Altviool maat

Discussie in 'Altviool' gestart door Ferrie, 25 jan 2009.

  1. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Die van mij is 40 cm (16"), valt dus mee. Een 17" lijkt me ook wel leuk! Ik heb een lange arm, dat scheelt. Een "Tenore" van Stradivari was ook een joekel, maar volgens mij erg mooi, ik heb het instrument in 2007 kunnen bekijken. Ja, er mochten geen foto's worden gemaakt, ik snap eigenlijk niet waarom niet.

    Hoe wordt een vijfsnarige alt eigenlijk gestemd? Ze leveren daar in Shanghai ook violen met vijf snaren; maar welke stemming gebruiken ze dan? Is de laagste snaar dan een C, een soort kleine alt? Ik heb geen flauw idee. :(
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.913
    Homepage:
    Een vijfsnarige alt wordt meestal CGDAE gestemd. Je moet dan een dunne E snaar gebruiken die waarschijnlijk vaker zal breken. Dat geldt dan niet voor een vijfsnarige viool, die hetzelfde gestemd is, maar waar de C soms achterblijft in volume.

    Overigens Liuwe; die vrachtwagens naar de executieplaats (waar het nekschot wacht) in China zijn sinds een paar jaren afgeschaft; ze doen het nu heel eigentijds met een injectie, als of je daarmee een inhumane straf minder erg maakt!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.272
    Homepage:
    Een 5-snarige viool of 5-snarige altviool kan eigenlijk niet, bouwtechnisch gezien dan. Bij de viool gestemd als CGDAE zullen er problemen zijn met de C en bij de altviool rijzen er problemen bij de E.
    Stel dat je al een massief stalen E-snaar kunt vinden met een lengte van 375 mm (de gemiddelde snaarlengte bij een altviool), dan heb je toch wel heel veel spanning nodig om die E op de goede frequentie te krijgen (680 Hz). Omgekeerd is de C opgespannen op de viool al heel snel op de juiste frequentie (131 Hz) vanwege de snaarlengte van circa 325 mm en dan heb je veel te weinig spanning, tenzij er een heel dikke snaar op wordt gezet, maar waar vind je die?
    Een oplossing die aan beide zijden wat compromissen sluit zou kunnen zijn een 5-snarige alt te nemen met een corpuslengte van 381 mm (overeenkomend met 15”). Voor een E-snaar zou dan een banjo- of gitaarsnaar genomen kunnen worden, want daar is nog wel aan te komen. Alleen verwacht ik, dat er behoorlijk concessie gedaan moet worden aan de klankkwaliteit van de C.

    Als ik zou moeten kiezen zou ik gaan voor een altviool met een extra E-snaar. Voor het vinden van een geschikte E zal wat extra inspanning geleverd moeten worden. Maar dan klinkt de C tenminste nog behoorlijk.
    Misschien is dé oplossing altijd te streven naar een klinkende snaarlengte van 375 mm ongeacht wat de corpuslengte zal zijn. Dan heb je in ieder geval de juiste snaarspanning. Het enige nadeel zou dan kunnen zijn dat de halslengte wat aan de grote kant wordt, want mensen die een relatief kleine altviool ambiëren hebben er niets aan als de totale lengte weer groter wordt door de langere hals.
    Anderzijds lijkt het me interessant te bedenken dat de stemming van de altviool precies een octaaf hoger is dan die van de cello. Dat zou dan inhouden dat voor een goede klank het corpusvolume van de altviool de helft zou moeten zijn van die van de cello. Echter is zo’n groot instrument dan niet meer onder de kin te bespelen, maar dat onderbouwt wel de bewering ‘hoe groter hoe beter’.

    Dan heb je ook nog het probleem dat er in plaats van vier snaren, vijf snaren verdeeld moeten worden over dezelfde kam. Dat betekent, dat er minder ruimte komt te zitten tussen de verschillende snaren. Analoog hieraan gaat dat ook op voor het kielhoutje: daar moeten vijf snaren op verdeeld worden.

