Naxos neemt 200 cd's op van 19de eeuwse vioolcomponisten o.a. Godard

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Henri Vieuxtemps, 7 mrt 2008.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Naxos neemt een serie 19de eeuws onbekend vioolrepertoire op 200 cd’s op

    Veel andere cd-maatschappijen zijn vaak tevreden om steeds dezelfde vioolmuziek, oftewel het ijzeren repertoire dat regelmatig in de concertzalen te horen is, keer op keer op te nemen (overbekende vioolconcerten van Bruch, Brahms, Mendelssohn, 3e Siant-Saens, Sibelius, Beethoven, Brahms, Tjsaikovsky). Naxos gaat iets anders doen door juist onbekende componisten, die veel voor de viool hebben geschreven, uit de 19de eeuw op te gaan nemen.
    Dit wordt gedaan met goede solisten, zoals Friedemann Eichhorn, Chloe Hanslip, Misha Keylin, Philippe Quint, en Tianwa Yang en acceptabele beroepsorkesten, zoals bijvoorbeeld het Slowaakse Radio Symfonie orkest, maar gezien het lage prijskaartje per cd moet je geen grote gevestigde namen verwachten.

    Het doel is om geinteresseerden in staat te stellen kennis te laten maken met onbekende 19de eeuwse vioolmuziek, voornamelijk VIOOLCONCERTEN, maar ook VIOOLDUO’S, stukken voor SOLOVIOOL en VIOOL/PIANO-SONATES en VIOOLCONCERTEN VOOR 2 VIOLEN, van componisten die of bijna geheel vergeten zijn of alleen nog bekend zijn van 1 of 2 stukken, die wel repertoire hebben gehouden. Deze operatie zal wel geen groot commercieel succes worden, maar is viool-muzikaal historisch wel erg interessant.
    Dat een stuk geen repertoire heeft gehouden betekent lang niet altijd dat zo’n stuk 2e rangs is. Factoren als moeilijke beschikbaarheid van bladmuziek en moeilijkheidsgraad van sommige stukken speelt ook een rol, waardoor sommig repertoire ten onrechte in de vergetelheid is geraakt. Het is niet onmogelijk dat door herontdekking van deze muziek door deze serie van 200 of meer cd-opnames sommige stukken in de lift komen en weer vaker gaan worden gespeeld in concertzalen en worden opgenomen door beroemde violisten, gerenommeerde orkesten en prominente maestro’s.

    Een componist als Charles de Beriot, de leraar van Henri Vieuxtemps, heeft een aantal vioolconcerten geschreven, waarvan de 1e, 8e en 9de op cd te krijgen zijn, maar de rest (nog) niet. Deze vioolconcerten worden op sommige conservatoria als oefenconcerten gebruikt, maar worden nooit meer uitgevoerd. Voor conservatoriavioolleerlingen is het dan erg handig dat Naxos er voor zorgt dat zij nu een opname van deze stukken kunnen kopen/bestellen.

    Als eerste cd van deze serie zijn nu de 2 vioolconcerten van Benjamin Godard, een leerling van Henri Vieuxtemps, uitgebracht. Deze Benjamin Godard was een leerling van mij (H. Vieuxtemps)
    http://www.naxos.com/catalogue/item.asp?item_code=8.570554

    [​IMG]
    Intussen zijn naast het al uitgebrachte 3e vioolconcert van Joseph Joachim door Naxos nu ook het 1e en 2e vioolconcert van Joseph Joachim opgenomen, waarvan het 1e een wereld opname premiere betreft. Dus over enkele maanden is deze cd ook in de handel verkrijgbaar.

    Verder staan er VIOOLCONCERTEN in de planning van veel vergeten namen + namen als Rode, Kreutzer, Baillot en Mazas, die alleen nog bekend zijn van hun vioolstudieboeken, te weten:
    Rodolphe Kreutzer (1766-1831, 19 vioolconcerten), Felipe Libon (1775-1838, 6 vioolconcerten), Francois Habeneck (1781-1849, 2 vioolconcerten), Alfredo d’Ambrosio (1871-1914, 2 vioolconcerten), Ferdinand David (1810-1873, 5 vioolconcerten), Ludwig Maurer (1789-1878, 9 vioolconcerten), Nicholas Wery (1789-1867, 3 vioolconcerten), Jacques Mazas (1782-1849, 2 vioolconcerten), Pierre Baillot (1771-1842, 9 vioolconcerten), Pierre Rode (1774-1830, 13 vioolconcerten), Jeno Hubay, 4 vioolconcerten) en vele anderen.

