Rudolf Koelman

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Elman, 28 apr 2010.

  1. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Als je mij een tijdje geleden gevraagd had bekende Nederlandse violisten op te noemen was ik gekomen met: Herman Krebbers, Theo Olof, Jaap van Zweden, Vera Beths, Emmy Verhey, Janine Jansen, Nap de Klein, Isabelle van Keulen, Christiaan Bor en Saskia Viersen.

    Rudolf Koelman komt in dit rijtje niet voor. Hem leerde ik pas zeer recent kennen. En ik moet zeggen; een zeer indrukwekkend violist!!!

    Rudolf Koelman (1959) begon op 7 jarige leeftijd met vioolles. Studeerde bij Jan Bor, Herman Krebbers en vervolgens (als één van de laatste) als 17 jarige bij Jascha Heifetz (als enige van de 12 aangenomen die auditie deden).

    Rudolf Koelman met Jascha Heifetz
    [​IMG]
    Hier een telefoongesprek tussen Koelman en Heifetz
    &feature=youtube_gdata

    Na vier jaar studie in Amerika kwam hij terug naar Nederland. Zijn (solo)carrière kwam hier echter niet van de grond en hij belandde zodoende in de bijstand. De sociale dienst eiste dat hij zich zou omscholen. Dat weigerde hij. Daarom vertrok hij naar Zwitserland waar hij zich enige tijd in leven hield als straatmuzikant.
    Hij was docent aan het Landeskonservatorium für Vorarlberg in Oostenrijk van 1984 t/m 1989, aan het Konservatorium Winterthur in Zwitserland van 1987 t/m 1998, aan de Robert-Schumann-Hochschule in Düsseldorf van 2000 t/m 2005 en vanaf 1987 is hij Professor aan de Zürcher Hochschule der Künste. In 1996 werd hij benoemd als concertmeester bij het Concertgebouworkest. Daar is hij in 1999 mee gestopt omdat het niet te combineren was met zijn carrière in Zwitserland.

    Inmiddels heeft hij de nodige cd-opnamen op zijn naam staan. Te vinden op zijn site.
    http://www.koelman.ch/home.html (waar ook prachtige foto's van zijn viool staan). Alleen erg jammer dat er geen 'agenda' op zn site staat zodat ik kan zien wanneer hij een keer een concert in Nederland geeft. Misschien ga ik hem er nog wel over mailen.

    Hier een prachtige uitvoering van de sonate in A mineur van J.S. Bach.
    &feature=youtube_gdata


    Er staan heel veel van hem op Youtube maar dat weten jullie zelf wel te vinden.
    [​IMG]
     
  2. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Onlangs stuurde hij mij spontaan 4 cd's op, omdat hij zo enthousiast was over mijn Youtubekanaal, waarvan ik zijn 24 caprices op Youtube heb gezet en zijn Introductie Rondo en Havanaise van Saint-Saens met een Autralisch orkest. Zie linkjes hieronder. Er zat ook een cd bij van de 1e en 2e vioolconcert van Paganini, die ik onlangs van hem heb gehoord in Zwolle en Enschede (bijna uitverkochte zaal). Hij is de enige Nederlandse violist die de 2e Paganini op zijn repertoirelijst heeft staan (nu 3,4,5 en 6 nog). Die (levende) cd is genomineerd. Gister stuurde hij een mail daarover met het verzoek op zijn cd te stemmen. Misschien gaan jullie dat ook doen?
    Hier kan je fragmenten van 30 seconden per nummer beluisteren van die cd: http://www.jpc.de/jpcng/classic/detail/-/art/Niccolo-Paganini-Violinkonzerte-Nr-1-2/hnum/4695516

    "..
    Heb je gezien of gehoord dat mijn laatste CD (Paganini concerten) genomineerd is voor de Edison Klassiek Publieksprijs?
    Wel op mij stemmen hoor!!!!
    http://www.edisons.nl/klassiek/stemmen
    Misschien kan je deze link ook doorsturen aan deze of gene, tot 12 mei kan men stemmen.....
    Dank je en hartelijke groeten, Rudolf Koelman"

    Camille Saint-Saëns (1835-1921) Havanaise op.83

    Camille Saint-Saëns (1835-1921) Introduction + Rondo Capriccioso op. 28

    Paganini Caprices:
    1,2,3
    4,5
    6,7
    8,9,10
    11,12,13,14
    15,16,17,18
    19,20,21
    22,23,24
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  3. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Zojuist gestemd op Koelman (was ook onder de indruk van de cd toen ik deze een paar weken geleden op youtube beluisterde).

    Publieksprijs..... zal dus wel Janine Jansen worden. :|
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heb de geluidsfragmenten van Rudolf Koelman's CD beluisterd, maar van de 7 tracks zijn alleen op 2 en 7 Koelman te horen. Wat heb je nou aan 30-seconden-tracks waar de eerste 30 seconden het orkest op staat, wanneer het een promotie moet zijn van Koelman? :|
    Heel vreemd!
     
