Ben opzoek naar mijn eerste viool! HELP ‍

Discussie in 'Viool' gestart door Hombra, 10 feb 2023.

  1. Hombra

    Hombra

    Lid geworden:
    8 apr 2022
    Berichten:
    3
    Hallo
    Ik ben 60 jaar en wil de viool gaan spelen. ik speel en bouw zelf elektrische gitaren.
    ik ben heel mijn leven al gefascineerd door violen.
    Nou zit ik in een rolstoel dus iets moeilijker om naar een winkel/luthier/bouwer te gaan. Ook heb ik geen idee welke goed is en waar ik dus met vertrouwen heen kan gaan. Een mevrouw die vioolles geeft zei een
    Stentor SR1875 Elysia
    Maar lees ook negatieve ding China gemaakt (wat niet altijd wil zeggen dat iets slecht is.)
    Maar kan iemand mij advies geven ik zoek een warme klank en de viool wil ik straks ook versterkt spelen. Maar dat is nog toekomst, eerst de viool leren kennen.
    Zeggen jullie naar een bepaald merk kijken of …… prijs mag tussen 500 en 1000 euro liggen. Mag ook tweedehands of een vertrouwde bouwer in de buurt van Breda of in ieder geval iemand die mij niet zo maar wat aansmeert. Ik heb ook een zeta gehoord heel mooie klank maar prijs is erg hoog.
    Graag jullie adviezen?
    Mvg
    Hombra
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Welkom op dit forum!
    1. elke viool is via een element elektrisch te bespelen.
    2. een tijdje een viool huren als kennismaking met het instrument is een verstandiger keuze dan het aanschaffen van een stentor of een andere "viool" uit de onderklasse: investeer je geld eerst eens in goede lessen! Vioolbouwers die verhuren hebben vaak een kortingsregeling bij aanschaf uit hun collectie.
    3. wanneer je enige techniek hebt aangeleerd, kun je ook het verschil in klank en speelbaarheid van verschillende violen beoordelen, zodat je een verwantwoorder keuze kunt maken bij het uitzoeken van een instrument.
    4. Pot en van Dalen (niet ver van station Breda) is een betrouwbaar vioolbouw adres. Of je er met een rolstoel naar binnen kunt? Vragen staat vrij!
    5. Vioolleraren die beginners adviseren een Stentor (of een ander Violin Shaped Object) aan te schaffen zou ik op zijn minst wantrouwen.
    6. voor 1000 euro moet het mogelijk zijn een aanvaardbare beginners-set aan te schaffen, maar zoals gezegd: wacht daarmee nog even.
    7 heel veel succes! (en aarzel niet hier je vragen te stellen)
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2023
  3. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Ik moet Bert hierin bijtreden. Ik wil me niet uitspreken over de kwaliteit van de stentor viool want ik heb er nooit op gespeeld. Ik kan wel meegeven dat mijn eerste eigen instrument ongeveer 1500 euro kostte reken hierbij nog een kist van 200 euro en een goedkope carbon boog van ongeveer 300 euro. Op een moment gaf mijn leeraar me de opmerking tijdens de les dat ik meer dynamiek moest gebruiken, hij nam mijn viool over speelde 2 maten en gaf me vervolgens mijn viool terug met de boodschap dat het misschien tijd werd voor een beter instrument. Ik ben dan inderdaad op zoek gegaan en heb een 15 tal violen geprobeerd met prijzen tussen de 3000 en de 6000 euro. Elk van die instrumenten had een andere klank en ander timbre maar allemaal waren ze beter dan het instrument dat ik had, toen besefte ik pas welke enorme verschillen er zijn tussen verschillende instrumenten. Ondertussen kocht ik een nieuwe viool gemaakt in 2019 voor een goede 5300 euro en een boog van een 1500 euro. Ik begrijp dat dit geen prijzen zijn die je zomaar uitgeeft aan een instrument als je net begint maar ik kan wel zeggen dat het verschil in klank ongeloofelijk groot is. Ik wil ook zeker niet beweren dat je dit soort bedragen moet uitgeven om een goed instrument te vinden, maar helaas is wat je kunt vinden van sets rond de 1000 euro meestal niet meteen het soort instrument waar je met plezier op blijft spelen. Beginnen met een huurinstrument en wat geld opzij zetten voor een goed instrument wanneer je zelf wat ervaring hebt is daarom zeker aan te raden. Je kan ook altijd kijken naar formules als huurkoop of op de 2de hands markt gaan zoeken. Alleen neem je dan toch best iemand met kennis van zaken mee want zonder eigen speelervaring wordt het moeilijk om een goed instrument te herkennen en de waarde in te schatten.
    Het probleem met de goedkope instrumenten is dat zelfs een goede violist er maar moeilijk een deftig geluid uit krijgt, als beginner is het dan ook een onbegonnen zaak en dit werkt vaak demotiverend. Als je weet dat een setje snaren tussen de 50 en 100 euro kost dan begrijp je dat je met 700 euro voor een hele viool niet te veel kan verwachten.
    Natuurlijk blijft de keuze aan jou en moet ik zeggen dat ik online best goede commentaren lees over de stentor Elysia dus als je het erop wil wagen kan dat natuurlijk. Misschien kan je hem dan na een jaar of 2 nog wel verkocht krijgen voor 300 euro aan een andere beginner en kan je alsnog iets beter kopen ;).
     
