Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
BC22 heet Sonja Frits.Hallo! Ik ben net begonnen met vioolspelen. Ik heb een eigen viool op de kop kunnen tikken. Ik vroeg mij af of er nog een specifieke zorg is voor mijn viool... Omtrend de luchtvochtigheid, schoonmaak, etc...
Weet ik! Nu.BC22 heet Sonja Frits.
Dag Sonja,
specifieke zorg?
Als je er zuinig mee omgaat, na het spelen de harsdeeltjes verwijdert en de viool niet bloot stelt aan al te grote schommelingen in temperatuur en vochtigheid, kun je zorgeloos spelen. Je moet ook een beetje alert zijn op vreemde dingen zoals vreemde geluiden of rammeltjes. Dan is er iets mis en moet je besluiten of er wat aan gedaan moet worden. Er zal natuurlijk ook zo af en toe een nieuwe snaar op moeten, maar daar kan je docent je wel in adviseren.
BC22 heet Sonja Frits.
Houd het in de gaten, vooral als er verwarmd gaat worden. Maar dat gaat pas weer gebeuren als we in de winter zitten, hoewel de winters niet veel meer voorstellen tegenwoordig.Het enige is dat mijn hobby kamer redelijk droog is (zonnige kant van het huis. Ik hou wel de zon zoveel mogelijk uit de kamer... Dat is waar ik me wel een beetje zorgen om maak... Het is er vaak genoeg redelijk onder de 40% RH...
Violen worden niet vanzelf bruin hoor, mevrouw Marcelita.En leg je viool niet in de zon.
Het is overigens een veel gebruikte manier om een 'witte' viool (viool die nog gelakt moet worden) een donkerder grondkleur te geven door die een aantal dagen aan zonlicht bloot te stellen. In die gevallen waar het zonlicht erg schaars is maakt men gebruik van een zogeheten UV-kast.Violen worden niet vanzelf bruin hoor, mevrouw Marcelita.
Ik vermeld enkel de werking van UV-stralen op blank hout en de verkleuring die dat geeft. Ik geef daarmee antwoord op de veronderstelling (Tobias) dat zonlicht een viool niet bruin zou kunnen maken. Dat kan juist wél, maar dan een ongelakte viool. Maar wanneer de zonnestralen eerst door glas moeten dan zal er nog maar heel weinig UV-straling op de viool terecht komen zodat die verkleuring niet valt waar te nemen. Glas laat namelijk bijna geen UV-straling door.Witte violen zijn nogal off-topic in dit onderwerp,
Ik vermeld enkel de werking van UV-stralen op blank hout en de verkleuring die dat geeft.