Als je een Barokstok op een gewone viool gebruikt, wat is daarvan dan het effect. Wordt het geluid dan zwakker of sterker, of is er geen verschil hoorbaar. Of wordt het geluid anders, kortom is er überhaupt verschil te horen.
Minder druk, minder haarmassa, minder gewicht (ca. -10gr) resulterend in minder volume en een zachtere, lichtere toon.
Hier vindt je een goed voorbeeld van verschillen tussen moderne en oude "bogen" strijkstokken. Echt mooi en... te bezien, beluisteren. Remi
Vooral het lagere gewicht maakt dat je barokmuziek gemakkelijker speelt, je kunt heel duidelijk fraseren cq articuleren. een ideaal gewicht is niet te geven, ik heb twee stokken, de ene weegt 43 gram, de ander 51 gram, en dat speelt heerlijk licht.
Ik heb gekeken op je site, ik zou zo'n barok strijkstok wel willen proberen, een lichte stok trekt me wel aan.
Tobias, wat merk je nu van het verschil tussen de gewone stok en de barok? Qua techniek, toonvorming, volume: ik heb begrepen dat de tonen zachter klinken.
Een heerlijk lekker lichtgewicht stokje in de hand. En het produceert een voor mij aangename fluweelachtige klank. Ik mocht er zes uitproberen van de vioolbouwer. Het verschil was niet groot. Maar de door mij aangeschafte stok, sprong er toch uit qua prijs en klankvorming.
Nu hangt het er even van af of de prijs evenredig was aan de klankkwaliteit of dat het juist omgekeerd evenredig daarmee was.
En eh..Tobias: vijf à tien centimeter vanaf de slof vasthouden, hè? Dan speelt ie nog lichter. Bovendien: zo deden ze dat tussen 1600 en 1800 (en bij de volksmuziek nóg altijd!).
De klankkwaliteit was voor mij beter dan van de andere stokken. Wat niet zeggen wil dat de andere stokken slechter waren. Maar deze stok paste het beste bij mijn klankideaal. Als gunstige bijzonderheid was het toevallig ook nog eens de goedkoopste. De vioolbouwer had twee stokken bijgevoegd in dezelfde prijsklasse en soort. Zodat ik van deze twee ook nog eens de mooiste qua uiterlijk kon uitkiezen. En waarom vond ik de door mij uitgekozen stok het mooiste. Omdat deze stok een mooie roodachtige kleur had, en de andere mij te bruin was. Ik hoop trouwens niet dat ik nu van discriminatie wordt beschuldigd.
Een strijkstokkenbouwer vertelde mij eens dat hij een barokstok bij een modern instrument niks vindt. Ik noemde Yo-Yo Ma op de Davidov Strad (modern + kam aangepast aan barok + darmsnaren + barokstok). Toch vond de bouwer de barokstok alleen voor barokinstrument geschikt: '.. want je hebt ook nog eens de (zwaardere) basbalk ..'. Tobias en Bert: jullie benadering en ervaring lijkt heel anders. Klopt dat?
Ik wil gewoon een licht stokje, voor een zachtere klank, en omdat het lekker in de hand ligt. Ik ben namelijk een keukenviolist, en ik wil niet zo'n hard geluid. En met een demper spelen, vind ik zo dof klinken. Een lichte stok vind ik gewoon fijn. Ik heb vroeger jaren gespeeld met een driekwart stokje, lag ook lekker in de hand.
Ja, hoewel de solist met blanke darmsnaren op E en A speelt en waarschijnlijk "moderne" darmsnaren op G en D. Kinhouder en schoudersteun geven er nog een extra "modern" tintje aan.
O ja, dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid; met modernere, omwikkelde darmsnaren en dan barokstok. Doet me denken aan Queras, cellist die soleerde bij Orkest van de 18eEeuw. Hij zei 'stiekum heb ik wel omwikkelde darmsnaren genomen ....'. Als ik het goed begrijp doet hij het bij barokspel meestal zo, op zijn moderne oude cello: een barokke kam, 'moderne' darmsnaren, barokstok.
Ik bedoel met moderne Darmsnaren een G en D van het type Pirastro Eudoxa (op het filmpje waarschijnlijk Pirastro Passione) "Authentiek" is in dit geval blanke darm D en (koper) omwonden G (van het type Chorda)