constructie contralto model Andrea Guarneri met passer en liniaal

Discussie in 'Altviool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 7 apr 2009.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Een heel aardige animatie kwam ik tegen van de constructie van een contralto-vorm naar Andrea Guarneri. Het is een levendige animatie die laat zien dat met een passer en liniaal, de prachtige contouren geconstrueerd kunnen worden. Het gaat in wel meer dan 60 stappen, waarbij je iedere stap zelf moet activeren! De verdeling van de vlakken en lijnstukken gaat volgens de Gulden snede en is werkelijk heel interessant om te zien, dat het allemaal lijkt te kloppen. Ik hoop dat de link werkt!

    met passer en liniaal

    Eerst de taal kiezen: Engels bijvoorbeeld. Daarna uit het rechtse rijtje kiezen 'learn to draw'. Dan naar omlaag scrollen en anime Guarneri aanklikken. De animatie moet dan starten. Iedere volgende animatie activeren door op de grote pijl te klikken.

    Frits
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Heel boeiend! Maar of Amati het echt zo heeft geconstrueerd? Ik heb soms het gevoel dat we vanuit onze tijd een vorm proberen te "verklaren", terwijl in de 16de eeuw misschien wel meer gewoon op het oog werd gewerkt.
    Platbodemschepen werden ook gewoon op het oog gemaakt, zonder tekeningen: kwestie van ervaring. Maar het blijft een boeiend fenomeen, ambachtslieden die een mooie vorm kunnen maken.
     
  3. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Wat een prachtig en verhelderend filmpje. Dank je wel!

    Natuurlijk hebben vioolbouwers passer en lineaal gebruikt. Je wil toch een stevig fundament onder je werk. Er zit uiteindelijk iets magisch aan meetkunde. Ik heb wel eens een tekening van Paolo Ucello gezien waarin hij een vaas had opgedeeld in vele tientalle vlakjes, die stuk voor stuk aan een perspectivische constructie werden onderworpen. Betoverend mooi. Maar mijn hemel wat een werk! Natuurlijk ging hij niet elke vaas of fles of helm op die wijze construeren. Maar de helderheid van alles wat hij daarna uit de hand tekende of schilderde was gefundeerd op de kennis die hij had opgedaan met die bestudeerde vaas.
    Ik had jaren geleden een droom waarin een schilderijen-exposeer-machine voorkwam. Daar heb ik toen een snelle schets van gemaakt. Toen ik later de schets van die machine aan de gulden snede wilde aanpassen, bleek dat ik maar een paar onderdelen slechts heel weinig hoefde te verplaatsen. Zou dat ook zo zijn geweest als ik me nog nooit aan de constructie van de gulden snede had gewaagd?
    Of nog een mooie anecdote uit de kunstgeschiedenis: leerlingen van Leonardo spraken met elkaar over een door de meester ontworpen reeks van maatlepeltjes die bedoeld waren om hoeveelheden kleur in een harmonische verhouding te kunnen toepassen. Een van de leerlingen verzuchtte dat het hem niet wilde lukken en hij vroeg zich hardop af hoe de meester dat toch deed. De andere leerling wist het antwoord: De meester gebruikt ze nooit!
     
    zapling vindt dit leuk.
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, ik denk ook dat de oude meesters de passer en wellicht ook een soort liniaal, hebben gebruikt. Maar of ze die hebben toegepast zoals de animatie laat zien betwijfel ook ik. Het zou wel eens kunnen zijn, dat men een natuurlijk gevoel en kennis had ontwikkeld voor een bepaalde verhouding die wij dan nu de ‘Gulden snede’ noemen, die iedere passer overbodig maakte: een soort vanzelfsprekendheid die van jongst af aan ontwikkeld schijnt te zijn. Maar desalniettemin is die constructiemethode toch een fraai voorbeeld van de mogelijkheden. Het leuke is ook, dat je iedere stap kunt ‘vast zetten’, zodat je de beschrijving per stap eventueel in een tekstprogramma kunt vastleggen, in je eigen bewoording weliswaar.

    Frits
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ter aanvulling:
    ik heb gemerkt dat je iedere stap kunt uitprinten. Het nadeel is echter wel, dat het per stap een volledig A4-tje wordt en dat kost nogal wat inkt (tenzij het op een laserprinter gebeurt), want het hele vel wordt 'ingekleurd' met een grijstint. Ik zie (nog) geen mogelijkheid de hele boel te verkleinen en dan bijvoorbeeld vier stappen per A4 te printen. Dan heb je zo'n 16 pagina's nodig voor een mooi bundeltje planimetrie wat gaat over vioolbouw!

