Op nu.nl het volgende artikel: http://www.nu.nl/muziek/3844574/violiste-emmy-verhey-stopt-met-concerten-geven.html Helaas is de reden dat ze niet genoeg opdrachten heeft. Ik neem aan dat de tijd en de moeite die het haar kost om op niveau te blijven niet meer opweegt tegen de optredens die ze geeft. Komende 12, 13 en 14 september is het Emmy Verhey Festival in Zaltbommel en ook op 20 september het Emmy Verhey Kinderfestival. Beide festivals zijn gratis toegankelijk en een mooie gelegenheid om Emmy nog viool te horen en zien spelen.
Het lijkt me dat de leeftijd -ze is inmiddels 65 jaar- het probleem niet is, want Ida Haendel (85 jaar) speelt ook nog steeds. Wanneer ze (Emmy) niet meer gevraagd wordt ga je jezelf ook niet opdringen en moet je je conclusies trekken. Dat heeft ze blijkbaar gedaan. Ik lees echter wel op haar site, dat er in 2006 gestart werd met het Emmy Verhey Festival en in 2010 vond dat voor de vierde keer plaats. Gezien de informatie die Willeke geeft is dat nog steeds gaande. Dus is ze dan gestopt of gaat dat Festival ieder jaar door?
De leeftijd doet er wel degelijk toe, want het gros van de strijkers, dit in tegenstelling tot veel pianisten, begint zelfs ruim voor het 65e jaar last te krijgen van stijve spieren en gewrichten en de verminderde coördinatie tussen linker- en rechterarm. Nog los van de psychische belasting. Zelfs Heifetz ontkwam er niet aan. Lesgeven kan dan nog wel, maar niet meer iets als een reguliere concertpraktijk. De enige twee violisten waarvan ik weet dat zij op nog zeer hoge leeftijd hun oude niveau behielden, waren Nathan Milstein en Ida Haendel. Ronald
Het gaat in dit onderwerp ook niet over Ida Haendel maar over Emmy Verhey. Ik haalde Ida aan, om daarmee aan te geven dat er ook nog viool gespeeld kan worden op hoge leeftijd en dat bevestig je zelf in je reactie. De hoge leeftijd doet er bij Ida dus nauwelijks toe. Er is eerder een onderwerp over Ida hier op SF geweest, dus wilde ik daar niet al te veel over uitweiden.
Op radio 4 kwam vanmorgen naar voren dat ze op haar top wilde stoppen.. ook wel een mooie gedachte, als je zelf merkt dat je niet meer beter kan... Stilstand is achteruitgang...
Dan stopt ze dus op een moment waarop ze alles nog kan: heel verstandig, lijkt me. Niks is ontluisterender dan een artiest die te lang doorgaat. En met 65 mag je best met pensioen. Ik mag hopen dat ze haar Stradivarius als pensioen kan gebruiken..
Ik las op nu.nl ook een interview met Emmy Verhey: http://nu.nl/weekend/3846737/emmy-verhey-wil-52-jaar-wel-eens-zonder-viool-pad.html
Er zit een wezenlijk verschil tussen het stoppen met concerten geven en stoppen met viool spelen. Dat laatste schijnt ze te gaan doen in het najaar van 2015 volgens dit artikel.
Laten we het een hoogvlakte noemen...in mijn beleving heeft ze nog niet ingeboet aan kwaliteit. Ik kan me goed voorstellen dat ze stopt met concerten geven. Wat rustiger aan doen kan niet; je moet immers wèl op hetzelfde niveau blijven doorstuderen, ook al geef je maar een paar concerten per jaar. Ik wens haar veel geluk in deze nieuwe periode van haar leven; hopelijk kunnen we toch nog lang van haar muzikale gaven blijven genieten in bijv. masterclasses.
Maar ze stopt juist wél met het geven van concerten en dus is er geen noodzaak meer om de techniek en toonvorming op peil te houden.
