Café Viool: starters podium

Discussie in 'Viool' gestart door Elisse, 3 jul 2020.

  1. Elisse

    Elisse

    Lid geworden:
    2 jul 2020
    Berichten:
    44
    Dank je wel ! dat is heel helpend
     
  2. Elisse

    Elisse

    Lid geworden:
    2 jul 2020
    Berichten:
    44
    bedankt ik heb alle filmpjes opgeslagen en ga ze dan kijken, fijn om ze te hebben. Ben echt een beginner dus echt alles is nieuw. Vandaag van deze leraar de laatste les van de zomer, wel online nog lessen en ik twijfel zelfs of ik mijn viool mee neem op vakantie zodat ik nog even kan oefenen haha ..
    fijne dag en bedankt voor de tips

    gisteren was ik aan het oefenen en ik kwam er maar niet uit, toen bleek dat ik het stuk bedoeld voor de docent om mee te spelen probeerde te lezen en spelen en ik kon de noten maar niet plaatsen, dat was toch geen d of een a! Later kwam mijn vriend thuis en verklaarde dat het ging om de noten op de hals (die ik nog niet speel).
     
  3. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Hihi grappig.
    Welk liedje?
     
  4. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Leuk dat je er wat aan hebt!
    in het begin is viool spelen echt een enorme uitdaging zeker als je nog geen muziek achtergrond hebt, als ik het goed begrijp heb jij ook geen notenleer achtergrond, wat het er niet makkelijker op maakt.

    Ik heb het zelf nog niet aangedurfd om mijn viool mee te nemen op reis, (te veel schrik dat er iets mee gebeurd) ik zou in elk geval investeren in een goede koffer als je je instrument wil meenemen ;).
    Ik heb gisteren ook opnieuw les gehad en bij mij lopen de lessen gewoon door tijdens de zomer. ik moet nu de Gigue opnemen, als het resultaat hiervan goed is beginnen we aan een volgend stuk.
    Als het een troost mag zijn, ik had een partituur waar ook de piano lijnen op stonden en ik had niet helemaal door dat deze niet door viool gespeeld moesten worden, ik had wel vragen bij de vreemde sleutel aan het begin van de 3de lijn ;).
     
    Elisse vindt dit leuk.
  5. Elisse

    Elisse

    Lid geworden:
    2 jul 2020
    Berichten:
    44
    Vandaag de laatste muziekles voor de vakantie. We oefenden net iets anders dan ik thuis had geoefend en het was 3 kwart in plaats van 4 kwart tot nu for en het ging echt niet goed. Ik ben sowieso een erg dromerig persoon en ook al ging ik tellen of stampen ik raakte uit het ritme of luisterde niet eens goed.
    Het is volgens mij echt super makkelijk dus ik snap het echt niet dat ik het niet kon ( behalve , ja , niet zo oplettend persoon die snel weg droomt en schijnbaar kan dat beter op de 4..)
    In elk geval, hier moet geoefend worden.
    Ik ben van plan het boek te kopen voor de zomer (heb nu wat stencils).
    Gelukkig mag ik een stukje opnemen en opsturen naar een vriendin dan kan ze het beluisteren ...
     
  6. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    De maat houden is sowieso niet zo eenvoudig, ik gebruik vaak een metronoom waar ik de maat kan instellen (1ste tel is luider), zeker als je een stuk de eerste keren speelt is dat makkelijk . Een boek kopen is zeker interessant, alleen zijn sommige boeken beter voor zelfstudie dan anderen mss kan iemand op het forum je zeggen of het boek dat je wil kopen goed is om zelfstandig te oefenen? Je vindt ook veel partituren op imslp. Als je er niet mee inzit kan je altijd je opnames op het forum posten, ik ben zeker dat hier mensen zitten die goede feedback en tips kunnen geven, ...
     
    Elisse vindt dit leuk.
  7. Karane

    Karane

    Lid geworden:
    2 feb 2019
    Berichten:
    121
    Maten kunnen heel erg irritant zijn (en blijven). Het goede nieuws is dat oefenen echt enorm helpt. Maar ik had pas een stuk met een 5/8 maat en dat duurde eindeloos voordat dat een beetje soepel ging (tot 5 tellen voelt dan heel onnatuurlijk, omdat je gewend bent tot 3 of 6 te tellen). Maar goed, uiteindelijk ging het redelijk.
    Hier nog 1 les deze week en dan vakantie. Het oefenen lukt hier niet zo goed nu alle kinderen vrij en thuis zijn en ik heb nog 1 dag om de stukken onder de knie te krijgen...
     
