Ik kreeg onlangs een strijkstok aangeboden ter reparatie. De stok was gevallen en ongelukkig terecht gekomen: de kop van de punt brak af. Het was op zich geen kostbare stok, maar wel eentje die vrij nieuw was. Je moet je dan afvragen of de kosten van de reparatie opwegen tegen de aanschaf van een nieuwe stok, maar de eigenaresse was er nogal content mee dus moest de stok toch maar weer speelbaar gemaakt worden. Omdat dit onderwerp niet niet eerder op StrijkersForum is geplaatst leek het me een goede gelegenheid dat maar eens te gaan doen.
Zo zag het eruit bij ontvangst (na verwijderen haarlint):

De twee delen werden met CA-lijm verlijmd:

Vervolgens moet er een zaagsnede worden aangebracht ter versteviging van de breuk. Ik heb daarvoor een cirkelzaagblad gebruikt met een diameter van 50 mm. Van te voren afgebakend waar de snede precies moet komen door gebruik te maken van een sjabloon:

Vervolgens moet eer een precies passend stuk hout worden ingepast lettend op de nerfrichting en dikte om stevigheid te waarborgen:

Na droging van de lijm kan de versteviging worden afgewerkt:

Nadat een passende wig is gemaakt (Lindenhout) kan het haarlint in de uitsparing worden aangebracht:

Het haarlint wordt vervolgens getest op juiste verdeling:

Haarlint opgespannen:

De strijkstok kan weer worden gebruikt.
Zo zag het eruit bij ontvangst (na verwijderen haarlint):

De twee delen werden met CA-lijm verlijmd:

Vervolgens moet er een zaagsnede worden aangebracht ter versteviging van de breuk. Ik heb daarvoor een cirkelzaagblad gebruikt met een diameter van 50 mm. Van te voren afgebakend waar de snede precies moet komen door gebruik te maken van een sjabloon:

Vervolgens moet eer een precies passend stuk hout worden ingepast lettend op de nerfrichting en dikte om stevigheid te waarborgen:

Na droging van de lijm kan de versteviging worden afgewerkt:

Nadat een passende wig is gemaakt (Lindenhout) kan het haarlint in de uitsparing worden aangebracht:

Het haarlint wordt vervolgens getest op juiste verdeling:

Haarlint opgespannen:

De strijkstok kan weer worden gebruikt.