Altviool maat

Discussie in 'Altviool' gestart door Ferrie, 25 jan 2009.

  1. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Ik ben op zoek naar een andere altviool. Ik bezit op dit moment een leuk instrument, grootte ongeveer 39 cm, mijn eerste aankoop. Onlangs heb ik gespeeld op een alt van 42 cm en ik merk dat die grootte me direct heel goed bevalt. Ik vraag me nu af of de grootte van doorslaggevende betekenis is voor de (volle) klank van het instrument.

    Weet iemand of de grootte per definitie inhoudt dat je een instrument hebt met een grotere klank? (Dan kan ik inzoomen op een grotere maat, wat me veel zoekwerk kan besparen).

    Bedankt alvast voor het meedenken.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Beste Ferrie,

    Dit is al eens eerder ter sprake geweest in een ander forum: Spel.

    Hieronder het gekopieerde deel waar het gaat over de grootte van de altviool, post #12.

    Het instrument (1):
    Het aardige bij altviolen is, dat er veel meer variaties in vorm bestaan dan bij violen het geval is. Dat komt omdat het instrument eigenlijk qua corpus te klein is ten opzichte van zijn toonbereik. De meest gangbare maten voor altviolen liggen tussen de 38 en 43,7 cm, overeenkomend met de maten 15 – 17¼ inch.

    Grootte altviool:
    Toen de klassieke vioolbouwers leefden was de altviool nog geen solo-instrument. De muziek die de componisten ervoor schreven was technisch gezien niet zo veeleisend als voor viool of cello het geval was. De Barok-altviool had een veel kortere hals dan tegenwoordig gangbaar is. Daarbij komt ook nog eens dat nagenoeg alle bespelers in die tijd mannen waren, dus langere armen en grotere handen hadden dan vrouwen. Kortom: het speelgemak was geen probleem.
    In het begin van de 20e eeuw, groeide de altviool uit tot solo-instrument ondermeer door toedoen van de altviolist Lionel Tertis die niet alleen een rijk cello-achtig geluid voorstond maar alleen modellen van minstens 17¼ inch geschikt achtte. Deze visie zou hebben kunnen bewerkstelligen dat er in die tijd bij vele altisten het beeld bestond: hoe groter hoe beter.
    De huidige altmuziek is veel veeleisender waardoor grote instrumenten niet uren kunnen worden bespeeld, zonder een ‘lamme arm’ te krijgen.

    Terug naar je vraag:
    De bespeelbaarheid van een altviool hangt niet alleen van het instrument af, maar ook van de bespeler.
    De keuze van de grootte van het instrument wordt bepaald door de lengte van de arm en de grootte van de hand! Bij een grote altviool zal de linker arm meer gestrekt zijn dan bij een viool. Hoe gestrekter de linker arm hoe minder speelruimte er is om de linker arm en elleboog naar binnen te draaien, waardoor de beweegbaarheid van de vingers drastisch wordt beperkt. Dit openbaart zich direct bij het spelen met de vierde vinger, die dan alleen nog maar gestrekt op de C-snaar gezet kan worden. Dan ontstaat er verlies in flexibiliteit, problemen met presto-spel en met vibrato, wat zich uiteindelijk manifesteert in een pijnlijke linker hand.


    Instrument (2):
    Een kortere halslengte maakt het spelen gemakkelijker maar heeft natuurlijk effect op de snaarlengte. Uitgaande van een 16¼ inch altviool (lengte over achterblad 41,2 cm) is de mensuur 225 mm. (Dat is de afstand tussen de F-kerven en de bovenrand van het blad). Een gangbare halslengte is hierbij 150 mm, wat de bekende verhouding 3:2 oplevert, die ook bij violen geldt. Die 3:2-deling maakt dat de intervallen exact dezelfde verhouding hebben als die van de viool. Dit lijkt van geen groot belang, maar wanneer dit wordt nagemeten bij de kleinere viooltjes, kom je meestal afwijkingen tegen. Gaat iemand dan over op een groter instrument met een juiste mensuur, dan treden er altijd in het begin aanpassingsproblemen op door een andere verhouding!

