Van reinigingsbeurten heeft het haar misschien meer te lijden dan je lief is. Is de haarbundel nu vrij van vette plekken vanwege huidcontact, dan zou ik me niet aan schoonmaakpogingen wagen. De nieuwe hars gebruiken op het moment dat de stok weer eens geharst moet worden zou ik zeggen, dan merk je eventueel verschil wel. Sommige nieuwe harsblokjes zijn erg glad en vragen om een paar krassen met een scherp voorwerp, zodat de eerste hars gemakkelijk loskomt.
Wel lévensgevaarlijk spul zeg, deze hars... en lastig, voortaan spelen met veiligheidshandschoenen aan
Dat lijkt overdreven en dat is het ook wel een beetje, maar strijkstokhars is inderdaad niet zo onschuldig. Huidirritatie is niet denkbeeldig en luchtwegirritatie ook niet. Er zijn strijkers die vanwege de hars hebben moeten stoppen. Fabrikanten moeten zich natuurlijk indekken tegen claims en problemen, vandaar. Wie niet tegen hars kan, kan Clarity proberen (kunstmatig product zonder de typische allergenen) maar ook daarvoor schijn je uitendelijk een allergie te kunnen ontwikkelen.
Als je met een eerder geharste stok overgaat op een nieuw type hars, zijn de haren ruw genoeg om wat van het gladde stuk af te krijgen, opruwen is niet nodig. Het duurt natuurlijk enige tijd voor daadwerlekijk alle oude hars merkbaar c.q. hoorbaar verdwenen is. Het moment waarop alles vervangen is hangt uiteraard af van de frequentie van harsen en dus van de mate van spelen. Het lijkt me eerder een soort disclaimer om eventueel later 'gezeur' te voorkomen. Vergelijkbaar met de beschrijving op bijsluiters bij medicijnen. Zodra er zich een bijwerking voordoet moet er melding van gemaakt worden. De producent is daarmee gevrijwaard. Ik denk dat het allemaal wel meevalt met die ANDREA-hars. Het zou mij in ieder geval niet weerhouden het te gaan gebruiken.
Ja, zo kwam hij mij ook vooral over. Ik heb geen problemen gehad met Andrea-hars, terwijl ik wel iemand ben die dat makkelijk zou kunnen krijgen. De één kan allergisch zijn voor een bepaald stofje in die hars en de ander heeft dat niet met andere stofjes. Wel ellendig voor degenen die daarom moesten ophouden met een strijkinstrument!
Het stofje waar het dan in de meeste gevallen over gaat is abietinezuur. Als je er erg gevoelig voor bent kun je eens het hypo-allergene hars 'CLARITY' proberen. Daar zit geen abietinezuur in. Deze hars werd in de cosmetische industrie ontwikkeld om te dienen als een soort lijm op de huid bij bandages e.d.
@ gevoelige snaar: ik heb, die keren dat ik van hars wisselde, gewoon de nieuwe hars over de oude heen gebruikt. In navolging van het advies van David Finckel hars ik mijn stok vrij frequent (lichtjes voor bijna elke speelbeurt), en ik denk dat de nieuwe hars dan vrij snel de alleenheerser is. Maar: ik heb er nooit echt bij stil gestaan, dus mogelijk zijn er hars-afficionado's onder de forumlezers die een preciezer of beter advies hebben? Voor mezelf geldt wel: ik wil liever niet teveel klooien, dus hoe simpeler hoe liever.
Dat is ook mijn advies in #24 sub 1 Steeds harsen vlak voor het spelen is mij altijd zeer slecht bevallen: geeft een ruw, schril en krasserig geluid. Bovendien: wat je op de haren heb gebracht aan hars strijkje er ook weer meteen af met 'stofwolken' tot gevolg. Die kun je dan weer inademen etc. Daarna is de opgebrachte hars weer verdwenen.
Al in #21 gaf ik dat advies. Harsen wanneer nodig. Uit de tijd dat ik violen verhuurde herinner ik mij dat halve en kwart viooltjes soms volkomen "ondergesneeuwd" waren omdat kinderen het flink harsen van hun stokje voor elke speelbeurt tot een standaardritueel hadden verheven.
Er bestaat ook hars die ontwikkeld is speciaal voor cello afkomstig van de Lariks. Maar het spul bevat goudstof! Ik weet niet of er onderzoeksresultaten bestaan over de uitwerking van het inademen van harsdeeltjes die goudstof bevatten. Lijkt me ook niet gezond. Het spul heet Lapella No. 20 Rosin Optimized for cello and orchestra playing Bright and bright sound Natural ingredients Manufactured on a larch resin base with the addition of gold-dust for optimum production characteristics From German manufacturer Een andere fabrikant levert ook hars speciaal voor de cello: Larica Goudhars heet het: Het bijschrift hiervan luidt: volgens origineel Liebenzeller receptuur het gebruik van larikshars, de toevoeging van metalen, de speciale bereidingswijze zorgen dat de klank levendiger, warmer en lichter wordt. de metaaltoevoeging geeft een breed scala aan verschillende klanksoorten Nu zou het kunnen dat cellisten veel minder last hebben van het inademen van harsdeeltjes dan violisten, maar toch..... Zou het veel verkocht worden?
Ook ik blijk te enthousiast te hebben geharst, ondanks dat ik nooit een stofwolk heb gezien. Ik heb de strijkstok eerst eens voorzichtig afgeveegd aan een zachte doek en ben daarna gaan spelen (eigenlijk om te kijken of er nu nieuwe hars nodig was) en de klank was beter, minder schril. Blijkbaar zat er al die tijd dus teveel hars op... Ik ben dus eerst maar blijven doorspelen met wat er nog op de stok zat. Wel even de snaren nog eens extra goed schoongemaakt. Uiteindelijk heb ik nog maar één keer weer geharst met de nieuwe hars, dus ik denk dat ik er nog niet zoveel van kan zeggen.
De Larica Liebenzeller ken ik, heb ik ook gebruikt, prima, geen problemen gehad. Maar ik denk dat cellisten inderdaad minder dicht bij de stofwolken zitten (als ze die creëren) dan violisten en daardoor minder snel problemen hebben. Het is echter nooit goed te overdrijven met harsen, want je klank wordt daar eerder krasserig van. haha, nou, dan is onze klank goudomrand!
Zowel de Liebenzeller hars als de Larica hars (een afsplitsing van het oorspronkelijke Liebenzeller) zijn het product van een antroposofisch geïnspireerde Duitse mevrouw, die de receptuur van haar met metaalstof verrijkte harsen heeft overgedaan aan een Zwitserse producent uit Dornach (het antroposofische Mekka) die de Larica hars maakt maar kennelijk ook aan een Duitser die de hars nu maakt onder de oorspronkelijke naam Liebenzeller. Het zijn m.i. beide uitstekende en met zorg bereide harsen die in een veelvoud van uitvoeringen beschikbaar zijn. Of de metaaltoevoegingen ook echt werken zoals in de beschrijvingen wordt beweerd; daarover ken ik geen valide onderzoeksresultaten, als er al echt onderzoek naar is gedaan. Meer een kwestie van of je het aanneemt of gelooft denk ik. Desalniettemin verkoop ik het graag, want er is een kleine groep liefhebbers van alle gezindten voor.
Totdat er bouwers op het idee komen hun instrumenten met een gouden randje te versieren of in te leggen!
Of je daar nou blij van moet worden.... Toen ik op zoek was naar mijn cello, kwam ik ook een instrument tegen met een bloemen-inleg. Ik heb hem niet eens serieus geprobeerd, ik vond het kitsch.