De kam is inmiddels bijgesneden en wat een verschil maakt dat het is een compleet andere cello. Het geluid is veel voller, niet meer nasaal en het speelt makkelijker... Ik moest net stoppen met spelen vanwege de tijd, anders was ik doorgegaan. Bach klinkt nu zoveel mooier omdat de toon veel langer doorklinkt wow, ben echt perplex wat een verschil dit maakt!!!
Wie van jullie heeft ervaring met kleine cello's, bijv. 3/4: is het (vrijwel) altijd zo dat de klank minder diep is en voor je het weet ook wat schel / indringend?
Volgens mij hoeft dat helemaal niet. Kleinere cello's worden ook wel professioneel gebruikt als barokcello, dan zullen ze toch goed moeten klinken.
Ik heb wel wat ervaring met 3/4 cello's - en heb er 3 in bezit. Twee ervan worden door leerlingen bespeeld (een mooi klinkende Roemeense, en een goedkope Chinese) en zelf speel ik met een barokstrijkstok Vivaldi en andere barokmuziek, dat is een ruim 100 jaar een oud instrument. Dat instrument mengt bijvoorbeeld veel beter met een houden dwarsfluit als we Händel spelen. Er is héél veel verschil tussen 3/4 cello's onderling. Veel zijn gebouwd als leerlinginstrument, en zijn dus goedkoop. Er zijn ook echter heel mooie 3/4 cello's wellicht bedoeld als damesinstrument, of natuurlijk de barokcello's. (Niet vergeten dat de mensen een stuk kleiner waren voor de 20e eeuw... ) Er zijn er met een mooi donkere klank, er zijn er met veel volume. Ik heb nog geen 3/4 cello's met en groot volume en mooie sterke bas gevonden. Op zowel de Roemeense als de oude cello kun je prachtig lyrisch spelen. Schel geluid wordt naar mijn mening vooral veroorzaakt door verkeerde snaren. In een poging meer volume te maken worden er dan veel te zware snaren opgezet, waar het instrument niet op berekend is. Of de veel te dunne Chinese fabriekssnaren. Mijn ervaring met Dominant snaren zijn het beste. Zelfs met snaren die hun beste tijd gehad hebben op een volle cello klinken vaak nog best goed. Dan moet je niet teveel verwachten aan volume natuurlijk. Een andere kwestie is dat de kleinere cello toch ook om een andere benadering vraagt; vaak is spelen met het gewicht van je arm wat minder, door de cello meer verticaal te houden en vrij licht te strijken met voldoende snelheid maak je een betere toon; meer vanuit de resonantie van het instrument dan vanuit kracht spelen. In die zin komt het wat dichter bij de gamba. Ik zou nog wel eens met darmsnaren aan de slag willen maar dat is toch een prijzige kwestie... als iemand nog een tweedehands setje heeft liggen.....?
Laatst heb ik iemand ontmoet die een 3/4 cello speelt; ze heeft hetzelfde postuur als ik, zelfs nog iets groter. Ik was er verbaasd over, aangezien ik een 4/4 speel. Zij zei dat haar docent al zijn vrouwelijke leerlingen standaard op een 3/4 zet.
Vreemd, ik heb absoluut niet het idee dat een 4/4 te groot zou zijn en de 3/4 van mijn zoon voelt ook niet prettiger dan mijn 4/4. Klinkt eigenlijk een beetje denigrerend
Daar voel ik wel in mee, en ik vind het ook niet echt aandachtig. Daar bedoel ik mee" op de persoon zelf toegespitst" Gewoon standaard en 3/4 als je vrouw bent
Verhelderende reacties, ook de ervaringen van @Nikin en @Huub M. Bogaers . NB Huub, de darmsnaren Passione van Pirastro (G en C) zijn niet duurder dan andere kwaliteitssnaren en verstevigd met kunststof (http://www.snaarwijzer.nl/cello_con...tro&keuze4=passione&figuur=Passione viool.jpg). Daarmee heb je dus darmsnaren die lang mee kunnen.
Ja, standaard 3/4 voor een vrouwelijke leerling, ik kan me de reacties voorstellen (#27 - # 29). Ik heb me laten vertellen dat in vorige eeuwen vrouwen veelal 7/8 gebruikten, ivm kleinere handen.