    Om nu de bespeelbaarheid van de altviool te vergroten, wordt de halslengte vaak kleiner gemaakt waardoor de verhouding van de halslengte en de stoplengte verandert: bij een halslengte van 145 mm is die 3,1:2 geworden en bij een nog kortere hals van 140 mm zelfs 3,2:2. Standaard is en blijft 3:2.

    Een paar voorbeelden van maten van altviolen van de oude meesters:


    [​IMG]

    Een kleinere stoplengte betekent dat de f-gaten veel hoger zijn ‘ingeplant’ op de corpus. Dit toont aan dat er een volle 25 mm verschil zit in snaarlengte waardoor de bespeelbaarheid aanzienlijk wordt beïnvloed.
    Ook is het zo dat de breedte van de corpus invloed heeft op het speelgemak, maar dat is ook weer een gewenning. Wat overeind blijft staan in dezen is, dat de beweegbaarheid van de linker hand gewaarborgd moet zijn.


    Frits
     
  3. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Bedankt, Frits, voor het herplaatsen van het artikel. Ik had het al eens gelezen. Misschien had ik beter een topic kunnen plaatsen als "hulp gevraagd bij aanschaf van een instrument" of iets dergelijks.

    Ik heb nu wel gemerkt dat het belangrijk is dat je met je vioolbouwer moet kunnen afspreken om een instrument terug te nemen wanneer je aan iets anders toe bent. (waar ik dus niet voor in aanmerking kom)

    Ik blijf toch nog wel een beetje met bovenstaande vraag zitten. Natuurlijk weet ik voor een deel ook wel het antwoord: niet alleen de grootte bepaalt de klank van een instrument. Een kleiner instrument bespelen is mogelijk ook "veiliger" (minder risico op blessures).

    Deze vragen komen natuurlijk toch bij je op als je op zoek bent naar een instrument. Iedere tip die ik krijg kan nuttig zijn.

    Bedankt.
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Het zal op dit forum wel bijna vloeken in de kerk zijn, maar als je eens voor weinig geld iets groters wilt proberen, kijk dan eens op de site www.yitamusic.com , deze firma in Shanghai (neee, niet met eieren gaan gooien!) levert werkelijk kostelijke alten voor een bedrag waar je hier in Nederland vermoedelijk nog niet het hout hebt.
    Zelf heb ik er een "big viola, model C.J. Dvorak 1931"(ze maken alles na!) gekocht (na te hebben geboden, een raar systeem)en ik wist niet wat ik zag en hoorde voor
    € 193, inclusief verzendkosten, met een goed passende kist èn een ietswat onduidelijk zwabberend stokje. Ja, de stapel lag los, maar dat kwam doordat de kam er los bij was verpakt.
    Een prachtige diepe en stevige klank, goede aanspraak, mooi, vrij dun, gelakt (dat doen die Chinezen al tweeduizend jaar) en goed afgewerkt, met die typische altkrul-met-het-hieltje zogezegd. De stemsleutels passen en lopen uitstekend, de kam past prima. De werkplaats is die van Ma Zhibin en die levert mooi spul.

    Je houdt er alleen een beetje een schuldgevoel van over, dan zie je van die executie-peletons en Chinezen op vrachtwagens en zo en dat is eigenlijk niet zo prettig. Maar die alt....aaah!:(
     
    zapling vindt dit leuk.
  5. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    Foto's! Heb je er foto's van of een geluidsopnametje?:O Ben zo benieuwd naar de klank!^^


     
  6. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Foto's zou ik dan moeten "opladen" en hoe dat moet is me nog niet duidelijk. Het schijnt wel ergens op dit forum beschreven te zijn, maar ja.
    Op de site van Yitamusic staat dit model ook gefotografeerd, redelijk tot in detail, dan krijg je een indruk. En die Chinezen maken elke viool gelijk, let maar eens op de lakschakeringen.
    De klank kan ik niet opnemen, maar vanochtend hebben we kwartet gespeeld en de overige leden waren vol lof over de stevige en warme klank die goed paste binnen het geheel. Het zegt natuurlijk niet zo veel, want de kwaliteit van de overige instrumenten is in zulke situaties ook meebepalend, maar die is echt niet slecht.

