Rigat Rubus uit Petersburg die Violen maakten met afgeronde hoeken en randen gebruikte soms ook beukenhout voor de toets, wat dan natuurlijk zwart werd gemaakt
O.k. maar het gaat hier over de “Del Gesù – Doyen” en zijn misvormde F-gaten. De F-gaten zitten niet alleen op verschillende hoogtes maar verschillen ook van formaat en vorm. Ik ben bezig om dit te visualiseren en hoop dat dit naar behoren zal lukken. Remi
Volgens Hargrave gebruikte Del Gesù templates voor z'n f-gaten. Op de Doyen lijkt het erop dat hij 2 verschillende heeft gebruikt. Het rechter f-gat lijkt op de Leduc (1744) f-gaten en het linker meer op de Plowden (1735). Had hij geen geld voor verlichting? Probleem met z'n ogen? Teveel gedronken? Of hoort dit allemaal bij zijn genialiteit en had deze viool deze f-gaten op deze manier nodig?
Je zou je haast afvragen als je dergelijke dingen ziet, waarom moet je dan zo precies te werk gaan en op tiende van een millimeter letten? Overigens is de Leduc volgens Tarisio/Cosio van 1745. Remi
Ik heb celli van beukenhout onder handen gehad (geen Guarneri overigens, maar een Duitse uit de crisistijd en een Tsjech met triplex van beuken/linden/beuken) Beuken halzen als reparatie in een esdoorn/vuren cello heb ik ook op de werktafel gehad.Contrabashalzen zie je ook nog wel eens van Beuken. De getoonde viool lijkt mij inderdaad ook van Beuken. In de Gouden Vioolperiode werd voor achterbladen ook wel populier gebruikt
Templates noemen wij dus sjablonen, Dijsselbloem heeft ook gedonder gehad met dit woord! Ik vermoed dat deze viool gewoon een haastklusje was en misschien had de opdrachtgever ook niet veel geld. Trouwens, misschien was Guarneri nèt door zijn voorraad esdoorn heen. In de geschiedenis kun je dingen soms heel eenvoudig verklaren. Maar het blijft een vroege Chinese viool avant la lettre, die door een moderne taxateur op het eerste gezicht geschat zou worden op een honderd euro, denk ik.
Een góéde moderne taxateur ziet toch meer dan Liuwe denkt, denk ik. En voor een historische verklaring is méér nodig dan wat vermoedens, maar dat weet Liuwe natuurlijk ook wel!
Guarneri had haast zijn handen beefde door de ziekte die zijn krachten sloopten, Caterina keek bezorgd naar haar man, je werkt te hard zei ze, maar ze wist ook dat er brood op de plank moest komen. Even later stond ze achter hem en knoopte ze zijn schort los, ze zei toe ga maar rusten ik maak het voor vandaag wel af, onwillig stond hij op en met wat wankele pas ging hij naar achteren. Hoofdschuddend bekeek ze zijn werk, het was weer minder dan gisteren, handig begon ze de F gaten bij te werken, de muzikanten kopen ze toch wel dacht ze want ze waren goedkoop met hun instrumenten en ze hadden een volle warme klank. Ondanks zijn ziekte wist hij nog steeds het hout te kiezen dat nodig was voor de beste klank, klankhout noemde hij het, hij klopte er langdurig met zijn knokkels op, soms smeet hij een half afgemaakt blad woedend in de hoek, zit geen goede klank in zei hij dan. Guarneri zelf een verdienstelijk violist wist wat de muzikanten behoefde, en hij streefde niet zozeer naar schoonheid van het instrument, als wel naar de schoonheid van klank. Mijmerend legde Caterina na enkele uren een half afgemaakt instrument weg, ze keek er naar en ze streelde even met haar vingers over het blanke hout, de toekomst zal over je oordelen mompelde ze, en ze deed haar schort af.