    Hiernaast worden ook veel onbekende stukken voor SOLOVIOOL opgenomen. De caprices van Paganini, de sonates van Ysaye en de Sonates en Partita’s van Bach zijn overbekend en al vaak opgenomen, maar er is meer en onbekend repertoire voor soloviool dat zal worden opgenomen, zoals van:
    Delphin Alard, Charles de Beriot, Ferdinand David, Heinrich Wilhelm Ernst, Emile Hait, William Henley, Johannes Kalliwoda, Emile Leveque, Karol Lipinski, Pierre Rode, Napoleon de Saint-Lubin, en veel anderen.

    Ook aan VIOOL/PIANO-SONATES wordt gedacht.
    Ronde de Globins als toegiftestukje van Antonio Bazzini is bekend en vaak opgenomen, maar hij heeft nog veel meer voor viool en piano geschreven. Naast het volledige werk van Bazzini staat ook alles voor viool/piano van Vieuxtemps en de Sarasate in de planning.

    Verder wordt er gewerkt aan een serie VIOOLDUO’S.
    De duo’s van Pleyel zijn voor violisten vaak niet onbekend en staan nog vaak op de lessenaar, maar er komt ook een serie duo’s van: Jacques Mazas, Francois Habeneck, Federigo Fiorillo, Pierre Rode, Charles de Beriot en Henryk Wieniawski.

    Tenslotte komen op termijn op de markt:
    VIOOLCONCERTEN VOOR 2 VIOLEN + ORKEST van:
    Rodolphe Kreutzer, Johannes Kalliwoda, Delphin Alard en Louis Spohr

    Hier het Naxos-promotiepraatje van hun site:
    http://www.naxos.com/news/default.asp?op=343&displayMenu=Naxos_News&type=2
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Wat ik dan mis in de opsomming zijn namen van gerenommeerde orkesten en solisten, want een onbekend Slavisch orkest met een (voor mij) onbekende soliste als Chloë Hanslip, is voor mij niet echt een uitnodiging die Naxosopname aan te gaan schaffen. Ik heb in het verleden té veel slechte uitvoeringen en even zo vele opnames (belabberde opnametechniek) gehoord, die mij verder hebben afgezien van de aanschaf met uitvoeringen door dergelijke orkesten.
    Wèl interessant vind ik de hele reeks onbekende werken die met recht weer worden opgepoetst en onder de aandacht worden gebracht. Het wachten is nu nog op interesse van het publiek en door reeds gevestigde orde solisten. Naarmate de druk vanuit het muziekminnend publiek toeneemt deze muziek in de concertzalen te willen horen, zullen deze composities niet meer worden genegeerd in de programma's.


