Naxos neemt 200 cd's op van 19de eeuwse vioolcomponisten o.a. Godard

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Henri Vieuxtemps, 7 mrt 2008.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Henri, spreek je echt voornamelijk nog vreemde talen? Komt daardoor de moedertaal in het gedrang? Ik geloof er niets van.

    Wat ik evenmin geloof is de bewering dat je "Yankee Doodle" zou hebben gecomponeerd. Dat stuk bestaat namelijk al sinds het begin van de 18e-eeuw en sommige versies stammen zelfs uit de 17e-eeuw.
    Een uitgave in YouTube opvoeren zou nog tot de mogelijkheden kunnen behoren, maar dat is toch wel wat anders dan te beweren de componist te zijn.

    De geloofwaardigheid van je beweringen is behoorlijk aangetast.


    Frits
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Brass-man

    Brass-man

    Lid geworden:
    19 apr 2008
    Berichten:
    5
    Heb inmiddels het tweede vioolconcert van Godard besteld.
    Benieuwd, zal later wel eens posten hoe ik het vond.
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Voor een ieder die de bladmuziek van Godards Tweede Vioolconcert eens wil zien,
    die is hier te vinden.
     
  4. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Sorry Soundboard, ik bedoelde mijn versie van Jankee Doodle, zo populair ben ik nou ook weer niet dat ik dat soort populaiure deuntjes uit m'n mouw schut.
    Geweldige link met vrije bladmuziek. Er staat ook Benjamin Godards eerste vioolconcert Concerto Romantique bij op.35. Tjeerd Top vond dit een goed stuk. Ik had het al eens gecopieerd uit een muziekbibliotheek, maar nu kan je het zo van internet printen. Hopelijk (sprak hij idealistsch , maar al vaak door de praktijk teruggefloten) verlaagt dat de barriere om dat 1e v.c. van Godard eens in de concertzaal te horen of met een amateurorkest te spelen. Die 2e heb ik al heel lang niet meer gedraaid. Die moet ik binnenkort weer eens opzetten.

    Binnenkort (1 juli) komt een andere vrije bladmuzieksite International Music Score Library Project: http://imslp.org weer online.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik krijg bij al deze uitvoerige posts een bepaald beeld van iemand. Iemand die beweert nogal bekend te zijn als componist en buitengewoon goed viool moet spelen.
    Dat beeld kan wel totaal verkeerd zijn.

    Durf je het aan om wat meer over "Henri Vieuxtemps" te vertellen?
    En dan bedoel ik niet de componist die op 17 februari 1820 is geboren. ;)

    Frits
     
  6. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Goed viool spelen, valt wel mee. Ik had weer les genomen, maar door een val met schaatsen (ondanks elleboogbeschermers en ijshockeyschouderprotector) moet ik 4 maanden stoppen. Na 2 maanden zit ik nu op de helft, maar in orkesten strijk ik meer door m'n linkerarm heen en weer te bewegen dan m'n rechterarm met de frozen schoulder (bevroren schouder).
    Maar je nieuwsgierigheid heeft je niet naar Mill gebracht, dan had mijn Vieuxtempsmuziek kunnen horen door een betere violist, namelijk Yvonne Smeulers.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    De uitnodiging het Kasteel Tongeren te Mill te bezoeken zag ik pas een uur of twee van te voren. Dat is een beetje te kort dag om nog het een en ander te regelen.


    Frits
     
  8. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Ja suf, ik was daarmee te laat.
     
  9. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    buitengewoon goed viool moet spelen??????????????????
    Dat beeld kan wel totaal verkeerd zijn.
    Inderdaad: Hier het bewijs:

    Opgenomen met een simpele digitale camera van 220 euro met 2 Gigabyte geheugen extra erin, waarmee je ook filmpjes met geluid mee kan opnemen. http://www.casio-europe.com/nl/exilim/exilimzoom/exz77/
    Die op m'n computer overgezet (333 Mbyte) en geupload op Youtube (duurde wel 3 uur, dus liet ik m'n compu aanstaan, terwijl ik Elisabethconcours zang 1e ronde ging kijken, maar 's avonds stond m'n filmpje erop). Op Youtube kan je gratis filmpjes tot 10 minuten of 1030 Megabyte erop zetten.

    Ik heb met 3 keer dit stuk doorspelen en normaal strijken m'n frozen shoulder arm overbelast. Over 2 a 3 maanden moet m'n arm wel genezen zijn en zou het wat beter moeten gaan, ook omdat ik het stuk dan beter ken. Dit is eigenlijk slecht voor m'n reputatie bij amateurorkesten, maar ik was zo blij dat ik weer een beetje normaal kon strijken ipv met m'n rechterelleboog tegen m'n middel geplakt, terwijl ik met m'n linkerhand m'n viool heen en weer bewoog.
    Een flagolette gaat de mist in en ik mis wat (hoge) noten. De streek is weer pet met peren, veel te schuin en gezwabber, m'n vioolerares zal wel weer flink commentaar kunnen leveren, maar met m'n frozen shoulder heb ik een goed motief om rechts te knoeien. Hopelijk komt de indruk van het stuk nog een beetje over en begrijpen jullie nog enigzins waar het over gaat (hoewel?)
    Nou ja. Ik ben geen beroeps dus dan moeten je op je bek durven gaan. En het gaat erom dat ik hiermee mensen wijs op het bestaan van dit stuk, waarvan ik de (partituur)muziek heb, ook op pdf, dus ik kan het mailen op verzoek.
    Eigenlijk is het een unisonostuk voor violen, altviolen en pauken en wordt het 2 keer zo langzaam gespeeld (8.39 minuten tegen over 4.15 effectieve minuten door mij) , zolas hier op Youtube:
    voor orkest in 8.39 minuten

