Dit is ook wat ons bij de wereldmuziekgroep (Ravelijn)voorgehouden wordt. We krijgen daar elk jaar ook een stuk aangeboden dat niet als bladmuziek wordt geleverd, maar gelijk op gehoor wordt aangeleerd. Je gaat zo'n stuk anders spelen dan wat je op het blad aangeboden krijgt. En ook bij het doornemen van de stukken van blad, draaien we op een gegeven moment onze lessenaars om en turen dan niet meer op het blad maar gaan dan de muziek werkelijk spelen en aandacht hebben voor hoe je eigen partij in die van de ander past. Ook wat ik in m'n eentje speel, komt beter uit de verf als ik het uit m'n hoofd speel. Het is net alsof de bladmuziek een soort muur is die je belet écht muziek te maken. Dat geldt natuurlijk voor het spelen in alle stijlen.
Ik denk dat je bedoelt dat hij de strijkstok hoger dan gebruikelijk vasthoudt? Dit is kenmerkend voor veel old time / Appalachian fiddlers, maar het is zeker geen must. Eigenlijk ben je nogal vrij in de manier waarop je je stok en viool wenst te hanteren in de old time fiddle wereld. Het is niet zomaar dat sommigen de stok hoger vastnemen: sommigen moeten dit wel omdat ze hun viool laag tegen zich aan houden, dan ben je naar het schijnt niet veel met zoveel stok, maar het is ook een manier om makkelijker zeer snel te kunnen spelen. Bij fiddle ben je eigenlijk heel vrij in alles. Er zijn geen regels. Je mag dit doen, altijd, nooit of maar af en toe , het maakt niet uit.