren vaak violen van volstrekt onbekende bouwers. Je ervaart klank niet altijd op dezelfde manier, het hangt soms af van het weer, van je stemming of van wat je hebt gegeten. Je ervaart bovendien een klank ook anders als je wéét wie het instrument heeft gemaakt, de psychologische component zogezegd. Een Stradivari zal nooit slecht klinken dus...
     
  10. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Liuwe zegt: Een Stradivarius zal nooit slecht klinken dus...

    En dat is ook zo, ten eerste komt dat natuurlijk omdat er een violist op speelt van klasse, ene Tobias zullen ze nooit een Strad in handen geven, maar ten tweede en dat is minstens zo belangrijk wordt zo'n Strad natuurlijk door een goede vioolbouwer in orde gemaakt en onderhouden, en dat is net zo belangrijk voor de klank van een instrument als de bespeler.
    Enige jaren geleden toen ik nog redelijk veel speelde, hoorde ik kneusjes van Violen en middelmatige Chineesjes opbloeien als ze bij de vioolbouwer waren geweest.
    Deze mensen zijn in staat door het plaatsen van een goede kam de juiste snaren en meestal door het goed plaatsen van een nieuwe stapel wonderen te verrichten.
    Daarom zeg ik altijd het dondert niet wat voor een Viool je koopt, maar ga er even mee naar een vioolbouwer, voor de één of tweehonderd euro die zo'n stakker rekent ( want ze worden vaak onderbetaald voor hun werk ) heb je jaren meer speel plezier van je instrument.

    P.S. ik heb geen aandelen bij de hier bekende vioolbouwers.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Bedenk wel, dat ook bij Chineesjes geldt: wat er niet in zit kan er ook niet uit komen!! ;)
     
  12. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Maar er zit vaak heel veel in...
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Voor de een is 'heel veel' heel veel, voor een ander is dat veel te weinig. Ook weer een persoonlijke zaak die mede afhankelijk is van wat je uit een instrument kunt halen. Naarmate je verder komt met de techniek van het vioolspel weet je ook steeds beter de beperkingen van het instrument te achterhalen.
     
  14. Johan W.

    Johan W.

    Lid geworden:
    14 jun 2017
    Berichten:
    56
    Dat was voor zover mij bekend niet Menuhin, maar Heifetz. Die reageerde vaak bot en cynisch op complimenten.
     
  15. Johan W.

    Johan W.

    Lid geworden:
    14 jun 2017
    Berichten:
    56
    De "Marsick" behoorde vroeger toe aan David Oistrach voor zover ik weet.
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Het was Menuhin.

    Trouwens over Menuhin gesproken hij had wel het etiket één van de beste spelers te zijn, maar dat is een sprookje, hij wist zichzelf gewoon goed te verkopen. Het was natuurlijk wel een heel goed violist, maar er waren in zijn tijd betere spelers dan hij.
     
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Deze viool van Stradivarius klinkt ook niet slecht.
     
  18. Johan W.

    Johan W.

    Lid geworden:
    14 jun 2017
    Berichten:
    56
    Menuhin presteerde erg wisselend. In topvorm hoorde je een van de beste violisten. Wanneer hij echter zenuwachtig was leed zijn spel daar zeer onder. Gehaast, vals met een bibberstok etc.
     

Deel Deze Pagina