    Frits
     
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Grote vioolsolisten en gerenommeerde orkesten zijn veel moeilijker te porren voor dit onbekende repertoire. Maar de kwaliteit bij Naxos met regionale beroepsorkesten en solisten die aan het begin van hun opnamecarriere staan is toch vaak heel behoorlijk, in ieder geval goed genoeg om de muziekstukken te beoordelen.
    Financieel kan je er geen buil aan vallen. Bij JPC http://www.jpc.de/jpcng/SESSIONID/ffb6bda3cbd289c2278ef651109833ef/classic/detail/-/hnum/8311211?rk=classic&rsk=hitlist zijn deze 2 vioolconcerten van Benjamin Godard voor 5.99 te krijgen(+verzendkosten). Plaatsvervangend KCO concertmeester en Oskar Back-winnaar Tjeerd Top vond die 1e Godard bijvoorbeeld een goed stuk.
    Naxos is in vioolmuziekhistorisch opzicht erg goed bezig. Ik heb liever een cd van iets mindere kwaliteit dan de zoveelste uitvoering van een overbekend stuk van een grote naam, prominent orkest en prominente dirigent
    Te hopen valt de beste stukken de weg weer weten te vinden naar programmeurs, vioolsolisten, viooldocenten, de radio en de concertzaal, ook bij amateurorkesten. De praktijk is (heb ik gemerkt door in veel amateurorkesten met vioolsolisten te spelen) dat ook veel vioolsolisten eigenlijk alleen de hele bekende vioolconcerten kennen en daarbuiten bijna helemaal niks en zelden of nooit een onbekende cd opzetten.
    Naxos heeft net het 1e en het 2e vioolconcert van Joseph Joachim opgenomen
    http://www.naxos.com/news/default.asp?op=410&displayMenu=Naxos_News&type=2
    (3e vioolconcert hadden ze al eerder opgenomen). Kortgeleden was dat 2e vioolconcert van Joseph Joachim ook te horen in de Doelen met Chriaan Tetzlaf als solist. Simone Lamsma (heb ik vioolconcert van Chachaturian mee gespeeld) zat in de zaal, maar andere vioolprominenten laten het dan weer helaas afweten.
    Naast Christiaan Tetzlaf, die die technisch moeilijke 2e Joachim voortreffelijk speelde, hebben ook Rachel Barton-Pine, Elmar Olivera en Aaron Rosand die 2e Joachim op hun repertoirelijst en dit stuk opgenomen en zo komt zo'n stuk weer in de lift.
    Het KCO programmeert ook wel eens iets onbekends zoals het vioolconcert van Myaskovsky met Vadim Repin en het vioolconcert van Nielsen met Nikolay Znaider (is ook kortgeleden door ASO, Amsterdam Symfonie Orkest met Lisa Jacobs gespeeld).
    Oskar Back-winnares Simone Lamsma (ook winnares van 2 internationale concoursen in China en Engeland) heeft voor Naxos kortgeleden kamermuziek van Elgar opgenomen http://www.naxos.com/catalogue/item.asp?item_code=8.557984 en vergeet niet dat Janine Jansen voor Naxos trio en sextet van Ernst von Dohnanyi http://www.naxos.com/catalogue/item.asp?item_code=8.557153 heeft opgenomen en hedendaagse muziek van Helps http://www.naxos.com/catalogue/item.asp?item_code=8.559199 en Harbinson http://www.naxos.com/catalogue/item.asp?item_code=8.559173 ook voor Naxos. Goed dat deze muziek (en dan ook nog van een grote naam) nu vastligt op cd.
    Een regionaal orkest als het Gelders Orkest ARNHEM PHILHARMONIC ORCHESTRA heeft het een en ander opgenomen voor Naxos, o.a vioolconcerten van Vieuxtemps: http://www.naxos.com/orchestrainfo/bio46628.htm

    Tegenwoordig kom je op Youtube ook grappige onbekende dingen tegen (iets van mij door een jeugdtalent),
    zie bijvoorbeeld:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.727
    Cher Monsieur Veuxtemps,

    Helaas moet ik constateren dat U een … handelaar, verkoper bent.
    Dit is een puur persoonlijke reactie.

    Een dergelijke uitgebreide “ post” is zeldzaam. Meestal gaat het dan om een uitgebreide reactie op een topick wat/dat al een tijdje loopt..

    Laat ik kort zijn (en ik ben onvriendelijk), ik denk niet dat u met uw methode veel gaat bereiken, mij te spammerig (en op spam reageer ik noooooooit).

    Het hele Naxos gebeuren is door de spam achtige manier van plaatsen maakt mij niet enthousiast. Ellenlange stukken zonder alinea’s en zo… Copy and Paste

    Dus geen interesse van mij, en ik denk van meer en meer violisten.

    Mocht ik het geheel verkeerd hebben, laat me het dan weten.

    Remi
     
  5. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Sorry door m'n enthousiasme voor onbekend repertoire wordt ik soms te lang van stof, maar ik ben geen verkoper, maar een liefhebbende amateur en vioolconcertenspaarder. Ik ben erg gelukkig dat ik in ieder geval voor mezelf straks dat 1e vioolconcert van Joseph Joachim kan gaan beluisteren op cd en m'n vioolconcertenverzameling kan uitbreiden, doordat deze platenmaatschappij niet wederom een hele goeie opname gaat maken, namelijk de 123ste van Bruch (1), de 243 van Mendelssohn (in e, niet die in d), de 301ste van Beethoven en gelukkig-alweer-zo'n-goeie-van-dat-geweldige concert van Tjsaikovsky, de 412de opname.
    Ook al nemen jullie niet de moeite er naar te luisteren, soit.
    Ook al vinden jullie het 2e rangs orkesten
    Ook al vinden jullie het na beluisteren toch echt 2e rangs muziek.
    Allemaal dik in orde, maar deze platenmaatschappij is 10 keer zo goed bezig met dit unieke project dan andere platenmaatschappijen, die het ijzeren repertoire voor de zoveelste keer gaan vastleggen met-alweer-zo'n-talentje.

    Jammer dat sommige violisten/muziekliefhebbers op dit forum niet die belangstelling hebben en mijn enthousiasme delen voor al deze unieke opnamen, wat ik als culturele armoede en culturele desinteresse beschouw voor hun eigen vakgebied in veel gevallen.
     