Ik vergelijk het even met een topcoureur; je kunt niet meer aan de Grand Prix deelnemen zonder te intensief trainen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dan helemaal stopt met motorrijden. Het wordt alleen dan gewoon een privégebeuren en het niveau zal een stuk lager zijn.
Ach waarom niet: La Verhey in haar vrije tijd in een leren pak op een dikke motor! Maar dan niet te hard! Moet kunnen!
Inderdaad, ook de motorsport kent een Grand Prix, meestal afgekort tot MotoGP. Mijn andere hobby is motorsport; ik rij zelf motor en ben daarnaast baancommissaris/EHBO'er op het TT-circuit; vandaar dat ik dit voorbeeld heb genomen. Maar ik begrijp dat ik u hiermee ietwat gechoqueerd heb; u mag er in dat geval ook paardensport invullen; wellicht is de dressuur, waarbij het gaat om schoonheid en harmonie, waarvoor jaren zeer intensief geoefend moet worden, hier nog een beter voorbeeld! Stop je met het trainen op topsportniveau, dan is een goede kür op Grand-prixniveau niet haalbaar, maar kan voor de ruiter zelf gewoon het paardrijden met een beetje basisdressuur heel leuk zijn om te blijven doen. (en eerlijk gezegd zie ik Emmy Verhey gemakkelijker in tenue op een edel dressuurros dan in leren pak op een racemonster)
Volgens mij heeft Emmy Verhey hard meegewerkt aan het opleiden van een nieuwe, succesvolle generatie. Gaf ze niet aan het Utrechts concervatorium les? En als er dan violisten iets winnen, winnen ze ook podiumplaatsen. Ze mogen dan met orkest X en/of Y een concert geven. Op die plek kan Emmy dan niet staan. En verder is publiek ook best dol op nieuwe talenten en als die goed in de markt worden gezet (klinkt banaal, maar zo werkt het), dan gaat dat ten koste van een ander, een oudere bijvoorbeeld. Ik kan mij goed voorstellen dat ze nu de keuze maakt het stuur om te gooien. Ze heeft nog wat leuke projecten en concerten gehad en bedelen en opdringen voor nieuwe projecten wil ze terecht niet. Je kunt ook nog heel fijn met de viool bezig zijn middels een eigen festival en jongeren coachen en opleiden kan ook heel veel voldoening geven. Dan gaat het op gegeven moment niet om of je zelf op concertniveau/sterkte zit, maar of je goed kan opleiden en coachen. En als je pupil succes heeft, geniet je toch mee.
Marcelita, Ik heb geen idee waar deze marktvisie op steunt, maar volgens mij gaat die hooguit op voor popmuziek. En dat is een fenomeen waarop ik sinds "Berlin" van Lou Reed (1975) alle zicht ben verloren. Het publiek vraagt met betrekking tot, vergeef me de omschrijving, 'klassieke muziek' helemaal niet om nieuwe talenten: nieuwe talenten worden het publiek door de strot geduwd. Want er moeten in het belang van de aandeelhouders jaar na jaar CD's en DVD's en Joost-mag-weten-wat-nog-meer voor 'formats' worden verkocht. En dat leidt er dan bijvoorbeeld toe dat van Frank Peter Zimmermann, een van de allergrootste violisten van deze tijd, het contract met EMI niet werd verlengd omdat hij weigerde in Armani-kleding voor glossy publiciteitsfoto's te poseren. Nogmaals: het publiek vraagt nergens om. Daarbij heeft een flink deel van het publiek nauwelijks benul van intrinsieke kwaliteit. Het maakt het publiek allemaal niet uit: een dirigent die geen enkele affiniteit met Mahler heeft (de mortuis nil nisi bene, maar ik bedoel Lorin Maazel) krijgt een zaal plat met een rampzalig slechte uitvoering. En ik kan mij de tijd nog heugen dat volkomen falende violisten (Yehudi Menuhin en Isaac Stern) langduriger applaus kregen dan een fantastische Leonid Kogan. Want Menuhin was zo menselijk en zo humaan. En hij deed nog aan yoga ook. Maar ondertussen speelde hij als een natte krant. Maar dat maakt het publiek toch niet. Als er maar 'een grote naam' optreedt. Ik heb hier eens een boze Theo Olof over moeten aanhoren: 'Het maakt niet uit of ik het stuk van voren naar achter of van achteren naar voren speel, men klapt toch even lang'. Hopf