  5. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Klopt. Hierdoor krijg je te weinig indrukken van die cd. Op Youtube staat er al meer van:
    3rd Movement "La Campanella" of the Violin concerto nr. 2 Op. 7 from Niccolò Paganini : 8.49 minuten
    En wat stukken life van Koelman die Paganini speelt:
    vanaf 1.11-2.38 eind
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  6. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    De moeite waard zijn ook nog zijn CD's waarop hij zijn 'Lieblingszugaben', werkjes van Kreisler en (live) het concert in e klein van Conus speelt. Die laatste CD is overigens een beetje pover, want er staat alleen dat concertje van Conus op. Maar misschien had het begeleidende 'Berufsschulorchester des Konservatotoriums Wintherthur' niet meer vioolbegeleidingen op het repertoire staan :/

    Hopf
     
  7. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Niet vergeten te stemmen op Rudolf Koelman vandaag. :D 3 minuten werk:
    Heb je gezien of gehoord dat mijn laatste CD (Paganini concerten) genomineerd is voor de Edison Klassiek Publieksprijs?
    Wel op mij stemmen hoor!!!!
    http://www.edisons.nl/klassiek/stemmen
    Misschien kan je deze link ook doorsturen aan deze of gene, tot 12 mei kan men stemmen.....
    Je moet je mailadres invullen en dan op de link klikken van de email die je wordt toegezonden ter bevestiging.:D
     
  8. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Wauw, gelukt ! :lol: Rudolf Koelman wint de publieksprijs ! Ook bedankt Elman voor uw stem. Hij speelt nu een deel uit het 2e vioolconcert van Pagnini met Amsterdam Sinfonietta op Nederland 2 bij de Edison Klassiek uitreiking in het Kurhaus.
     
  9. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Hier de uitreiking door Ria Bremer en het 3e deel van het 2e vioolconcert van Pagagnini met Amsterdam Sinfonietta door Rudolf Koelman in het Kurhaus:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  10. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Ik lees het nu pas. Wauw wat leuk!!!!!!!! Had ik niet verwacht. Niet alleen met dank aan mij maar ook met dank aan een aantal familieleden van me die ik gemaild had :cool:
     
  11. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Tijd dat eens Rudolf Koelman weer eens onder de aandacht komt.

    Er is inmiddels een fanpage over hem: https://www.facebook.com/pages/Rudo...lf-Koelman/194170435939?sk=info&tab=page_info

    Leuke foto, Mintz & Koelman
    [​IMG]

    In 2013 heeft Koelman nog concerten in Australie gegeven:


    Tot slot een een opname die ik nog regelmatig beluister.


    Hier nog interviews uit de jaren '90 in de tijd dat hij concertmeester van het Concertgebouw was geworden:
    http://www.volkskrant.nl/dossier-ar...en-voor-rudolf-koelman-een-belevenis~a491574/

    http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/de-portefeuille-van-rudolf-koelman~a458764/
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2014
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    En zo blijkt dit forum een prachtige mogelijkheid te bieden een violist onder de aandacht te brengen en bij te dragen hem aan een publieksprijs te helpen.
    Van Rudolf Koelman nog nóóit gehoord, maar wat kan deze man prachtig spelen! Maar goed dat hij naar het buitenland is gevlucht, nadat hij hier hoorde zich te moeten omscholen. Omscholen!
     
  13. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Marcelita,

    Het wordt, geloof ik, weer eens tijd voor een scheutje antithese (daar heb ik altijd last van, zo vlak voor de Kerstmis). En dan gaat het niet zozeer om Koelman, een violist van wie de CD's overigens inmiddels allemaal van mijn plank zijn verdwenen. Leerling van Heifetz, maar dat zegt ook niet zoveel, c.q. niets. Heifetz leverde technisch perfecte violisten af (maar dat waren zij al alvorens bij Heifetz te belanden). Figuren als Eric Friedman; wereldberoemd in Amerika. Maar geen enkele van die leerlingen bereikte het muzikaal hoogste niveau.

    Koelman is een goed violist, maar daar zijn er zoveel van. Te veel, als je het mij vraagt. En in dat verband kan ik de (je) kreet 'Omscholen!' niet zo goed plaatsen. Want waarom zou iemand die kennelijk, althans op dat moment, niet is te plaatsen in afwachting van beter weer 'dus' een uitkering moeten hebben? Waarom geldt de eis van om-, her- en bijscholing wel voor hele volksstammen overbodig gebleken bankmedewerkers, buschauffeurs en medewerkers van Tata Steel, maar niet voor Koelman en al die andere (niet plaatsbare) Koelmannen? Omdat hij violist is? Kortom, een KUNSTENAAR? Ik ken nogal wat afgestudeerden aan de Koninklijke academie voor beeldende kunsten in Den Haag die inmiddels boeken terugplaatsen bij de koninklijke Bibliotheek of de ICT zijn ingevlucht. Omdat - kennelijk- hun werk niet bijzonder genoeg was. En aangezien de huur toch moet worden betaald ................... Zo gaat dat soms, in het leven.