Hoi Tobias, Voor zover mij bekend zijn deze f gaten zeer karakteristiek voor het latere werk van Guarneri. Vooral die knik waardoor de f a.h.w. naar beneden kijkt. De C-bouts lopen ook minder ver om de hoek door dan bij Sradivari. De overall look bezit niet de verfijning van Stradivari, maar heeft enorm veel karakter. Ik vind dit een zeer karakteristieke Guarneri. Bekijk i.v.m. slordigheid eens de foto's van de Bergonzi ex- Krebbers, te vinden bij het NMF onder de naam Brinkgreveviool. Geen mooi instrument om te zien. Wel karaktervol en van een weergaloze klankschoonheid. Een topper.
Johan W. Waar heb jij dat dan gehoord of gelezen, dat van de "flinke innemer". Ik ben het nog nergens tegen gekomen. Hoewel del Gesu slechts 46 jaren oud is geworden. Remi
Geen idee meer Remi. Het is denk ik een verhaal wat rondzingt zonder dat het degelijk onderbouwd kan worden.
We weten bijna zeker Eugène Ysaÿe en Modest Moessorgski wel van een borreltje hielden. Maar van Del Gesu is bij mij niets bekend, omtrent een borrel of meer. Remi
De leeftijd zegt eigenlijk al genoeg 46 jaar, ach al die ouwe vioolbouwers waren niet vies van een borreltje. Daarna even snel een viooltje in elkaar prutsen, we kijken niet zo krap, het gaat niet om het uiterlijk maar om de klank, en van klank hadden ze verstand die kerels. Als zo'n instrument niet klonk dan ging het zo de prullenbak in. Geeft niks af en toe een neutje, ze hebben toch maar mooie violen voortgebracht. Trouwens die Bergonzi van Krebbers is ook moeders mooiste niet. Maar ik heb hem er jaren geleden in de Speeldoos in Zaandam op horen spelen, geweldig wat een klank zeg. Krebbers zelf stond doodstil en in het toneellicht zag je alleen die witte handen bewegen bij en op dat instrument en dan dat geluid, dat is me altijd bijgebleven.
Ik heb net een stuk gelezen op een site over Cremona en hun vioolbouwers en dan met name over de familie Guarneri. Giuseppe Antonio Guarneri heeft blijkbaar op c.a. 24 jarige leeftijd het ouderlijk huis verlaten en heeft ook nog eens 10 jaar mogen brommen omdat hij in een taverne bij een gevecht zijn tegenstander van het leven heeft beroofd. Veroordeling voor moord en meneer ”Del Gesu” krijgt in de gevangenis een verhouding met de dochter van een hooggeplaatst persoon van de bajes. Er is nog steeds veel onduidelijkheid omtrent de familie Guarneri, veel onduidelijkheden. Maar we hebben heet over eind 1600 begin 1700. Maar ook nu weer geen aanwijzingen dat Guarneri zwaar aan de alcohol was. De reactie van Tobias onder #35, het bouwen van muziek-instrumenten en een grote hoeveelheid drank gaan niet samen. De eerste de beste hout bewerker, instrumentbouwer prikt hier direct door heen. Een viooltje in elkaar prutsen… Heeft Tobias buiten zijn antiekwas ooit wel eens een beitel in zijn hand gehand, en er mee gewerkt? Vergeet niet dat deze instrumenten een verandering hebben ondergaan t.a.v. zangbalk, inzet van de hals, toets e.t.c. van barok naar modern. Remi
Meer over de viool van Krebbers: https://www.trouw.nl/home/herman-kr...w-nu-bespeeld-door-elisabeth-perry-~a393864e/
@Tobias: In #38 citeer je mij... maar de tweede alinea is geen citaat en komt van jouw hand. Wil je wat meer weten over de geschiedenis van de Guarneri familie: http://www.cremonacitta.it/it/personaggi_celebri/giuseppe_antonio_guarneri_sc_92.htm