    Blijft natuurlijk dat schuldgevoel, door die mannen op open vrachtauto's en die engerds met geweren... :/
     
  7. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    Hoezo chinesen op vrachtauto's? *denkt dat ze iets mist..*

    Uploaden kan ook via imageshack.us zonder registratie. Anders met registratie photobucket.com Op de een of andere manier werkt de link niet goed bij mij. Bedoel, de site heeft links die ik niet kan bezoeken. :/

    Voor zo'n prijs mag je wel van geluk spreken dat het geluid zo goed klinkt.:D
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Liuwe,

    ik kan die "big viola, model C.J. Dvorak 1931" niet vinden in het assortiment van de aangegeven link.
    Staat 'ie er soms niet meer bij?

    Frits
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Frits, ik heb even gekeken: hij staat er nog steeds bij, zelfs tweemaal. Je kunt op een exemplaar bieden en je kunt er één kopen voor een vaste prijs ($393.83)
    Je moet onder "Store Categories" het woord "viola" aanklikken. De stand bij de biedingen is momenteel $ 80,77; waarlijk niet veel.

    En wat die "Chinezen op vrachtwagens" betreft: als Chinezen ter doodveroordeelden naar de plek van terechtstelling brengen, doen ze dat vaak op vrachtwagens, dan zie je zo'n groepje ongelukkigen bij elkaar klitten in zo'n open laadbak, op weg naar het stadion. Het zijn wrede gewoontes, daar in China. En daar moet ik dan soms aan denken als ik mijn alt aanstrijk...
     
    zapling vindt dit leuk.
  10. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    Wow. :| Goed dat ik dat weet. Weer wat bijgeleerd! Dat klinkt wel erg triest. Maarja, ieder land zo zijn gewoonte...
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Wat ik ook click, ook onder 'violas', geen big viola Dvorak, noch biedingen te zien. Dus ik zal het wel verkeerd doen? Of de informatie is niet correct? Hebben anderen hetzelfde als ik of gaat het daar probleemloos?

    Frits
     
  12. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik heb hetzelfde.
     
  13. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ach, heren, ik heb jullie op een dwaalspoor gezet! Anders gezegd, ik heb een verkeerde link gelegd. Yitamusic heeft ook een "shop" gericht op Engeland en die heb ik via via blijkbaar bereikt en gebruikt. Ik hoop dat onderstaand adres werkt:

    http://stores.ebay.co.uk/yitamusic-violin

    :(
     
  14. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Dag Frits, dag Alexander. Ik heb eerder al eens een strijkstok gekocht bij dit bedrijf. Gewoon te betalen via Paypal. Wordt uitstekend verpakt toegestuurd. Keurige afhandeling. Let wel op invoerrechten. Ik heb het nooit aangedurfd om een altviool te kopen. Ik weet niet of dit ten onrechte is.

    Op deze link vind je van alles van Yitamusic, ook de big viola:

    http://stores.ebay.de/yitamusic-violin_Viola-12-17_W0QQcolZ4QQdirZQ2d1QQfsubZ2QQftidZ2QQtZkm

    Groet
     
  15. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    ook bedankt, liuwe, je was me net voor. (terwijl ik aan het tikken was)
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, nu werkt het. ;)
    Dat wil zeggen, de link die Ferrie gaf werkt!
    Dus Liuwe volgende keer beter.
     
  17. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    Bedankt voor de werkende link. Heel misschien dat ik mn tweelingzusje zo'n viooltje aan kan raden. Zou wel tof zijn als we samen konden spelen.
     
  18. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Nou Frits, die link van mij stond er eerder dan die van Ferrie, hoor! Maar goed, je kunt het "spul" van Yitamusic bekijken. De bassist van mijn strijkgroepje heeft er voor € 35 een strijkstok gekocht: een prima stok, hij speelt er altijd mee. (een beetje dubbel, ja)

    Zo ver ik weet worden op producten onder de € 200 geen invoerrechten meer geheven. Ik heb voor mijn altviool tenminste geen invoerrechten meer betaald. Dus..
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, maar ook je gecorrigeerde link werkt niet naar behoren. Die van Ferrie wel, vandaar!

    Frits
     
  20. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Sinds december 2008 van € 22 tot € 150 geen douanerechten, wel omzetbelasting.

    Een altviool van 17,5 inch? Da's wel echt een joekel, niet?
     

Deel Deze Pagina