    Misschien ten overvloede, maar je kunt niet zomaar een viool of altviool converteren naar een vijfsnarig instrument! Ook de krul zal een extra stemsleutel nodig hebben.
    Een staartstuk met vijf gaten heb ik in de handel nog niet gezien, ook een Wittner niet.

    Frits
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.913
    Homepage:
    Frits,
    om jouw wat theoretische beschouwingen wat meer handen en voeten te geven:

    Thomastik maakt een snarenhouder met 5 geïntegreerde fijnstemmers, die ik meestal gebruik bij conversies naar 5 snarig. Die is ook op een kleine alt nog bruikbaar. Een paar jaar geleden heb ik Wittner er expliciet ook om gevraagd, maar die zagen er geen brood in. Het vinden van een E snaar van voldoende lengte in de dikte .25 is ook geen probleem Zoeken naar gitaarsnaren en banjosnaren is een geheel verkeerde gedachte; die zijn altijd ongeschikt voor strijkinstrumenten. Een standaard vioolkam biedt genoeg ruimte, ook wanneer de toets wat verbreed wordt; bovendien zijn er ook bredere vioolkammen te krijgen en dat geldt ook voor altkammen. Aanpassen van het bovenzadel is voor een vioolbouwer natuurlijk geen enkel probleem en het vullen van 3 of 4 gaten en het boren/ruimen van 3/4 nieuwe ook niet. Thomastik en Corelli maken C snaren voor een vioolmensuur, dus zowel het ombouwen van een alt (ik zou ook een 38 nemen, al is ook daar de C wel eens een probleem) als een viool is allemaal goed te doen. Een al te kostbaar instrument is wellicht niet aangewezen, maar bij een viool of alt die aan de onderkant genoeg volume heeft kan het heel goed. Wie een viool of alt wil laten ombouwen mag zich bij mij melden!
     
    zapling vindt dit leuk.
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.272
    Homepage:
    Ik bedoel niet gitaar- en banjosnaren in zijn algemeenheid, want dan kom je er niet mee. Wat ik bedoelde –en ook duidelijk schreef- is, een massief stalen E-snaar vinden van voldoende lengte, geschikt om op te spannen op een 5-snarige altviool! Dat kan namelijk heel goed met een E banjo-of gitaarsnaar!

    Frits
     
  6. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Ik wil het boeiende gesprek over een 5-snarig instrument niet opbreken maar ik heb, denk ik, een objectief staatje gevonden aangaande mijn 1e vraag.

    AltViool Arm lengte* Leeftijd
    16 (40,6 cm) 67.3 cm 12 jaar en ouder
    15 (38.1 cm) 64.8 cm 10-11
    14 (35.6 cm) 61 cm 8-9
    13 (33 cm) 58.4 cm 6-7

    * Measurement from the side of the neck to the middle of the palm when the arm is extended.

    If in doubt, it is usually better to get a smaller size as the instrument will be easier to play.

    http://www.baylor.edu/content/services/document.php/49893.doc
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.272
    Homepage:
    Maar als ik het goed interpreteer ging je eerste vraag over de relatie tussen de grootte van de altviool en de klank. Dat is -lijkt me- een ander verhaal dan de lengte van de arm en de erbij behorende grootte van de altviool.

    Frits
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.913
    Homepage:
    Frits, Met welke snaardiktes voor de E heb je dan ervaring voor een 5 snarig strijkinstrument? Mijn ervaring met gitaarsnaren is nu juist dat ze onvoldoende consistent in dikte zijn voor een strijkinstrument.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.272
    Homepage:
    Bert,

    zoals je zelf al concludeerde, mijn "theoretische beschouwing" heb ik wat nader uitgewerkt in de optie een massief stalen E-snaar te noemen van voldoende lengte. Nu ik een tijdje via internet op zoek ben gegaan naar een dergelijke lange E-snaar voor viool, kom ik die niet tegen.
    Welke E-snaar (Merk en type) van voldoende lengte (voor een 16 “ alt) en voldoende dikte (0.25 mm) zou jij dan aanbevelen?