    Frits
     
  6. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Als ik de boel uitprint klopt de vorm niet. Alles wordt in vertikale richting uitgerekt. Verder heeft een stap een niet verklaarde maat. Op een bepaald moment wordt de breedte onderverdeeld. Dat gebeurt op een niet verklaarde plek. Later blijk je wel die hoekpunt nodig te hebben om een diagonaal te vormen.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik heb de boel niet uitgeprint omdat ik dan zo door mijn inktvoorraad heen ben! :p
    Wat ik wel heb gedaan is, om aan de hand van ieder beeldje de constructie uit te voeren. Ik wilde wel eens kijken of ik een miniatuur altviooltje kon construeren. Je kunt namelijk met de -bij mij althans- rechter muisknop ieder beeldje naar voren of naar achteren laten verschijnen. Dat geeft je bij onduidelijkheden de mogelijkheid een bepaald gedeelte te herhalen zonder weer helemaal opnieuw te hoeven beginnen.
    Ik ben best wel een heel eind gekomen en het lijkt ook wel in goede verhoudingen te staan (verdeling volgens de Gulden snede, is overduidelijk al in het aller eerste begin bij de bepaling van de vierkanten aan de orde!), maar hier en daar is er het een en ander onduidelijk. Zo vind ik de constructie van de kleine rondingen bij de hoekpunten onbegrijpelijk!
    Hier een afbeelding van mijn nijverheid:

    [​IMG]

    Ieder hokje in de tekening komt overeen met 25 mm² (dus 5 x 5 mm), dat betekent dat het gehele model een corpusgrootte heeft gekregen van 135 mm, een miniatuurtje dus!

    Achteraf gezien is het natuurlijk ook wel logisch dat er enige onduidelijkheden in zitten, omdat het de bedoeling van de maker is dat een ieder die daarin echt geïnteresseerd is, bij hem de volledige constructiebeschrijving gaat kopen! Dan ben je wel gek als je alle details prijsgeeft!

    Frits

    Edit: 5 mm² vervangen door 25 mm².
     
  8. PeterN

    PeterN

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    53
    Het is een boeiende animatie, ik moest hem wel een paar keer bekijken om de achterligende gedachte van de verhoudingen te begrijpen.

    Ga binnenkort ook eens proberen om het zelf te tekenen.

    Bij de hoekpunten gaat de animatie wel erg snel...... Frits bedankt voor de tip om een stapje achteruit te kunnen

    uhh, je bedoeld waarschijnlijk 25 mm² ;)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, foutje. Heb het nu aangepast! :)

    Frits
     
  10. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    Hallo

    Ik geloof ook dat de oude meesters dit toepasten op de violen, onder andere Stradivari.
    De animatie is werkelijk fantastisch. Ik heb langer het vermoeden gehad dat de meesters dit gebruikten, maar na wat zoeken op internet kwam ik vrij veel materiaal tegen over dit onderwerp (gulden snede gerelateerd aan violen), en besloot ook maar even op dit forum te zoeken...

    Nu nog proberen een viool te ontwerpen met de gulden snede. Of dit stap voor stap nadoen op A3 papier. Je weet niet exact hoe groot het wordt, als je begint (ik niet in ieder geval) en of je uitkomt bij 4/4.....

    De Fibonaccio reeks zit ook in de de toonverhoudingen zelf.

    Ook het oor is volgens de gulden snede spiraal, vandaar de harmonisering met gulden snede violen...
     
  11. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    hallo
    het is gelukt!!!

    21:37 begonnen nu 1:01, 3,5 uur, paar keer mislukt, krolse kat op de achtergrond.....

    4/4e viool gulden snede.....voor het eerste vierkant op de animatie nam ik de korte kant van een A4-tje, dan komt je goed in de buurt van 4/4...

    Ik heb het resultaat bij iemand online weten te zetten.
    http://www.flickr.com/photos/klijnsmit/4628030700/

    1x, maar nooit meer, rekenen is mijn "kryptonite" (zie superman).....
     
  12. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
  13. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
  14. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715

Deel Deze Pagina