Toen mijn dochter vioolles kreeg heb ik er een aantal keren bijgezeten, totdat de docent mij er niet meer bij wilde hebben. (Mag je zelf verzinnen waarom niet)
Hahaha, ik zeg maar niks...
Ik begreep een beetje uit je eerste verhaal dat je bedoelde dat docenten vooral veel meer ouderparticipatie eisen...
Nu begrijp ik dat je vooral bedoelt dat ouders er veel meer bovenop zitten...
Mijn moeder heeft ook nooit bij mijn lessen gezeten. Ze werd weleens opgeroepen om met mij een streng stantje aan te horen. Had ik weer eens een tijd niet echt braaf gestudeerd wat ik op had en vooral dus wat ik NIET op had (dat was immers al veel beter klinkende muziek).

Dit was natuurlijk een ander soort ouderbetrokkenheid.
Eigenlijk waren mijn ouders er meer op gericht dat hun kinderen ook plezier beleefden aan musiceren en probeerden het oefenen wel in goede banen te leiden. Ik geloof dat ze het 'geduw' uit hun eigen jeugd een beetje beu waren.
En nu tegenwoordig nogal wat ouders samen minstens anderhalve werkweek werken, is volgens mij hun ouderbetrokkenheid er vooral één van taxichauffeur spelen voor zover de kinderen niet alles fietsen. En superflexibele horecavoorziening zijn, want iedereen moet dan eten op andere tijdstippen.
Verder zie ik ook dat muzieklessen de eersten zijn die uit een rooster van een kind worden geschapt als het een beetje teveel wordt met een paar sporttrainingen per week en dan nog wedstrijden en dan nog je huiswerk. Zolang kinderen nog wel op muziekles zitten, hoor ik in mijn omgeving en vriendenkring docenten klagen over dat de kinderen veel te veel door de week op hun rooster hebben om nog een beetje hebbelijk te oefenen. Ouders van grotere kinderen die nog les hebben, zien ze eigenlijk nauwelijks en de ouders van de jongere kinderen die nog moeten worden gebracht en gehaald, zien ze dus wel, maar die wachten dan op de gang (soms bijna met hun oor tegen de deur, ook dat is betrokkenheid

) en hebben ook nogal eens een hele waslijst vragen aan de docent. Die zit dan met de volgende leerling en moet dan de ouders toch vriendelijk de lesruimte uit zien te krijgen.