Dank je Jan! Het hele setje komt net boven toch wat kostelijker (ruim 200,-) dan 'd Addario Spirocore (150,-) die ik momenteel gebruik, en de twee hoogste snaren zijn staal, geen darm... omdat kunststof goed werkte denk ik aan d'Addario Pro Arte, heeft iemand daar ervaring mee? (betaalbaar, 100,- per set)
''Dit klinkt wellicht heel dom, maar waarom speel je als volwassene op een hele cello? De afstanden zijn zoveel bizar groter dan op een viool, dus het lijkt mij veel makkelijker om op een kleinere cello te spelen. Waarom is dat niet zo? '' Dit schreef ik op 2 maart 2016 Ik weet niet hoe ik op telefoon naar een topic kan verwijzen zoek anders ff naar 'waarom een hele cello'
Een a-snaar van Pro Arte heb ik eens geprobeerd. Wel heel anders dan staalsnaren, maar binnen het segment van kunststofsnaren is Pro Arte volgens mij het proberen waard. Niet heel veel volume (sommigen noemen het student-snaren). Opvallend vind ik hoe positief @BertBoonVioolbouw is over de Pro Arte ( https://www.bertboonviolins.com/nl/109-pro-arte-cello ). Ik heb regelmatig gedacht de Pro Arte nog eens te proberen. Maar te vaak wisselen, terwijl ik Larsen Original medium fantastisch vind, is ook niet ideaal - en duur). De Pro Arte a-snaar had op mijn cello wel meer te bieden dan de Dominant.
Maar wat anders: een (hele) cello is toch ontworpen op een gewone volwassene, en toch niet op een reus? Daarbij was de gemiddelde volwassene één of enkele eeuwen geleden ook nog een stuk kleiner dan nu, zeker in Italie.
Ben er nu wat meer aan gewend, maar qua afstanden zou ik liever op een kleinere cello spelen, dat lijkt me veel relaxter voor je handen
En dan heb je tussen 4/4 celli ook nog eens verschillen! Er zit best wat spreiding in de maten voor het 7/8 wordt. En je hebt brede en meer smallere modellen, ook dat maakt uit. Het "standaard op 3/4 zetten " vind ik vooral bezwaarlijk omdat er niet echt naar de leerling gekeken wordt. Een kleine smalle Italiaanse man zet je dan toch ook niet op een 4/4 cello omdat-ie man is!? Ik speel op een best grote 4/4 cello, terwijl ik zelf niet echt lang ben.(1m68). Het criterium was het model van mijn handen: breed. Ideaal voor cello! Eigenlijk denk ik dat er nog wel meer mee zou moeten tellen, zoals lengte van je armen (ivm je strijkarm). Als ik mijn pin zo instel dat de stemknop netjes ter hoogte van mijn oor is, heb ik toch teveel de neiging met strijken richting toets te gaan. Hier moet ik echt heel erg op letten, maar er spookt toch wel door mijn hoofd dat de lengte van mijn arm hier een rol speelt. Met iets langere pin moet je met linkerhand iets hoger grijpen voor de laagste posities. Is dit een recept voor blessure? Jis, ik denk dat je vooral rekening moet houden met de kenmerken van je handen: smal met lange vingers toch?
Ik speel ook op een 4/4 en volgens mij best een forse. En ik ben ook maar 1.63 lang. Maar net als Marcelita heb ik brede handen. (Handschoenen maat 8). Wel korte vingers. En in tegenstelling tot Jis77 heb ik geen enkele moeite met de afstanden. Eigenlijk zijn de afstanden goed als ik mijn vingers gewoon ontspannen neerzet. En als ik de wijsvinger maar netjes strek, heb ik ook geen moeite met de grote greep. Jis77: zou je het misschien zo ervaren omdat je van een viool afkomt?
Ja klopt.... Tuurlijk zijn de afstanden bij een viool veel kleiner, maar dat maakt niet dat m'n hand de celloafstanden te groot vindt. Mijn vingers moeten verder dan ze eigenlijk willen. Misschien zit het ook deels in de stijfheid... Ik las ook dat cello fysiek veel natuurlijker is dan viool...nou eh.....ik kan zonder problemen uren viool spelen, dat hoef ik met cello niet te proberen