Emmy Verhey stopt met concerten geven...

Discussie in 'Overig' gestart door Willeke_D, 5 aug 2014.

  1. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Op nu.nl het volgende artikel:

    http://www.nu.nl/muziek/3844574/violiste-emmy-verhey-stopt-met-concerten-geven.html

    Helaas is de reden dat ze niet genoeg opdrachten heeft. Ik neem aan dat de tijd en de moeite die het haar kost om op niveau te blijven niet meer opweegt tegen de optredens die ze geeft.

    Komende 12, 13 en 14 september is het Emmy Verhey Festival in Zaltbommel en ook op 20 september het Emmy Verhey Kinderfestival. Beide festivals zijn gratis toegankelijk en een mooie gelegenheid om Emmy nog viool te horen en zien spelen.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Het lijkt me dat de leeftijd -ze is inmiddels 65 jaar- het probleem niet is, want Ida Haendel (85 jaar) speelt ook nog steeds. Wanneer ze (Emmy) niet meer gevraagd wordt ga je jezelf ook niet opdringen en moet je je conclusies trekken. Dat heeft ze blijkbaar gedaan. Ik lees echter wel op haar site, dat er in 2006 gestart werd met het Emmy Verhey Festival en in 2010 vond dat voor de vierde keer plaats. Gezien de informatie die Willeke geeft is dat nog steeds gaande. Dus is ze dan gestopt of gaat dat Festival ieder jaar door?
     
  3. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    De leeftijd doet er wel degelijk toe, want het gros van de strijkers, dit in tegenstelling tot veel pianisten, begint zelfs ruim voor het 65e jaar last te krijgen van stijve spieren en gewrichten en de verminderde coördinatie tussen linker- en rechterarm. Nog los van de psychische belasting. Zelfs Heifetz ontkwam er niet aan. Lesgeven kan dan nog wel, maar niet meer iets als een reguliere concertpraktijk. De enige twee violisten waarvan ik weet dat zij op nog zeer hoge leeftijd hun oude niveau behielden, waren Nathan Milstein en Ida Haendel.


    Ronald
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Het gaat in dit onderwerp ook niet over Ida Haendel maar over Emmy Verhey. Ik haalde Ida aan, om daarmee aan te geven dat er ook nog viool gespeeld kan worden op hoge leeftijd en dat bevestig je zelf in je reactie. De hoge leeftijd doet er bij Ida dus nauwelijks toe.

    Er is eerder een onderwerp over Ida hier op SF geweest, dus wilde ik daar niet al te veel over uitweiden.
     
  5. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Op radio 4 kwam vanmorgen naar voren dat ze op haar top wilde stoppen.. ook wel een mooie gedachte, als je zelf merkt dat je niet meer beter kan...
    Stilstand is achteruitgang...
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Ik denk dat de top als violiste al vele jaren geleden werd bereikt.
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Dan stopt ze dus op een moment waarop ze alles nog kan: heel verstandig, lijkt me. Niks is ontluisterender dan een artiest die te lang doorgaat. En met 65 mag je best met pensioen. Ik mag hopen dat ze haar Stradivarius als pensioen kan gebruiken..
     
  8. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
  9. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ze speelt al en aantal jaren niet meer op een Stradivarius, die heeft ze ingeruild voor een Guaneri.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Er zit een wezenlijk verschil tussen het stoppen met concerten geven en stoppen met viool spelen. Dat laatste schijnt ze te gaan doen in het najaar van 2015 volgens dit artikel.
     
  11. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Laten we het een hoogvlakte noemen...in mijn beleving heeft ze nog niet ingeboet aan kwaliteit.

    Ik kan me goed voorstellen dat ze stopt met concerten geven. Wat rustiger aan doen kan niet; je moet immers wèl op hetzelfde niveau blijven doorstuderen, ook al geef je maar een paar concerten per jaar.
    Ik wens haar veel geluk in deze nieuwe periode van haar leven; hopelijk kunnen we toch nog lang van haar muzikale gaven blijven genieten in bijv. masterclasses.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Maar ze stopt juist wél met het geven van concerten en dus is er geen noodzaak meer om de techniek en toonvorming op peil te houden.
     
