Allereerste schoonmaak??

Discussie in 'Viool' gestart door Hans53, 26 aug 2017.

  1. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Ik heb sinds korte tijd een tweedehands [ derde - vierde - tiende :rolleyes: ] viool in

    mijn bezit en nu is mijn volgende vraag...

    Ik wil uiteraard om te beginnen alle "viezigheid" van de vorige eigenaars verwijderen, maar hoe

    kan ik dat het beste doen en waarmee ?

    ---
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.288
    Homepage:
    Koop een flesje 'Viol' en probeer eerst een stukje onder het kinstuk. Kost nog geen €10,=

    Viol reinigingsmiddel.jpg

    Na uitpoetsen goed onderzoeken of de lak niet is aangetast. Indien dat niet het geval is kan het gehele instrument, behalve de toets en stemsleutels, behandeld worden. Er zijn vele reinigingsmiddelen in de handel, maar ik zou geen polijstmiddel nemen, omdat je dan zo door de lak heen bent en dan heb je een kale plek.
    Als het gaat om de viool waarvan elders op dit forum wat afbeeldingen staan, is de toets zwart gebeitst hardhout. Daar zit geen lak op, dus géén Viol er op! Een nieuwe ebben toets zou welkom zijn, maar dat is weer afhankelijk van de gesteldheid van het gehele instrument.
     
  3. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Bedankt voor je tip !!

    Ik heb het meteen besteld bij "vioolspelen.nl" [ gratis verzenden !!!]

    Heb je trouwens nog eens gekeken naar de viool en wat is je

    mening daarover:rolleyes:

    ---
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2017
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.288
    Homepage:
    Zie bij 'Herkomst?'
     
  5. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Nu is mijn volgende vraag...

    Als ik hem wil gaan schoonmaken, eerst waarschijnlijk met een doekje

    met een druppeltje water om te proberen, wil ik toch eigenlijk eerst alles er af halen

    wat er los op zit.

    Maarrrrrrrr....is het risico erg groot dat de stapel er tussen uit valt of

    hoef ik mij daar geen zorgen om te maken??

    En het kammetje staat er volgens mij goed op, zijn daar de "afdrukken " van te zien

    als ik hem er af haal samen met de snaren, zodat ik hem daar weer kan terug zetten ??

    ---
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.288
    Homepage:
    Als je de stemsleutels er uit haalt, merk ze dan met een stickertje of zo, want iedere stemsleutel heeft z'n eigen plaats! De stemsleutel voor de E, past niet op een andere plaats. Dat geldt eveneens voor de andere drie.
    Het kan best zijn dat de stapel in eerste instantie blijft staan, maar omdat hout altijd werkt en de gehele constructie na het loshalen van de snaren spanningsloos is geworden, wil de constructie weer in balans komen. Dan kan het best zijn dat de stapel na een tijdje omvalt door de tot stand gebrachte bewegingsvrijheid. Maar die stapel kan er wel weer in hoor.
    Als er duidelijke afdrukken te zien zijn van de kamvoeten, is dat een bewijs dat de voetjes niet passen óf dat een vorige bespeler er een kam op heeft gehad die niet paste. Het zou niet zichtbaar mogen zijn.
     
  7. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Heb je dan misschien een betere aanpak om hem te gaan schoonmaken??

    Ik zal toch wel wat dingen moeten loshalen, zoals bijvoorbeeld het staartstuk, waardoor

    de snaren ook allemaal los komen.

    Hoe makkelijk is eventueel die stapel weer terug te plaatsen voor een leek?

    --
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Zo gauw valt hij nou ook weer niet om die stapel. Zelf kan je de stapel niet terugplaatsen, daarvoor moet je naar een vioolbouwer. Laat alles er nog even opzitten en begin met het schoonmaken van de achterkant en zijkanten.
    Dan kan je ook meteen zien of de viool smerig is of alleen maar dof. Als de achterkant en de zijkanten zijn gedaan dan het garnituur eraf halen, en zonder de viool te schudden voorzichtig de voorkant schoonmaken.
     