  4. Karane

    Karane

    Lid geworden:
    2 feb 2019
    Berichten:
    121
    Maar soms kun je ook wel geluk hebben. Ik speel nu ruim 6 jaar op een viool, die mij destijds inclusief koffer en stok 400 euro kostte. Toevallig heb ik vorig jaar aan mijn docent gevraagd of ik niet toe ben aan een beter instrument, maar deze gaf aan dat het geluid verrassend goed was voor zo'n goedkoop instrument.
    Mijn dochter speelt ook al jaren op een oud viooltje van destijds 300 euro en de goedkoopste carbon stok (ooit als nood gekocht toen een stok ongelukkig gevallen en gebroken was, vlak voor een concert, stok was 50 euro ofzo). Ze is nu echt wel aan een betere strijkstok toe, maar haar viool heeft een prima geluid. Geen heel sterk volume, maar dat vindt zij geen probleem.

    Natuurlijk dromen we weleens van een echt goed instrument, maar de kosten weerhouden mij een beetje. Want als ik zelf een goed instrument koop, verdienen mijn kinderen (die beter spelen dan ik zelf) dat ook en dat wordt dan wel een dure grap.
     
  5. Linda1

    Linda1

    Lid geworden:
    8 feb 2023
    Berichten:
    8
    Satch vindt dit leuk.
  6. Hombra

