Toen ik het instrument voor het eerst zag, heb ik me even afgevraagd of ik niet toch per ongeluk recent nog wat gespoten, gesnoven of geslikt had. Of mijn migrainemedicijnen had genomen (die veroorzaken ook hallucinaties). Maar dat was toch werkelijk niet het geval. Of ene meneer Phil moet iets in het lekkere appelgebakje hebben gedaan. (Dat was toch de naam van die bakker, Tobias, die de taart had geleverd?)
Als Joost van Dongen er een stuk voor componeert, zal het wel toegelaten worden in een strijkorkest denk ik. Het stuk kan dan de naam dragen "De nachtmerrie van Pellegrina" Pellegrina is een meisje dat graag altviool wil spelen, maar geen altviool krijgt van haar ouders, haar vader wil dat ze saxofoon gaat spelen. Dan in haar droom vind ze een altviool, het is een Pellegrina, huilend rent ze weg maar de viool achtervolgt haar. Ze dacht eerst dat ze had gesnoven, gespoten of wat geslikt had, of migrainemedicijnen had ingenomen, maar dat was niet het geval. Kortom, Joost ik zou zeggen aan de slag.
steek er allemaal maar de draak mee. gevaarlijk is het ding in elk geval niet. ik denk dat ik er best mee in het orkest mag. zolang ik maar zuiver speel en in de rusten… mijn viool houd.
Wat zal het meisje opgelucht zijn als ze 's ochtends bij het ontwaken geen Pellegrina, maar de vertrouwde en o zo mooie saxofoon ziet!
Er zijn twee dingen waar ik een hekel aan heb, aan een rapper en aan een saxofoon. Van een rapper word ik agressief en van een saxofoon droevig. Het geluid van een saxofoon doet me denken aan het dodenrijk. Jammer dat zoiets niet verboden mag worden. Nee geef mij dan toch maar de Pellegrina, eigenlijk heeft Zapling wel gelijk dat hij het opneemt voor dit instrument. Goed het is een lelijk ding, maar het geluid valt me niet eens tegen. En het gaat tenslotte om het geluid. Zoals het bij een mens om het innerlijk gaat. We kijken altijd naar de buitenkant, maar wijze mensen kijken daar niet naar. Daarom denk ik dat Zapling een wijs mens is. Ik hoop dan ook voor hem dat hij er mee in een orkest mag spelen.
Nounounou Tobias, foei toch, het dodenrijk dat is toch wel een hele nare associatie. En die associatie is ook bepaald niet algemeen. Kijk maar naar de gemiddelde speelfilm. Komt er romantiek aan te pas, dan zwellen de violen aan. Die omlijsten de zoetgevooisde blikken en woorden, de romantische omhelzing. Maar als je daarna saxofoonmuziek hoort, betekent dat allerminst dat ze het leven gelaten hebben. Nee meestal is het zo, dat als de saxofoons eraan te pas komen, dit het muzikale decor is voor als de geliefden uit de kleren gaan. Het is zoals het is, probeer er maar eens op te letten...
Ik kijk Überhaupt nooit films. Ook lees ik nooit Romans. Dus dat weet ik niet. Trouwens, bloot slaat dood. Zie je wel dat zo'n Sax met de dood te maken heeft.
Romans lezen heeft niet zoveel zin als je wil weten welke muziek daarbij klinkt. Bij mij is dat namelijk altijd vioolmuziek, maar ik begreep van mijn man dat hij daar juist pianomuziek bij hoort, dus is het erg makkelijk om die teksten verkeerd te interpreteren.
Die Pellegrina is eigenlijk een heel ergonomische altviool. Het design is weloverwogen tot stand gekomen. M.a.w. daar is over nagedacht. Zo ook het staartstuk dat goed matcht met de asymmetrie: En dan de licht ontkrulde krul. Er zit minder krul in dan standaard: Ik zou niet gauw iets dergelijks maken omdat ik het niet sierlijk vind. Anderen willen graag een dergelijk instrument in hun bezit hebben.
Nee, inderdaad. De compositie is de boosdoener. Je zou zeggen dat kan iedereen: je zet een lessenaar neer, een muziekstuk erop, ernstig kijken terwijl je er wat klanken uit haalt. Net echt! Niemand die het in de gaten heeft. Toch al vrij snel uitgezet. Wat een rommel vind ik dit!
Ik vind het wel leuk dat er vioolbouwers zijn die durven afwijken van het Stradivariusmodel. Wat ik bij deze vioolbouwer erg waardeer : bij het bouwen van zijn instrumenten houdt hij rekening met het comfort van de muzikant.