Bijgeluid op G-snaar

Discussie in 'Viool' gestart door Elsie S, 4 mrt 2016.

  1. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Haha, ik zie het helemaal voor me: een delegatie van het StrijkersForum die zich gezamenlijk over de patiënt buigt, terwijl de dienstdoend arts op de achtergrond met lede ogen moet toezien hoe de discussie over de (zijn) patiënt steeds verhitter wordt.
    En dat dan, wanneer het woord kippenhok gevallen is, de strijkstokken, stapels en snarenhouders door de lucht vliegen en de arts besluit om snel zijn meeste kostbare instrumenten mee te grissen en zijn eigen tent gehaast te verlaten. (bij wijze van spreken :D )
     
    Muzirene, Oosterhof Vioolbouw en Marcelita vinden dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Zoiets kan tegenwoordig al online. Ik durf het haast niet te zeggen (het komt in de buurt van "kippenhok"): de dierenarts hier in het dorp heeft een camera's op dierenhokken en zo kun je op afstand je patient zien en zelfs bij operaties!
    Dus waarom geen vioolbouwer met een digicam die je viool of cello behandelt?;):rolleyes:en dan worden de verrichtingen hier op het forum becommentariseerd. Voordeel is dan wel dat als "kippenhok" weer valt, de vioolbouwer niets te vrezen heeft voor zijn gereedschap en rustig door kan gaan:D.
     
    Elsie S vindt dit leuk.
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    O, ik heb die vraag jaren geleden al van een jong violistje gehad, groep 7 of 8 schat ik: ik moest iets aan zijn viool doen en hij vroeg of ik ook een webcam had geïnstalleerd en gekoppeld aan mijn internetsite, zodat hij de ingreep online kon volgen!
     
    JanHut, Muzirene, Geert en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Serieus? Wat een wijsneus! En wat was daarop jouw antwoord?
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En jij hebt daar dus geen zin in, begrijp ik overigens eigenlijk best wel. Ze kijken toch wel heel erg op je vingers, en alle gezeur over als je iets in hun ogen niet goed doet....
    Maar ja, het modewoord tegenwoordig is "transparant" en daar past zo'n digicam wel bij;):rolleyes::oops:
     
  6. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Bijgeluid op de C snaar, dat is het onderwerp. Opmerkingen over kippenhokken diagrammen en webcams zijn niet aan de orde. Dat mijn opmerkingen kant nog wal raken betreffende de stapel zoals Bert beweert is ook niet aan de orde. Het is zo'n gemakkelijke bewering als je iets niet kunt weerleggen.

    Bijgeluid op de C snaar dus. Ik zou bijna zeggen Bijgeloof op de C snaar. Er worden veel bijgeluiden gehoord bij het vioolspel waarvan de viool niet de oorzaak is. Het kan een trilling zijn van een voorwerp in de kamer waar wordt gespeeld. Het kan aan het gehoor liggen en ook verbeelding is in deze niet uit te sluiten. De bespeler denkt iets te horen en gaat er speciaal op letten. Het geluid wordt steeds indringender en hinderlijker. Vaak als een ander dan de viool ter hand neemt blijkt er van een bijgeluid geen sprake te zijn.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, Tobias, er wordt inderdaad vanalles bijgesleept en dan krijgt ineens één van degenen die iets erbij slepen, een tik op zijn vingers:rolleyes:.
    Even terzijde, het gaat dus om bijgeluid op de G- snaar. Maar goed, het zou zomaar ook op andere snaren kunnen!
    Ik neem aan dat @Elsie S vanalles heeft uitgetest om zich te vergewissen dat ze echt bijgeluid hoort en het niet om speeltechniek gaat, iets waar jij eigenlijk op zinspeelt. En op het feit dat, eenmaal zo'n geluidje gehoord, je je erop fixeert.
    Ik had zelf een jaar of twee geleden op mijn cello gemeend een wolf te horen. Die wolf kwam een tijdje telkens terug, maar op de één of andere manier heb ik hem na drie maanden niet meer gehoord. Het was toevallig wel in een periode dat ik ineens wat harder vooruit ging qua techniek dan weer andere periodes. Heb ik mijn wolf overwonnen, 't zou kunnen. Ik blijf het een mysterieus fenomeen vinden. Zou die bijklank van de viool die @Elsie S op proef had ook een wolf zijn? Of wat anders en wat is dan het verschil?
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Uiteraard heb ik géén webcam boven de werkbank hangen.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    Maar de diagnose van de 'patiënt' is toch al gesteld? Zie #28:

    Daarmee is verbeelding dan toch uitgesloten? :(
     
  10. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Eh Tobias, waar komen al die valse Stradivari en Guarneri dan eigenlijk vandaan?..
     
  11. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Ja, precies :).

    Samenvattend: mijn lerares constateerde het geluid als eerste bij haar thuis toen zij het instrument bespeelde, daarna heb ik het bij mij thuis ook gehoord en als derde hoorde de vioolbouwer het in zijn werkplaats (hij heeft ook zelf even gespeeld).
    Dus Tobias heeft misschien iets te hoge verwachtingen van mijn verbeeldingskracht, wat ik me na die kippenhok-reactie overigens ook wel weer kan voorstellen :p
     
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Elsie ik bedoelde jou niet, maar het was meer een opmerking in het algemeen over vermeende bijgeluiden die ook kunnen voorkomen. Een soort aanvulling dus op dit zeer interessante onderwerp.

    En wat vioolbouwers betreft die horen altijd bijgeluiden. Van dat zijn het net dokters, die constateren ook altijd ziektes, het is namelijk hun brood :D
     
    Elsie S vindt dit leuk.
  13. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Oké, iets te persoonlijk opgevat blijkbaar.
    Het is inderdaad een zeer interessant onderwerp: stapels, wolven, muizen in violen ... er gaat een wereld voor me open.

    Nou, is het niet realistischer en respectvoller om te constateren dat 'dé vioolbouwer' niet bestaat, evenmin als 'dé dokter'? En dat de één beter in zijn vak en wellicht betrouwbaarder is dan de ander, zoals met zo veel beroepen?
    En verder: de vioolbouwer in mijn geval wil mij deze viool graag verkopen, dus die heeft helemaal geen baat bij bijgeluiden.
     
  14. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Die zijn vervaardigd door kippenhokkenbouwers.
     
    jis77, Marcelita, Muzirene en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Was maar een plagerijtje richting vioolbouwers. De vioolbouwers op dit forum zijn gewoon betrouwbare mensen :) Ze reageren dan ook niet, ze kennen me langer dan vandaag :)
     
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Tenslotte heeft Frits geen kippenhokbouwers forum opgezet, want daar zit geen muziek in.
     
    Tobias en Oosterhof Vioolbouw vinden dit leuk.
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    Nee, dat laat ik aan Tobias over. Die heeft daar meer kaas van gegeten.
     
    Tobias vindt dit leuk.
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Gelukkig is intussen de diagnose van Elsie's viool gesteld en wordt er vast wel naar een goede oplossing gewerkt!
    We horen graag van haar hoe het uiteindelijk is gelopen met die viool. Of ze hem heeft willen kopen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2016
    Elsie S vindt dit leuk.
  19. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Tuurlijk, komende week meer... :)
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    Dat de dagen met de intrede va de lente langer worden is algemeen bekend, maar dat de weken dan ook langer gaan duren is nieuw, althans voor mij. ;)
     

Deel Deze Pagina