Hi Mriekjuh
Dank voor je reactie en "thanks for tipping me". Het is echt niet lullig bedoeld, maar budgettair ben ik "gelukkig" niet zo zeer afhankelijk van aanbiedingen. (en toppers zaten er volgens mij niet bij). Wat we m.i. allemaal willen is een goed instrument tegen een redelijke prijs. Als die verhouding OK zou zijn zou er m.i. ook niks mis met "goedkopere" instrumenten zijn. Mijn ervaring met instrumenten ligt in beginsel dan ook niet op het gebied van de viool, maar op het gebied van gitaren (en de ak gitaren worden m.i. op dezelfde manier met veel liefde en vakmanschap gemaakt) Ook een goede gitaar koop je echt niet voor €100. Forget it. Maar het wel of niet hebben (kunnen kopen) van een goed instrument zegt volgens mij weinig over je passie. En daar heb ik het liever over. Wamt daar ligt ook de zwakte. Daarom ga je eerder overstag voor een mooi"aangeprezen" instrument. Raymond van het Groenewoud zei het al in een spiritual (en de keuze voor een spiritual vorm was hierbij dan ook niet toevallig) "het is de passie , (liefde) de passie (liefde) voor muziek". Zelf begon ik op mijn 9e met een gitaartje van sigarenkistenhout bij de plaatselijke mandoline vereniging (omdat mijn ouders als hardwerkend mijnwerkersgezin ook geen dure gitaar konden en wilden betalen, er waren wel belangrijkere zaken waar het geld voor nodig was
Een paar maanden geleden zag ik in de metro in Rome (richting Riberia) een straatmuzikant met een viool waar stukken uit waren. Ik verbaasd, maar die gast straalde uit z'n ogen en je kon voelen dat hij met passie op z'n instrument speelde (en spelen kon ie). Dit is volgens mij de essentie, waar het om gaat. Je passie, je liefde en voor hem ook nog eens de drive van de noodzaak. Want van die paar euro hadden zijn kinderen wel weer te eten. Die man had zorg voor zijn kinderen en gezin, maar was ook een gepassioneerd musicus. Chapeau een man naar mijn hart.
Die elektrische viool komt er heus wel. Kreeg net een mailtje van een bevriend musicus uit London, dat ik van van zijn collega's uit de band een Yamaha SV 150 over kan nemen. Dat lijkt me wel wat.
Greeds, Let's make Jazz
jannux