Cellosnaren (I)

Discussie in 'Cello' gestart door JanHut, 27 aug 2013.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.191
    Sommige kenners zullen adviseren een d, G of C soft alleen te gebruiken als er een speciale reden is voor de balans.
    Overigens: smaken en meningen verschillen ook hier. In Frankrijk was er een periode dat er een duidelijke voorkeur voor soft snaren was.
    'Medium' cello's, zoals velen van ons hebben (meer dan 'studie' en iets minder dan 'master'), hebben vaak iets meer nodig aan snaardruk dan de flinterdunne voorbladen van een Strad.
     
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.191
    Ik vind dat ook wel een kanttekening bij een snarensessie. Ik zou elke poging liever een weekje de tijd geven.
    Maar goed, vioolbouwers geven toch de ruimte eens wat te proberen (sommigen heel royaal) en de positieve ervaringen op een snarensessie zijn er ook.
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2017
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    4.860
    Homepage:
    Ook die passione a-snaar had even tijd nodig. Ik vind het wel mooi bij de andere, nu nog, larsen snaren.
    Ik begin er langzamerhand over te denken, de g-snaar ook passione te laten worden. Ik ben er nog niet helemaal uit, dus heb 'm nog niet besteld.
     
    JanHut vindt dit leuk.
  4. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.191
    Wie heeft er ervaring met cellosnaren met kunststof kern?
    Aricore, Pro-Arte, Obligato zijn er goede voorbeelden van.
    Ik heb wel eens iets geprobeerd, maar:
    → wie heeft er ruime ervaring mee over een langere periode?
     
  5. Huub M. Bogaers

    Huub M. Bogaers

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    366
    Ja, ik gebruikte Dominant een hele tijd op mijn Franse cello, beviel goed, mooi geluid maar de a breekt te snel; synoxa a past er redelijk goed bij. Wel verliest de snaar eerder klank dan een stalen snaar.
    Ook maakt Dominant dat sommige cello's die slecht klinken (hard, schel) ineens heel prettig spelen en klinken. Heb een 3/4 lichtgebrouwde cello waar ik barok op speel (Vivaldi sonates).

    Past goed bij een vrij licht gebouwde cello, ook door de wat latere snaarspanning. Lijkt wel op darmsnaar, maar zonder de nadelen van onstemmen, heel snel slijten en breken...
    Nu gebruik ik Helicore, een samengestelde kern bevalt me beter dan een massieve kern blijkbaar. Heb ook wel met Larsen en Kaplan gespeeld, maar dat bevalt me niet zo, ik vind een grote toon minder belangrijk dan een mooie toon...

    Overigens klinkt ook Helicore iets minder hard dan veel snaren met een massieve stalen kern. Spreekt ook goed aan.
     
  6. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.191
    Dank je, Huub. Verhelderend is dit.
    Het aspect dat jij noemt, lichtgebouwde cello, wordt niet vaak genoemd bij snaarinformatie.
    Het zal ws zo zijn dat darm- en kunststofkern meestal beter past op lichtgebouwde cello's.
    Mijn cello is beetje zwaarder (niet opvallend zwaar, zegt vioolbouwer). Dat kan een reden zijn dat metalen snaren toch de beste keuze blijft. Binnen de metaalkern snaren kies ik overigens voor niet te hoge spanning.

    N.a.v. jouw keuze voor Helicore, @Huub M. Bogaers : vind jij die subtieler, rijker, dan Larsen of Kaplan?
     
  7. Huub M. Bogaers

    Huub M. Bogaers

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    366
    spelen fijn (weinig kracht nodig door wat lagere snaarspanning, wat ook weer klopt met een lichtgebouwd instrument), spreken goed aan (doordat de diameter van de snaar wat kleiner is), mooi geluid - best 'lieflijk' maar toch met genoeg pit. En niet duur, waardoor de drempel om toch minstens jaarlijks de snaren te vernieuwen veel lager is. En ik heb natuurlijk het voordeel dat ik mijn ingespeelde snaren weer op een cello kan zetten die ik aan een leerling verhuur... (goed ingespeelde snaren zijn prettiger om het op te leren dan nieuwe; stemvast en geven minder schel geluid, klinkt beter bij een beginner...).

    Larsen heb ik op een mooie hele Duitse cello zitten, geven een enorm groot geluid. Soms te. Bij samenspel met fluit verdrinkt de fluit helemaal in de middentonen. Maar als je solo speelt en goed gehoord wilt worden of met een vleugel speelt een aanrader.
    Kaplan heb ik maar op 1 cello die door een leerling gebruikt wordt zitten, kan ik daarom moeilijk beoordelen. Ik denk een snaar die tegen relatief lage kosten toch veel geluid maakt. Wil die leerling eens met een ander instrument en snaren kennis laten maken, weet ik daarna ook meer...
    Bij allebei heb je iets meer werk om de snaren op de toets te krijgen. Door de hogere spanning.
    Helpt dit?
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2018 om 11:58
  8. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.191
    Dank je wel. Verhelderend.

    Streektechniek & snaren.
    Op een website van een Engelse bouwer las ik nog het aspect van streekstijl. De forse, grote streek, naast de mildere streek waarbij je uit bent op resonantie. Dat kan ook de snarenkeuze beïnvloeden. Ik herken daar wel wat van.
    Forse streek, grote toon: Jargar, Larsen Soloist, forte versie van andere snaren.
    Lichte resonerende streek: Evah Pirazzi, Larsen Original Medium, Passione, Larsen Magnacore Arioso (G en C), andere merken dolce versie.
    -> Ter illustratie voor de geïnteresseerde lezer: na een periode spelen op Larsen Original speelde ik (weer) een periode op Jargar. Dat deed wat met mijn cello! Tegelijk ontdekte ik dat er altijd een 'grote' streek nodig is (vooral op de forse G en C). Dat bracht me terug bij Larsen. Dan is mild, fors, projectie en resonantie allemaal mogelijk.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    4.860
    Homepage:
    Dank @Huub M. Bogaers en @JanHut voor jullie informatie! Ik ben een fan van passione geworden, alhoewel ik de medium van Larsen ook nog steeds fijn vindt.
     

Deel Deze Pagina