  13. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ik vergelijk het even met een topcoureur; je kunt niet meer aan de Grand Prix deelnemen zonder te intensief trainen.
    Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dan helemaal stopt met motorrijden. Het wordt alleen dan gewoon een privégebeuren en het niveau zal een stuk lager zijn.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Huh?? Grand Prix is motorrijden? Nee toch zeker? :(o_O
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    5.020
    Homepage:
    Ach waarom niet: La Verhey in haar vrije tijd in een leren pak op een dikke motor! Maar dan niet te hard! Moet kunnen!
     
  16. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Inderdaad, ook de motorsport kent een Grand Prix, meestal afgekort tot MotoGP.
    Mijn andere hobby is motorsport; ik rij zelf motor en ben daarnaast baancommissaris/EHBO'er op het TT-circuit; vandaar dat ik dit voorbeeld heb genomen. Maar ik begrijp dat ik u hiermee ietwat gechoqueerd heb; u mag er in dat geval ook paardensport invullen; wellicht is de dressuur, waarbij het gaat om schoonheid en harmonie, waarvoor jaren zeer intensief geoefend moet worden, hier nog een beter voorbeeld!
    Stop je met het trainen op topsportniveau, dan is een goede kür op Grand-prixniveau niet haalbaar, maar kan voor de ruiter zelf gewoon het paardrijden met een beetje basisdressuur heel leuk zijn om te blijven doen.

    (en eerlijk gezegd zie ik Emmy Verhey gemakkelijker in tenue op een edel dressuurros dan in leren pak op een racemonster);)
     
  17. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Gaf ze alleen maar concerten en masterclasses? Had ze verder geen gewone lespraktijk?
     
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Volgens mij heeft Emmy Verhey hard meegewerkt aan het opleiden van een nieuwe, succesvolle generatie. Gaf ze niet aan het Utrechts concervatorium les?
    En als er dan violisten iets winnen, winnen ze ook podiumplaatsen. Ze mogen dan met orkest X en/of Y een concert geven. Op die plek kan Emmy dan niet staan. En verder is publiek ook best dol op nieuwe talenten en als die goed in de markt worden gezet (klinkt banaal, maar zo werkt het), dan gaat dat ten koste van een ander, een oudere bijvoorbeeld.
    Ik kan mij goed voorstellen dat ze nu de keuze maakt het stuur om te gooien. Ze heeft nog wat leuke projecten en concerten gehad en bedelen en opdringen voor nieuwe projecten wil ze terecht niet.
    Je kunt ook nog heel fijn met de viool bezig zijn middels een eigen festival en jongeren coachen en opleiden kan ook heel veel voldoening geven. Dan gaat het op gegeven moment niet om of je zelf op concertniveau/sterkte zit, maar of je goed kan opleiden en coachen. En als je pupil succes heeft, geniet je toch mee.
     
  19. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Marcelita,

    Ik heb geen idee waar deze marktvisie op steunt, maar volgens mij gaat die hooguit op voor popmuziek. En dat is een fenomeen waarop ik sinds "Berlin" van Lou Reed (1975) alle zicht ben verloren.
    Het publiek vraagt met betrekking tot, vergeef me de omschrijving, 'klassieke muziek' helemaal niet om nieuwe talenten: nieuwe talenten worden het publiek door de strot geduwd. Want er moeten in het belang van de aandeelhouders jaar na jaar CD's en DVD's en Joost-mag-weten-wat-nog-meer voor 'formats' worden verkocht. En dat leidt er dan bijvoorbeeld toe dat van Frank Peter Zimmermann, een van de allergrootste violisten van deze tijd, het contract met EMI niet werd verlengd omdat hij weigerde in Armani-kleding voor glossy publiciteitsfoto's te poseren.

    Nogmaals: het publiek vraagt nergens om. Daarbij heeft een flink deel van het publiek nauwelijks benul van intrinsieke kwaliteit. Het maakt het publiek allemaal niet uit: een dirigent die geen enkele affiniteit met Mahler heeft (de mortuis nil nisi bene, maar ik bedoel Lorin Maazel) krijgt een zaal plat met een rampzalig slechte uitvoering. En ik kan mij de tijd nog heugen dat volkomen falende violisten (Yehudi Menuhin en Isaac Stern) langduriger applaus kregen dan een fantastische Leonid Kogan. Want Menuhin was zo menselijk en zo humaan. En hij deed nog aan yoga ook. Maar ondertussen speelde hij als een natte krant. Maar dat maakt het publiek toch niet. Als er maar 'een grote naam' optreedt.
    Ik heb hier eens een boze Theo Olof over moeten aanhoren: 'Het maakt niet uit of ik het stuk van voren naar achter of van achteren naar voren speel, men klapt toch even lang'.

    Hopf
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2014
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Dag Hopf,

    Dank voor je kritische noot, want pas dan discussie!
    Ik merk dat "jong en talentvol" terdege scoort. Alleen al recent hier in het dorp voor een optreden van het NJO met een jonge pianiste, waarvoor de kerk tot de nok toe was gevuld met publiek en mensen hier uit het dorp terdege kwamen opdraven.
    NL-ers zijn ook gevoelig voor "zó jong en zó talentvol", naast natuurlijk inderdaad "de grote naam". Die grote naam heeft inderdaad zijn naam mee en kan ook een minder optreden mooi verkopen en dan klappen de mensen om zijn naam. Maar je weet vast ook dat je onwetend publiek ook makkelijk wijs kan maken dat er nu een hele grote nieuwe ster komt optreden, echt iemand die je nu gehoord moet hebben omdat iedereen het er over gaat hebben. Als deze dan een bekend=vertrouwd concert dat goed in het gehoor ligt, speelt, dan creëer je nieuwe sterren.

    Het publiek laat zien door te komen of weg te blijven waar ze om vragen. Ik denk zelfs dat jonge mensen die bekende werken uitvoeren hoger scoren in bezettingsgraad dan mensen met grotere namen die heel nieuwe werken van onbekende componisten spelen, maar dit kan ik niet staven aan objectieve gegevens. Wel merk ik dat de concertbezoekers die ik ken, toch heel erg eenkennig zijn in de muziekkeuze. Je hebt echt zo'n kanon aan bekende werken waarvoor men wil komen. Je dacht toch niet dat men voor Penderecki komt. Ik heb zelfs meegemaakt dat ik door Rotterdam langs de Doelen liep, waar verkoopmedewerkers op straat stonden om voorbijgangers voor een gratis plaats naar binnen lokten om Penderecki, die daar zelf dirigeerde, nog een beetje publiek te gunnen. Daar ben ik dus ook gaan luisteren. Maar goed, echt veel bekender is hij nooit geworden.

    Over het promoten van jonge musici: wat dacht je van Janine Jansen? Die is zelfs overspannen geraakt van alle extra acties (inclusief concertjes) die werden bedacht o.a. om haar cd's aan de bak te brengen, en bovendien ken ik genoeg mensen die haar dan ook wel eens voor het echie willen zien en horen spelen.
    Verder wordt ook Simone Lamsma, die in Londen studeerde en daardoor ietwat uit beeld was, intussen al wat jaren flink gepromoot voor de NL concertzalen.
    Wat vindt jij van hoe de broersJussen (pianisten) nu gehyped worden?

    Net zo goed als voor popmuziek, moeten er in de klassieke muziek cd's worden verkocht, kaartjes verkocht voor concerten, want de schoorsteen moet blijven roken, zo banaal is het gewoon. En je hebt inderdaad het grote publiek dat minder onderlegd is en een selectere groep met kritisch gehoor. En je hebt nu wegvallende subsidies voor orkesten, waardoor ze heel goed moeten kijken hoe ze hun kaartjes verkocht krijgen en dat vraagt dan om een gelikte marketing en andere slimme maniertjes om publiek aan je te binden. Zoals projecten met amateurs gecombineerd met koppelverkoop concertkaartjes. En nieuwe sterren presenteren tussen de bekende (kijk voor de lol eens met me mee wat het Gelders Orkest in de aanbieding heeft en hoe rijp en groen gepresenteerd wordt http://www.hetgeldersorkest.nl/concerten/solisten)

    Marcelita
     

Deel Deze Pagina