    Aaron Rosand speelt het op de dubbelcd CDX 5102 van VoxBox in 4.04 minuten en die snelheid moet het wel hebben, denk ik:
    http://www.amazon.com/Rosand-Joachim-Enesco-Godard-Wieniawski/dp/B000001K46/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=music&qid=1210506777&sr=1-2

    Als je op deze link naar beneden scrollt kan je een fragment van 1 minuut horen op cd1 nummer 8 Prelude For Solo Violin, Op. 9 van George Enesco [op dit hoge spelnivo ben ik nog niet]:
    Disc: 1
    1. I. Allegro Un Poco Maestoso Listen Listen
    2. II. Romanze: Andante Listen Listen
    3. III. Finale Alla Zingara: Allegro Con Spirito Listen Listen
    4. I. Introduction Quasi Fantasia: Moderato Listen Listen
    5. II. Scherzo Listen Listen
    6. III. Adagio Listen Listen
    7. IV. Finale: Allegro Con Fucco Listen Listen
    8. Prelude For Solo Violin, Op. 9 Listen Listen

    O ja , ik heb m'n langharige bakkenbaarden maar afgeschoren. Dat is toch een beetje uit de mode anno nu
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik vind het buitengewoon moedig wanneer iemand zichzelf zo via het world wide web “in de kijkerd” durft te zetten. In ieder geval heb ik nu een veel beter beeld van het spelniveau (aannemende dat je het zelf bent die speelt).


    Frits
     
  11. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Na enige studie, een lichte verbetering van de frozen shoulder en net zoveel takes totdat ik een opname kreeg zonder echt grote fouten, hier de 2e poging van

    George Enesco opus9 orkestsuite no.1 prelude unisono :


    Beetje donkerder dan de vorige keer, maar ik heb wel een mooie tuin. Het avi-videobestand had ik omgezet met winavi in een wmv-videobestand. En met Windows Movie Maker het overbodige begin en eind eraf geknipt.
    Intonatie en vooral streek kan beter, maar het valt ook niet mee met al die hoge noten, flageoletten en voorslagen.
    Maar eh, vinden jullie het een aardig stuk? Is dit een beter toegiftstuk voor een solist na een vioolconcert dan een partita of sonate van Bach? (Vind ik wel, vooral omdat solisten van dit stuk meer kunnen maken dan ik)
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2016
  12. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Helemaal niet gek. Ik vind het een leuk stuk en goed gecomponeerd.
    Wellicht een kleine aanwijzing. Als je opstreek speelt moet de rug van je hand
    evenwijdig blijven aan de vloer van de kamer. En dat geldt ook voor de afstreek.
    Ik vind verder je viool iets te vertikaal. Hij zou iets meer op de schouder kunnen. Je hebt lange armen, dus de viool mag iets naar buiten gericht zijn.
    Ik vind dat je je er goed doorheen slaat. Veel beter dan de eerste keer.
    Heel moedig dat je jezelf zo laat zien. :)
     
  13. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Door die frozen shoulder, waarbij ik m'n rechterelleboog moeilijk kan optillen, heb ik bewust de rechterkant van m'n Wolf-schoudersteun helemaal ingedraaid en de linkerkant helemaal uitgedraaid, zodat ik makkelijker de G-snaar kan aanstrijken.
    De viool staat dus bewust veel verticaler dan normaal.
    Als de frozen shoulder over een paar maanden helemaal over is en ik geen fysiotherapie meer heb (nu sinds half februari 2 keer per week), gaat de schoudersteun weer in de gewone oude stand.
    Ik heb helaas als vergelijkingsmateriaal geen opname van voor de frozen shoulder en hoe ik toen streek.
     
  14. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik denk, dat het dan nog beter klinkt dan nu.
    Zet gewoon weer een filmpje op YouTube... :D
     
  15. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Oei dat doet pijn aan mijn oren, niet echt de beste viool zo te horen :lol: Ik zou als ik jou was nog GEEN vibrato "proberen", en het stuk langzamer spelen.
     
  16. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik vind dit stuk een echte vondst en het zou als toegift niet misstaan, maar
    ook op een recital zou ik het best eens willen horen. :)
     
  17. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Mooi dat je het een goede compositie vindt. Nog wat info schreef ik hierboven:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  18. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Ligt het aan mij of George Enescu, Suite no.1 vrij bekend? Ik hoor deze muziek vaak in films.
    Naxos had zoiets ook voor piano gedaan, was toen een groot succes.
     
  19. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Het lijkt me leuk om die Prelude voor soloviool, Op. 9 te gaan studeren en op mijn repertoire te zetten. Mail het me maar toe. Alvast bedankt. :)
     
  20. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Naxos heeft net de opname achter de rug van de onbekende en (terecht???) in de vergetelheid geraakte componist Leon de Saint-Lubin gespeeld door violiste Anastasia Khitruk in het kader van dit grote project van 200 cd's
    Hier een stuk van deze componist op Youtube:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013

Deel Deze Pagina