    Hombra

    Lid geworden:
    8 apr 2022
    Berichten:
    3
    Hallo
    Bedankt voor jullie adviezen. Ben niet voor de Stentor gegaan, het geluid vind ik erg blikkerig. Ik zocht een warm en vol geluid. Ben voor een duurdere prijsklasse gegaan. ik heb een viool gekocht van 2 jaar oud
    Master 4/4 violin stradi model solid one piece back flamed maple back old spruce top handmade nice sound antique old style Solid European tone wood flamed maple back and sides, old spruce top with ebony fingerboard and ebony parts very nice sound.
    Open air dried wood for about 20 years
    Vidican made in Roemenië
    Via concert/docente violiste gekocht, erg blij met haar adviezen en blij dat ik de kans kreeg deze te kopen.
    Ze heeft er voor mij ipv 1 fijnstemmer 4 fijnstemmers geplaatst, ze zei dat dit in het begin heel erg fijn is maar als het niet meer nodig is dat ik er dan 3 af kan halen.
    Gr Hombra
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Hombra,
    ik begrijp uit je inleiding dat je uiteindelijk wilt gaan voor een versterkt instrument. De klank wordt dan dus gemaakt door de elektronica die er achter zit: zo kun je diepere lage tonen instellen of juist niet. Daarom heb je naar mijn mening helemaal geen super klinkend instrument nodig, die klank stel je naar believen in. Een Stentor zou dus heel goed kunnen, maar niet als onversterkt akoestisch instrument. Ik heb er een paar in handen gehad en bespeeld: niet best!
    Voor wat betreft de drie extra fijnstemmers: ik hoop dat ze geïntegreerd zijn in een Wittner staartstuk en niet nog eens extra aan zijn toegevoegd op een reeds bestaand staartstuk: allemaal extra gewicht wat de klank niet ten goede komt. Er is op dit forum al heel wat geschreven over fijnstemmers → https://strijkersforum.nl/threads/aanschaf-viool.5627/#post-65602 en https://strijkersforum.nl/threads/beginner-met-stainer-kopie.5645/page-2#post-64242
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    De klank wordt vooral ook heel erg bepaald door de kwaliteit van het piëzo-element. Bij een goede, is het geluid ook aangenaam en bij een andere klinkt het bijvoorbeeld blikkerig. Ook de diepere lage tonen die je wilt instellen, of niet. Zingend blik of zingend schuurpapier, zo je wil, krijg je dan niet zo heel fijn klinkend, aan welke knoppen je ook draait.
    Maar misschien is een blikkerige klank wel juist heel leuk bij de muziekstijl 'heavy metal'.
     
  9. Hombra

    Hombra

    Lid geworden:
    8 apr 2022
    Berichten:
    3
    Hallo
    Ik wil straks ook versterkt kunnen spelen. Als ik gitaar speel ben ik vaak bezig met een looper. En daar zou ik de viool ook voor willen gebruiken. Maar ik zal hem vaker akoestische gebruiken denk ik. Vandaar dat ik ook wilde dat het geluid warm en vol is. en dat is een Stentor niet, vind ik.
    En ik moet idd ook gaan zoeken naar een goed element. als jullie daar ook adviezen over hebben hoor ik het graag. Ik ben nu heel erg blij met deze viool. Klinkt heerlijk en is er ook nog mooi bij, wat wil je nog meer.
    Gr Hombra
     
  10. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Avast een goede keuze om voor iets beter dan die Stentor te gaan volgens mij :thumbsup:.

    Als je meer acoustisch speelt zou ik in eerste instantie starten met acoustisch te leren spelen zonder installeren van een piezo element of zo'n monteerbare microfoon. Zelf vind ik het dan beter om voor je loopstation te werken met een solid body, yamaha heeft een aantal vrij degelijke modellen voor een ok prijs. Een aantal zaken zijn dan echt gemakkelijker want als je bepaalde effecten als distortion gaat gebruiken heb je met een acoustisch instrument snel last van feedback. Bij opnames in een live setting waar ook microfoons worden gebruikt of wanneer de luisteraars vlakbij staan krijg je ook beide geluiden te horen dus je acoustische toon en de toon van de pickup wat vaak niet gewenst is. Het kan natuurlijk wel maar gezien de nadelen is de piezo niet voor iedereen een oplossing en je betaald toch ongeveer €200 euro voor zo'n ding. Verder is er ook wel een heel verschil tussen hoe je speelt op een electrische of acoustische viool dit verschil is voor mij groter dan bij gitaar. Ik zie trouwens dat je zelf electrische gitaren bouwt, dan zou een electrische viool ook wel moeten lukken denk ik, hier kan je wat inspiratie opdoen:D.
    https://www.instructables.com/Electric-Violin-1/
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2023
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het beste element dat ik ken is een Wilson, maar dat is ook een van de duurste en je moet het laten inbouwen in de kam. Ik heb daar goede ervaringen mee. Het Wilson element werkt ook heel goed samen met een draadloze verbinding (zender) zodat je op het podium niet struikelt over een kabel.
     

Deel Deze Pagina