  9. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Hoi Hans,

    Schoonmaken: Eerst starten met de binnenkant! Twee eetlepels ongekookte rijst in de f-gaten doen en flink schudden. Minuutje of vijf. Zonder dat de snaren en zo eraf zijn. Dan de rijst eruit schudden.

    Daarna een druppeltje Viol op de rand van een doekje. Dan kun je de toets schoonmaken onder de snaren door.

    Midden op het doekje Viol doen en dan de hele viool schoonmaken, behalve het ongelakte deel van de hals.
    Daarna uitpoetsen met een schoon doekje.

    Het ongelakte deel van de hals kun je schoonmaken met een schuursponsje, gewoon voorzichtig eroverheen gaan, dan haal je daarmee de viezigheid weg, vette handen van eerdere gebruikers.

    Sommige delen kun je minder goed bij, dat is waar, maar als je het nooit eerder hebt gedaan, zou ik niet alles eraf halen. Gewoon op deze manier poetsen en dan lekker gaan spelen. Je kunt hem later altijd nog een grotere beurt geven.

    Groetjes, Irene
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.288
    Homepage:
    Aangezien deze viool een zwart gebeitste toets heeft, waar reeds kale plekken op zitten, moet je deze toets niet gaan behandelen met Viol. Dat trekt allemaal diep in je hout.

    De hals is doorgaans niet gelakt met een kleurlak maar wel behandeld. Dat kan schellak zijn of impregnatie van lijnolie. Ik zou daar best durven poetsen met Viol. Wordt 'ie weer lekker schoon en glad van.

    Dan kan de stapel toch evengoed omvallen? Het eerst behandelen van de achter- en zijkant heeft toch geen enkel effect op het al dan niet omvallen van de stapel als dan ook het garnituur wordt verwijderd? :(
     
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik schrijf laat het garnituur nog even zitten en doe dan de achter en zijkanten. Als het garnituur erop zit met gespannen snaren, heeft dat wel effect op het omvallen van de stapel.
    Schuursponsjes horen in de keuken, maar gebruik je niet op een viool.
     
  12. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Dat van die rijst vind ik wel een erg leuk idee en ook grappig

    om te gaan doen :p

    Ik denk dat ik een combinatie van jullie adviezen ga toepassen, maar in

    eerste instantie laat ik de spanning op de snaren staan en "werk " er om heen.

    Maar eens zal ik toch ook de snaren willen gaan verwisselen....die dan één voor één doen ??

    ---
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Jazeker, beslist niet allemaal tegelijk!!!
     
  14. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Sommige violisten gebruikten in onwetendheid vroeger antiekwas. Dat vraagt dan om een schuursponsje. :p
    Kan best hoor, Hans, gewoon voorzichtig doen, met een droog, schoon (nieuw) schuursponsje.

    Snaren verwisselen inderdaad 1 voor 1 doen.
     
  15. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Rijst is trouwens een bekende manier om de binnenkant schoon van stof te krijgen. De stof komt los en soms ontstaan stofbolletjes in je viool, die je er met een pincet uit kunt halen als ze te groot zijn om er zelf uit te vallen.

    Ik vraag me wel af hoe cellisten dit doen, gebruiken zij bonen?
    En bassisten?......
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.288
    Homepage:
    Bassisten gebruiken kokosnoten!
     
    Muzirene en Tobias vinden dit leuk.
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.288
    Homepage:
    O, je doet er geen Jif op? :(
     
  18. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Gekookte rijst of ongekookte rijst ?
     
  19. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Mmm, op ons vioolkampje hebben alle vioolleerlingen de toets met viol schoongemaakt. Nergens iets gemerkt dat het niet goed zou zijn, ook niet bij de bruinere toetsen.
    De toets van de viool van mijn dochtertje is van perenhout. Prachtig viooltje trouwens, waar we echt geen risico mee willen lopen. Ook gewoon viool gebruikt voor de toets....
     
  20. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Nee, dat reageert met evt antiekwas. Geen goed plan. ;)

    Ik vond het ook vreemd, maar het werkt prima hoor, natuurlijk wel met beleid doen!
     

Deel Deze Pagina