    Zou je de ronding bij een 5-snarige alt niet wat moeten aanpassen, want ik vrees dat je anders wel heel snel ongewenst contact maakt met andere snaren? (Zie schets).

    [​IMG]

    Op de kam is de ruimte er wel, tenminste bij een kam behorende bij een 16” altviool.


    Frits
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.913
    Homepage:
    Ik had gehoopt op een practische tip, maar het was dus helaas slechts theorie!
    Een .25 Lenzner Goldbrokat E, die is lang genoeg (de zachte variant is .25)
    Zonodig kun je nog een paar mm. smokkelen met de lengte van de aanhangsnaar. (ik heb hier een 42 alt liggen waar hij nog nét op zou passen). Dunnere vioolsnaren dan .25 ben ik nog niet tegengekomen.
    (Aanpassing van) de curve van de kam in het kader van de bespeelbaarheid moet per instrument worden bekeken ook bij een 5-snarige.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.272
    Homepage:
    Hoe lang is 'ie dan? Want 'lang genoeg' is een nogal rekbaar begrip. Nu komt 'rekbaar ' in deze context natuurlijk wel goed uit, maar zo bedoel ik het niet. ;)

    Frits
     
    zapling vindt dit leuk.
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.913
    Homepage:
    Lenzner Goldbrokat E .25: 482mm van kogel tot aanvang eindzijde-wikkeling, totaal ca 545mm
    Een Pirastro Gold E dun(die ook .25 dikte heeft) haalt daar 409 resp 520 mm.
    Dat kan per individuele snaar nog een kleinigheid verschillen.
     
  13. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Ik heb net een altviool 41,3 cm gekocht van Jay Haide (Jay Ifshin en Haide Lin).

    Een prachtig instrument met een heel warme, volle klank. Ik ben er superblij mee!

    Iedereen bedankt voor het meedenken en voor de discussie.
     
    zapling vindt dit leuk.
  14. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Als je iets wilt verkopen zijn foto's van zo'n 5-snarige altviool natuurlijk wel handig. Ik zag toevallig net een foto van zo'n instrument op Ebay. Uit respect voor de rechten van de fotograaf geef ik alleen de link. Nog ten minste te zien tot 19 februari 2009.

    5-snarige altviool
     
  15. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Mijn opmerking sloeg op de "Tenore" van Stradivari, die in een glazen kast hing in een museum in Florence, op een tentoonstelling van de instrumenten van de groothertogen van Toscane.
    Deze Tenore is een erg grote alt, en vermoedelijk alleen daarom al niet gemoderniseerd in de 19de eeuw. Alle onderdelen zijn nog gemaakt door Stradivari (zijn zonen waren toen, 1690, nog te jong...), tot en met de kam. Op internet is wel een röntgenfoto te vinden van dit instrument, maar jammergenoeg vind je geen detailfoto's. En daarom vind ik het jammer dat men verbiedt er foto's van de maken. Ik snap ook niet waarom, het instrument is gelakt met olielak en die is erg kleur-echt.
     
  16. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Slordig antwoord van mij. Alleen gaat jouw bijdrage daarna direct door met een vraag over de 5-snarige altviool waar iedereen zo warm voor liep.
     
  17. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Hoe bepaal je de maat van een altviool? Moet je dan het hieltje ook meemeten?
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.913
    Homepage:
    Meet het achterblad, in theorie zonder de bolling, maar in de praktijk scheelt dat nauwelijks. In ieder geval ZONDER het hieltje.
     
  19. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Aha, dan heb ik een kleinere alt dan altijd gedacht. Geen 42,5 maar circa 40,5 want het hieltje meet 2 cm. 16 inch dus. De verrassingen zijn de wereld nog niet uit :|
     

Deel Deze Pagina