Ik heb me zojuist aangemeld op dit forum, omdat ik graag anoniem en open wil kunnen sparren over onze vioolspelende zoon van 8 jaar. Ruim twee jaar geleden is hij begonnen met vioolspelen, met heel veel enthousiasme en hij speelt nog steeds dagelijks heel veel. Zijn vorderingen zijn daardoor groot. Hij geniet er ontzettend van en wil alleen maar meer vioolspelen. Met zijn docent heeft hij een geweldige klik, zij brengt hem echt de liefde voor muziek bij. Maar... techniek vindt ze minder belangrijk en dat begint zich in mijn ogen althans te wreken. Hij speelt al behoorlijk moeilijke stukken, maar zelfs als leek zie ik dat de techniek niet best is. Na optredens zijn we nu een aantal keer aangesproken door beroepsmusici dat onze zoon zo muzikaal is met overduidelijk aanleg voor de viool en mooie intonatie, maar dat de techniek echt verbeterd moet worden. Dat zie ik bij zijn huidige docent niet gebeuren, ik vraag het nu al een tijdje nadrukkelijk. Ze vindt dat spelplezier voorop staat, techniek is een bijzaak. Ik heb daar moeite mee, omdat ik bang ben dat een gebrekkige techniek het spelplezier op den duur in de weg gaat staan. Maar ik weet te weinig van viool om dat goed te kunnen onderbouwen ;-)
Wat te doen? Hem daar laten, omdat hij het daar zo fijn vindt? Of overstappen? En dan naar wie? Hoe weet je of iemand een goede docent is? Wie heeft advies voor ons?
Wat te doen? Hem daar laten, omdat hij het daar zo fijn vindt? Of overstappen? En dan naar wie? Hoe weet je of iemand een goede docent is? Wie heeft advies voor ons?