Dag Hopf, Dank voor je kritische noot, want pas dan discussie! Ik merk dat "jong en talentvol" terdege scoort. Alleen al recent hier in het dorp voor een optreden van het NJO met een jonge pianiste, waarvoor de kerk tot de nok toe was gevuld met publiek en mensen hier uit het dorp terdege kwamen opdraven. NL-ers zijn ook gevoelig voor "zó jong en zó talentvol", naast natuurlijk inderdaad "de grote naam". Die grote naam heeft inderdaad zijn naam mee en kan ook een minder optreden mooi verkopen en dan klappen de mensen om zijn naam. Maar je weet vast ook dat je onwetend publiek ook makkelijk wijs kan maken dat er nu een hele grote nieuwe ster komt optreden, echt iemand die je nu gehoord moet hebben omdat iedereen het er over gaat hebben. Als deze dan een bekend=vertrouwd concert dat goed in het gehoor ligt, speelt, dan creëer je nieuwe sterren. Het publiek laat zien door te komen of weg te blijven waar ze om vragen. Ik denk zelfs dat jonge mensen die bekende werken uitvoeren hoger scoren in bezettingsgraad dan mensen met grotere namen die heel nieuwe werken van onbekende componisten spelen, maar dit kan ik niet staven aan objectieve gegevens. Wel merk ik dat de concertbezoekers die ik ken, toch heel erg eenkennig zijn in de muziekkeuze. Je hebt echt zo'n kanon aan bekende werken waarvoor men wil komen. Je dacht toch niet dat men voor Penderecki komt. Ik heb zelfs meegemaakt dat ik door Rotterdam langs de Doelen liep, waar verkoopmedewerkers op straat stonden om voorbijgangers voor een gratis plaats naar binnen lokten om Penderecki, die daar zelf dirigeerde, nog een beetje publiek te gunnen. Daar ben ik dus ook gaan luisteren. Maar goed, echt veel bekender is hij nooit geworden. Over het promoten van jonge musici: wat dacht je van Janine Jansen? Die is zelfs overspannen geraakt van alle extra acties (inclusief concertjes) die werden bedacht o.a. om haar cd's aan de bak te brengen, en bovendien ken ik genoeg mensen die haar dan ook wel eens voor het echie willen zien en horen spelen. Verder wordt ook Simone Lamsma, die in Londen studeerde en daardoor ietwat uit beeld was, intussen al wat jaren flink gepromoot voor de NL concertzalen. Wat vindt jij van hoe de broersJussen (pianisten) nu gehyped worden? Net zo goed als voor popmuziek, moeten er in de klassieke muziek cd's worden verkocht, kaartjes verkocht voor concerten, want de schoorsteen moet blijven roken, zo banaal is het gewoon. En je hebt inderdaad het grote publiek dat minder onderlegd is en een selectere groep met kritisch gehoor. En je hebt nu wegvallende subsidies voor orkesten, waardoor ze heel goed moeten kijken hoe ze hun kaartjes verkocht krijgen en dat vraagt dan om een gelikte marketing en andere slimme maniertjes om publiek aan je te binden. Zoals projecten met amateurs gecombineerd met koppelverkoop concertkaartjes. En nieuwe sterren presenteren tussen de bekende (kijk voor de lol eens met me mee wat het Gelders Orkest in de aanbieding heeft en hoe rijp en groen gepresenteerd wordt http://www.hetgeldersorkest.nl/concerten/solisten) Marcelita