    Ronald
     
  14. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Een lekker nuchtere observatie, die maar al te waar is! Als je je als violist wilt onderscheiden, dan moet je muzikaal iets doen wat anderen niet doen, maar dit geldt eigenlijk voor alle instrumentalisten.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Eerlijk is eerlijk, ik moet je gelijk geven! Maar ik vond het eigenlijk zo leuk voor Koelman dat hij in het buitenland toch nog met z'n viool uit de voeten kon. En in NL wachtte hem inderdaad net als zoveel kunstenaars een andere cursus/studie/job. Ik heb me wat te extreem/dramatisch uitgedrukt met dat extra 'omscholen' en dat lokt de nuchtere mens als jij uit om mij hierop te wijzen.

    Ja, ook jij Liuwe, bent lekker nuchter. Zo helpen we elkaar weer de beide beentjes op de grond te houden!
    Maar ik blijf er wel bij dat ik het leuk vind voor Koelman dat hij toch een prijs in de wacht heeft mogen slepen en, al zijn er zoveel goede violisten, hij heeft dan wel het fijne voordeel gehad dat hij zijn studie en mooie spel heeft mogen bekronen met een prijs.
     
  16. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Logisch dat men roept 'omscholen' op het uitzendbureau maar vooral karakter van Koelman dat hij de trein pakt naar Zwitserland en daar op straat gaat staan spelen. Hij is er toch maar mooi gekomen.
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Nu ja, zo'n gemiddeld goede violist was Koelman dus ook niet. Wél mooi concertmeester van het KCO geworden (1996) en alleen op eigen verzoek vertrokken (bron volkskrant, 1998) omdat zijn gezin in Zwitserland woonde, hij daar ook doceerde aan de Musikhochschule in Winterthur en zijn vrouw als fluitiste werkte. De afstand NL-CH was toch iets teveel van het goede. Hij is er inderdaad toch maar mooi gekomen!!
     
  18. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Leuke discussie :)
    Als ik me er ook even in mag mengen...

    Ben het met Marcelita eens dat je als violist toch wel meer dan gewoon goed moet kunnen spelen om concertmeester KCO te worden.
    Ben het anderzijds met Hopf eens dat Koelman weliswaar erg goed speelt, maar geen topper is. Althans, zijn spel raakt mij niet echt; dat kan natuurlijk ook een kwestie van smaak zijn.
    En die nuchtere blik tegenover 'omscholen', ook als het een kunstenaar betreft, vind ik een goed punt.
    Wat ik me wel afvraag, @Hopf, waarom had je aanvankelijk blijkbaar wel cd's van Koelman op de plank staan?
     
  19. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Elsie S.,

    Bedankt voor je reactie. Maar op twee opmerkingen wil ik verder nog ingaan. En daar heb ik ditmaal geen antithese voor nodig ;)
    Ten eerste over concertmeesters. Vanzelfsprekend moet je een goed violist(e) zijn om concertmeester te worden. Je wordt namelijk geacht in orkestrale werken voorkomende soli te (kunnen) spelen. Voorts ga je over streken en vingerzettingen in de violistengroep. Ook is het gewenst dat je op de punt van je stoel zit in het geval van geheugenzwakte van een vioolsolist dan wel bij snaarbreuk aan die kant. Wat ook erg belangrijk is, al raakt dan niet aan violistiek, is dat je als intermediair optreedt tussen dirigent en orkest. Want het is nog niet zolang geleden dat sommige tirannieke (Amerikaanse) dirigenten bij de eerste repetitie verlangden dat zo ongeveer alle eerste blazers zouden worden vervangen. Het overkwam van Beinum na zijn eerste repetitie bij een Amerikaans orkest, dat hij werd benaderd door de manager met de vraag wie van de orkestleden er vervangen diende te worden. 'Niemand' sprak van Beinum: 'als het fout gaat is het mijn fout'.
    Maar waarom wordt iemand, als hij (m/v) aan al die eisen voldoet, dan geen solist? Daarvoor geldt, zonder volledigheid na te streven, een aantal redenen. Muzikaal tekort schieten is een veel voorkomende reden. Jan Damen was lang geleden een voortreffelijk concertmeester bij het, toen nog, Concertgebouworkest. Zijn spel in Scheherezade van Rimsly-Korsakov getuigt hier nog van. Maar zijn solistische activiteiten waren minder gelukkig (to put it mildly). Dus wie ooit verantwoordelijk was voor het uitbrengen van zijn live-uitvoering uit 1950 van het vioolconcert van Sibelius onder Monteux, verdient -desnoods posthuum- met terugwerkende kracht billenkoek. Een tweede reden om het solistendom niet na te streven is her feit dat ik mij heel goed kan voorstellen dat iemand het concertmeesterschap prefereert omdat wellicht van het spelen van het orkestrale repertoire (en de omgang vat orkestleden en dirigenten) meer aantrekkingskracht uitgaat dan van de wereld rond te reizen met een repertoire van tien vioolconcerten. Ter vergelijking: ik weet van uitstekende eerste violisten die er niet over denken hun kwartet te verruilen voor een solistenpraktijk. Een derde reden, maar die geldt ook voor andere instrumentalisten, betreft nervositeit. Een van de beste violisten die de voormalige Sovjet-Unie ooit heeft gekend, is Arkadi Futer. Bij een plaatopname was er niets aan de hand en toverde hij een verbijsterend eerste vioolconcert van Wieniawski of etudes van Heinrich Ernst tevoorschijn. Maar de gedachte als solist voor een zaal met mensen te moeten optreden was voor hem een ramp. En dan rest dus het concertmeesterschap. En lesgeven. Oscar Back heeft zich om die reden alleen nog maar beperkt tot het laatste. Sevcik trouwens ook.