  6. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Ho ho, meneer 'Vieuxtemps'. Ik kan het zeer waarderen dat minder bekende stukken op cd worden gezet en dan nog opnames van fatsoenlijke kwaliteit voor een prikkie. En ik weet zeker dat de meerderheid van de forumleden het met mij eens is. In mijn cd-kast staan i.i.g. heel wat cd's van het door u bewonderde label.

    Wat uw stuk 'verdacht' maakt is het grote aantal taalfouten, m.n. grammaticale fouten. Uw eerste bijdrage is nog net geen automatische vertaling, maar een vertaling (van een Engelse tekst) is het zeker. Daarom komt het spammerig over. Een veel betere manier om uw enthousiasme te delen is door uw eigen recensie of aanbeveling te schrijven in plaats van een persbericht o.i.d. slecht te vertalen. Daarom heb ik uw stuk niet aandachtig gelezen.

    En het geeft ook geen pas om dan maar de forumleden te betichten van desinteresse culturele armoede. Als u ons warm wilt maken voor goede opnames zal een positieve bijdrage veel meer effect hebben. Ik denk dat veel mensen u nu als een zeurkous zullen beschouwen.
     
  7. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Lise u heeft gelijk. Ik ben een slechte promotor, lobbyist, geen geboren diplomaat en zou een slechte verkoper zijn en had gemakzuchtig een onleesbare vertaling door internet laten maken zonder alinea's.
    Cést le ton qui vait la musique.
    Bon, dus heb ik m'n eerste "bijdrage" aangepast (hoewel het nog vrij lang is geworden, maar ja, ik heb ook zo veel te melden) en kunnen geinteresseerden de link van Naxos in het Engels lezen.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Ho, Ho (2),

    monsieur Vieuxtemps,

    Pardonnez moi hein, mais…

    Zoals ik eerder in post #2 beweerde, ben ook ik juist vòòrstander van het ten uitvoer brengen van de wat onbekendere werken. Ik heb daarbij echter bepleit dat het van groot belang is –en Naxos zou daar meer aandacht aan moeten schenken- goede opnametechnieken toe te passen alsmede kwalitatief goede solisten in te zetten.

    Dat dergelijke opnames een ‘prikkie’ kosten is natuurlijk niet zonder reden: goedkope solisten en meestal gebruikmakend van orkesten uit voormalige oostbloklanden met (nog steeds) lage salarissen.

    Ik zou daarom liever een paar Euro meer neerleggen voor een CD, voor kwalitatief betere uitvoeringen!


    salut,

    Frits
     
  9. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Huh, wat betekent 'vait'? Ik dacht dat het 'fait' was. Maar ja, een Waal zal het Frans wel beter beheersen dan ik.
     
  10. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.727
    Slip of the keyboard (pen)


    Overkomt mij regelmatig :D


    "Cést le ton qui fait la musique" dus...

    Remi
     
  11. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Het is nog steeds fout, Remi.

    Het is C'est en niet Cést ;)

    En wat betreft Naxos: ik heb toch al heel wat interessante opnamen verzameld van dit label en vaak ook met goede solisten.

    Mvg, Johan
     
  12. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    #9 Tja, mijn Frans gaat een beetje achteruit. Maar ja dat krijg je als je internationaal zo vermaard wordt dat je amper je moers taal nog spreekt. Een populair stukje van mij, toen ik in de States was ,Jankee Doodle, wordt nu ook in Azie gespeeld:
    Maar ja zouden dit soort populaire vioolstrapatsen beklijven en zal ik als componist repertoire houden of heb ik mijn gehele oeuvre voornamelijk voor het archief geschreven, omdat ik later als 2e rangs componist en Paganini-epigoon wordt beschouwd? De tijd zal het leren.
    Trouwens het 3e, 4e, 5e en 6e vioolconcert van Paganini hoor je helaas weinig de laatste tijd in de concertzaal. Waarom? Zijn die minder dan Paganini's 1e vioolconcert? Vind ik niet.
    En waarom hoor je wel veel die (in mijn optiek) muzikaal zwakkere caprices, die je steeds op conservatoria en concoursen hoort?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Johan, ik heb ook een aantal CD's van het label Naxos en ja, er zijn een paar redelijk tot goede uitvoeringen, maar helaas zijn er ook die mij toch wel wat teleurstelden. Natuurlijk beluister je een fragment in de CD-winkel annex platenzaak, maar thuis wanneer je er echt voor gaat zitten vallen mij andere dingen op. Zo heb ik een uitvoering van Gabriel Fauré met koor (Requiem) waar het koor duidelijk hoorbaar veelvuldig fout zit te intoneren. Wanneer je dat dan eenmaal hebt gedetecteerd kom je er nooit meer heelhuids doorheen en iedere keer breek ik de opname ergens halverwege af. Niet meer om aan te horen: doet je pijn aan de oren zogezegd. En daar ligt die CD, wordt eigenlijk niet meer gespeeld. Op zo'n stadium aangekomen leg ik er liever nog wat eurootjes bij en heb je een uitvoering die puntgaaf is, zuiver als kristal met een geweldige geluidstechniek en perfecte nagalm.

