Hallo! Ik ben net begonnen met vioolspelen. Ik heb een eigen viool op de kop kunnen tikken. Ik vroeg mij af of er nog een specifieke zorg is voor mijn viool... Omtrend de luchtvochtigheid, schoonmaak, etc...
Dag Sonja, specifieke zorg? Als je er zuinig mee omgaat, na het spelen de harsdeeltjes verwijdert en de viool niet bloot stelt aan al te grote schommelingen in temperatuur en vochtigheid, kun je zorgeloos spelen. Je moet ook een beetje alert zijn op vreemde dingen zoals vreemde geluiden of rammeltjes. Dan is er iets mis en moet je besluiten of er wat aan gedaan moet worden. Er zal natuurlijk ook zo af en toe een nieuwe snaar op moeten, maar daar kan je docent je wel in adviseren.
Het enige is dat mijn hobby kamer redelijk droog is (zonnige kant van het huis. Ik hou wel de zon zoveel mogelijk uit de kamer... Dat is waar ik me wel een beetje zorgen om maak... Het is er vaak genoeg redelijk onder de 40% RH... Hihi, normaal word ik altijd met Susan verward... Ik vind het niet erg hoor! Ik ben allang blij dat er geholpen wordt!
Ik heb de naam even aangepast, dankzij de opmerkzaamheid van Tobias. Staat zo stom. Houd het in de gaten, vooral als er verwarmd gaat worden. Maar dat gaat pas weer gebeuren als we in de winter zitten, hoewel de winters niet veel meer voorstellen tegenwoordig.
Onder de 40 is wat riskant. Kun je je instrument ook in een iets minder droge ruimte opbergen? En is je hygrometer in orde (zie een ander topic op dit forum)
Mij man is bioloog/zeiler en vind het weer boeiend... dus genoeg apparatuur hier in huis.. daarmee heb ik mijn kleine digitale hygrometer mee vergeleken. En hij wijkt ietsjes af.. maar niet heel veel.. En hij stond afgelopen droge periode zo rond de 20%... dus zegge dat het dan max 25% had kunnen zijn in het gunstigste geval... Nu staat hij weer net boven de 40%.. Ik probeer nu de kamer ook zo veel mogelijk te ventileren met de buitenlucht dat scheelt wel ietsjes.. Ik heb niet echt een andere goede plek om de viool te laten helaas...
Hoi BC22. Zit je viool in een koffer? Dan kun je bij droogte ook overwegen een bevochtiger te gebruiken. Zelf gebruik ik er eentje van het merk Oasis en ben er heel erg tevreden over. Het houd de vochtigheid in mijn cello koffer rond de 50/60%. Je hebt ze ook voor viool. Succes!
Een bevochtiger in het instrument van het type Dampit (goedkopere klonen die evengoed werken zijn Humitron en Trophy) Sommige koffers van GEWA en PEDI alsmede alle koffers van Artonus hebben een eigen intern bevochtigingssysteem. Er zijn hier en daar ook nog wel wat andere koffers die een soortgelijk systeem hebben. Deze systemen werken volgens het principe van een absorberend materiaal (watten, schuimrubber, kunststofschuim) in een houder met gaatjes. Alle interne bevochtigingssystemen werken met kleine hoeveelheden vocht, die handmatig op peil gehouden moeten worden: dat vraagt extra aandacht. Vergeten bij te vullen doet het effect snel te niet.
Het is overigens een veel gebruikte manier om een 'witte' viool (viool die nog gelakt moet worden) een donkerder grondkleur te geven door die een aantal dagen aan zonlicht bloot te stellen. In die gevallen waar het zonlicht erg schaars is maakt men gebruik van een zogeheten UV-kast.
Witte violen zijn nogal off-topic in dit onderwerp, maar nu we het er toch over hebben: eenmaal gelakte violen zullen in de zon juist de neiging hebben te verbléken, aangezien de meeste in de lak gebruikte pigmenten gevoelig zijn voor UV licht
Ik vermeld enkel de werking van UV-stralen op blank hout en de verkleuring die dat geeft. Ik geef daarmee antwoord op de veronderstelling (Tobias) dat zonlicht een viool niet bruin zou kunnen maken. Dat kan juist wél, maar dan een ongelakte viool. Maar wanneer de zonnestralen eerst door glas moeten dan zal er nog maar heel weinig UV-straling op de viool terecht komen zodat die verkleuring niet valt waar te nemen. Glas laat namelijk bijna geen UV-straling door. Daarom hingen de Italiaanse violen ook gewoon aan de 'waslijn'. Dus van verkleuring van een gelakte viool die ergens in de zon in de vensterbank ligt zal nauwelijks tot geen verbleking optreden. Wat wel ernstig kan zijn is de temperatuur omdat de IR-component van de zonnestraling erg heet kan zijn.
Ik bewaar als ik niet aan het spelen ben mijn viool in een koffer... Ik ben wel eens lui en doe hem niet altijd dicht. Alleen een doekje over de viool. Ik leg hem niet in de zon.. Ik doe altijd een rolgordijn naar benede zodat hij geen directe zon vangt. Ik heb de dampit bevochtiger gekocht... Hij is onderweg met de post. Ik las al dat de meeste hem eerst uitknijpen na hem nat te hebben gemaakt.. Om er zeker van te zijn dat hij niet gaat druppelen in de viool als hij een tikkie te nat is. Bedankt voor alle tips! Mijn viool is redelijk bruin.. die in mijn icoontje niet.. Die viool huurde ik en was echt bijna knal oranje! Die had het wel goed gedaan met koningsdag wellicht...
Helemaal eens met Frits. Hier hangt een blank gelakte (ja blank, ja gelakte) viool al vijf jaar in gedempt zonlicht, en overduidelijk is te zien dat de kleur van het bovenblad donkerder wordt. Wie dat niet gelooft, mag de witte plekken onder de voetjes van de brug, nee kam, komen bekijken.
Laat ik mijzelf verduidelijken: het is het pigment in de lak dat neigt naar verbleken. In blanke lak zit uiteraard geen pigment. Blank gelakt hout (vuren doorgaans meer dan esdoorn) verkleurt op den duur ook een beetje in daglicht.
Een pigment is niet in water en alcohol oplosbaar. Ook niet in een olielak en moet daarom gedispergeerd worden. De grootte van de deeltjes bepaald mede de kleur. Een pigment is kleurecht en verkleurt niet. Dat is maar goed ook omdat er anders nauwelijks meer kleur zou zitten in de doeken van de grote meesters.