    Tja, waarom had ik aanvankelijk wel CD's van Koelman op de plank staan? De diplomatieke reden is dat ik zijn spel niet goed kende. Eigenlijk alleen zijn naam en het verhaal rond hem.
    De echte reden is dat ik een verslaafde verzamelaar ben geweest. Dus koop je alles wat op je weg komt. En op den duur ontaardt dat, want je komt in kringen van andere (verslaafde) verzamelaars terecht. Tot diep in uithoeken van de wereld. Je hebt geen idee wat er allemaal aan opnames bewaard is gebleven. 'Dus' moet je daar weer achteraan. En tot overmaat van ramp blijkt er dan op Taiwan weer een tent te zitten die allemaal onbekende (historisch onvervangbare) 'schatten' heruitgeeft. Om maar niet te praten over al die honderden (duizenden?) LP's ik met bescheiden software heb 'ontklikt' en vervolgens op CD-R gezet. Om er vervolgens, soms jaren later, achter te komen dat specialisten met behulp van 'NoNoise' of 'Cedar' dat veel beter blijken te kunnen.

    Maar dit epos eindigt toch als één van die sentimentele kerstverhalen van weleer. Want als dan blijkt dat je, inmiddels, over meer tweehonderd uitvoeringen beschikt van alleen al het vioolconcert van van Beethoven (van alleen David Oistrach al twaalf), begin je je toch wat af te vragen. Want ik vind er van die ruim tweehonderd maar hooguit vijf de moeite waard. Overigens geldt dit niet alleen het ijzeren repertoire, want van het nagenoeg vergeten eerste vioolconcert van Karl Goldmark bleek ik in de loop van de jaren twaalf hele of gedeeltelijke uitvoeringen bij elkaar te hebben gesprokkeld (maar waar blijft, verdorie, de eerste uitvoering van zijn tweede concert? :confused:) Dus, geholpen door een verhuizing naar een flat (zonder garage) enkele jaren geleden, ben ik me maar eens gaan afvragen wat ik nou echt de moeite waard vond. En dan blijkt er ineens HEEL VEEL weg te kunnen. Dus ook die paar CD's van Koelman. Overigens bleek er toch nog één op de plank achtergebleven, namelijk zijn uitvoering van het vioolconcert van Conus. Maar dan heeft Koelman weer op een andere manier pech, want sommige werken hebben eigenlijk maar één 'eigenaar'. In het geval van Conus heet die eigenaar Heifetz. En in het geval van het eerste vioolconcert van Goldmark is dat Milstein. Maar dit terzijde, want dat stuk heeft Koelman nooit gespeeld, voor zover ik weet.

    Ronald
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2014
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ronald,

    Wat een interessant inkijkje geef je ons in de wereld van de overenthousiaste verzamelaar (klinkt gezelliger dan 'verslaafd')! En je kijk op concertmeesterschap en het leven van een concertviolist. 't Is inderdaad bijzonder kerstepos!
    't Lijkt mij toch nog best een proces dat een tijd vergt, dat afbouwen van de verzameling die je met zoveel elan hebt opgebouwd! Heb je het allemaal kunnen verkopen aan andere enthousiaste verzamelaars?
    Wat Koelman betreft, die is bijna helemaal van je plank af, maar hij niet alléén. Dus dat is al weer iets anders dan het eerst over kwam.

    groetjes,
    Marcelita
     

Deel Deze Pagina