    Natuurlijk mag je daarmee niet alle door Naxos uitgebrachte opnames over één kam scheren, maar ik ben toch wel behoorlijk sceptisch geworden, niet zo maar, maar door de ervaring zoals bovenstaand er eentje is.

    Frits
     
  14. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    Gek, met Naxos had ik eigenlijk tot nu toe best goede ervaringen. Ik heb wat opnamen van wat muziek van Puccini (Madame Butterfly, Gianni Schicchi en Turandot) gehoord die toch heel acceptabel waren. Sterker nog, waar ik zelfs graag naar luister. Ik heb van dezelfde delen uit de bovengenoemde opera's ook wel vaker opnames gehoord die ik minder geslaagd vond (sopranen die met veel kracht een hoge noot halen en 'm niet mooi zingen, of waarbij ik met een gevoel achterblijf dat er veel meer met de muziek gedaan kan worden dan dat er gedaan werd) Als ik me goed kan herinneren was dat onder het label Saphir.

    Wat ik wel heuglijk vind, is dat er weer muziek wordt opgenomen van minder grote vioolcomponisten. 't is jammer dat alleen de hoge bomen wind vangen, want ik zou toch echt ook met het minder bekende werk kennismaken.

    hartelijke groet,

    Annemieke
     
  15. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik mis eigenlijk nog de naam van Viotti, waarvan maar één concert (No. 22 in A) lang geleden op het repertoire stond. Maar hij heeft 29 vioolconcerten geschreven en heel wat duo's voor twee violen.
     
  16. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Precies en naast Viotti eigenlijk ook Louis Spohr (15 vioolconcerten) http://nl.wikipedia.org/wiki/Louis_Spohr, waarvan ik nu met een amateurorkest de 3e symfonie speel.
    Ulf Hoelscher heeft ze allemaal opgenomen voor cpo http://www.jpc.de/jpcng/cpo/detail/-/hnum/8822055?rk=classic&rsk=hitlist
     
  17. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Dank voor deze tip.
    Van Spohr ken ik zijn duo's en zijn achtste vioolconcert: de Gesangscene.
    Zeer aan te bevelen om te studeren.
    Ik denk, dat er nog wel enkele namen ontbreken als je zeer goed zou zoeken.
     
  18. Brass-man

    Brass-man

    Lid geworden:
    19 apr 2008
    Berichten:
    5
    Ik kan Vieuxtemps heel goed volgen.
    Zelf ben ik een verzamelaar van het symf. repertoire met specialiteit onbekende muziek en dat voornamelijk in de Romantiche periode. komt ook omdat ik een koperblazer ben.
    Die onbekende digen nemen die grote labels niet op, Chandos wel, maar DG, Decca, alweer de zoveelste Beethoven, akkoord als die iets toevoegd, maar de meeste, vergeet het. Zelfs die met Simon Rattle.
    Dan koop ik liever iets onbekends, wat ook héél mooi kan zijn, dan mogen de opnames nog wat minder zijn. Zo kan ik weer iets nieuws ontdekken.
    Naxos zijn niveau van kwaliteit is de laatste jaren wel een stuk omhoog gegaan, vergeet dat niet. Vroeger was daar echt veel troep bij.
    Kunnen alleen maar blij zijn dat Naxos, ook vb. CPO zich met minder bekende werken en componisten bezig zijn. Is ook een markt voor, maar wel veel kleiner.
    We kunnen blij zijn dat Vieux-Temps daar op zoek naar is, ons hierover informeert.
    Later komt hij misschien nog met aanraders aan en ga ik die misschien ook kopen.
     
  19. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Voor antwoord zie: http://www.strijkersforum.nl/viewtopic.php?pid=5981#p5981
     
  20. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Een naam die ik mis, is Emile Sauret (1852-1920). Hij had een stijl van spelen, die op die van de Sarasate leek en componeerde onder meer twee vioolconcerten en een vioolmethode. Van hem wordt nog steeds de cadens gespeeld, die hij componeerde voor het eerste concert van Paganini. :)
     

Deel Deze Pagina