    Elisse vindt dit leuk.
  8. Karane

    Karane

    Lid geworden:
    2 feb 2019
    Berichten:
    121
    Wat echt kan helpen om goed maat te houden is om de noten met een potlood te tikken en hardop mee te tellen. En later "zingend" tellen. Wat ik ook vaak doe (handig bij ingewikkelde ritmes) is lastige passages in een app te zetten en ze dan terug te luisteren (er zijn een aantal gratis apps waarmee dit beperkt kan, ik heb zelf een betaalde versie).
     
    Elisse vindt dit leuk.
  9. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    @Karane welke apps bedoel je dan? Ik gebruik nu enkel musescore (gratis versie) dit is makkelijk omdat er een uitgebreide bibliotheek is met composities, als je echter zelf iets moet ingeven gaat het erg traag (tenzij met een midi keyboard).
     
    Elisse vindt dit leuk.
  10. Karane

    Karane

    Lid geworden:
    2 feb 2019
    Berichten:
    121
    Ik gebruik zelf de betaalde versie van Score creator. Is niet ideaal, maar ik kan er tegenwoordig behoorlijk snel noten mee invoeren.
     
  11. Karane

    Karane

    Lid geworden:
    2 feb 2019
    Berichten:
    121
    Je kunt er ook verschillende instrumenten mee invoeren, dat is nog weleens handig als ik iets samen met mijn kinderen wil spelen.
     
    Satch vindt dit leuk.
  12. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Ga ik zeker eens bekijken
     
    Elisse vindt dit leuk.
  13. Vioolgirl

    Vioolgirl

    Lid geworden:
    14 jun 2019
    Berichten:
    17
    Leuk om jullie ervaringen te lezen als beginners. Ik hoop dat jullie geduldig zijn. Als je blijft oefenen dan komt het vanzelf goed. Alles in kleine stapjes.
     
    Satch en Elisse vinden dit leuk.
  14. Elisse

    Elisse

    Lid geworden:
    2 jul 2020
    Berichten:
    44
    Vandaag begonnen met de hals verkennen en de basis noten en vinger positie (basis) om in de vakantie ( viool gaat mee !) straks een beetje finger picking te doen om te begrijpen wat waar zit. Zo ontzettend fijn om meer te begrijpen van een heel klein facet. Ik kan dan ook wel zeggen dat mijn dag goed begonnen is !
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Satch vindt dit leuk.
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb het nut van dergelijke 'plakkers' nooit ingezien. Je kijkt toch niet de hele tijd of je vingers wel op de juiste plek staan? Het enige wat telt is: wat hoor je? Want als je viool een beetje ontstemd is heb je niets meer aan die plakkers. Viool spelen is je oren gebruiken. Als je het niet hoort wordt het heel lastig om het te leren.
     
  16. Elisse

    Elisse

    Lid geworden:
    2 jul 2020
    Berichten:
    44
    Ahh ja het was voor het finger picking (met het idee dat ik beetje spelenderwijs leer waar de noten zitten, ik ben echt een beginner) ik begrijp dat het tijdens viool spelen nutteloos is ;)
     
  17. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Ik herinner me nog dat toen ik als kind mijn eerste lesjes viool kreeg ik de opdracht kreeg om sigarenbandjes te gaan inzamelen met als doel deze op de toets te kleven voor de vingerpositie. gezien ik niemand kende die sigaren rookte was ik de enige in de groep die geen plakkers had op de toets. Ik begrijp dat het voor sommigen best makkelijk kan zijn in het begin als ondersteuning, uiteindelijk is het een klein beetje als frets bij een gitaar. Het oor is natuurlijk wel het belangrijkst, maar ook dat moet je oefenen dus is het misschien wel handig om een 2de optie te hebben ;). Wat ik me wel afvroeg @Elisse , heb jij les gekregen in hoe je een viool moet stemmen? want dat zal wel nodig zijn als je ze voor de vakantie gaat meenemen, ...
     
  18. Elisse

    Elisse

    Lid geworden:
    2 jul 2020
    Berichten:
    44
    Nee ik kan nog niet stemmen, maar wil wel een app gaan gebruiken. Mijn partner heeft zo’n 15 jaar gespeeld dus hij wil wel voor mij stemmen, daar heb ik dan geluk mee ;)
     
  19. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Ah ok dat is een meevaller, want een viool stemmen is geen senicure en je kan er wel wat mee fout doen ;).
    Je kan ook altijd een stembakje gaan halen heb thuis eentje liggen, ik gebruik het vooral wanneer ik net al mijn snaren heb vervangen, dan is het wel gemakkelijk.
     
    Elisse vindt dit leuk.
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Nee, geen 'stembakje'! Leer nou je gehoor een reine kwint herkennen. Draai eens aan die stemsleutels! Als dat lukt, wil je zo'n bakkie niet meer! Nooit meer!
     
    ria vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina