De strijkstok

Discussie in 'Overig' gestart door Jan-Peter, 3 apr 2003.

  1. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    ik heb een carbonstok bij mijn yamaha e-viool, en vind dat een prima stok, maar die haalt het niet bij wat ik nu heb. Bij het uitzoeken lag er een hele bundel strijkstokken klaar om uit te proberen. Volgens mij lag daar ook een carbon bij, maar weet het eigenlijk niet meer. Maar ik kwam toen al heel duidelijk op deze twee uit. Ik had trouwens niet verwacht dat ik uit zo'n hoeveelheid zo duidelijk en zo snel twee voorkeuren zou hebben.
    Ik heb ze overiegns ook uitgeprobeerd op de yamaha, maar waarschijnlijk blijf ik daarop met de carbonstok spelen. Heeft misschien met snaren en viool te maken ofzo?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Er is nogal veel verschil in kwaliteit en speeleigenschappen bij carbonstrijkstokken. Er zijn ook steeds meer beroepsmusici die een carbonstrijkstok proberen en aanschaffen.
     
  3. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    en een stuk beter voor het milieu vermoed ik :/

    Maar ik ben nu al verliefd op twee stokken, dus ik houd het even hierbij :rolleyes:

    Hoe zit dat eigenlijk met het hout van stokken en violen, is dat nog steeds allemaal geoorloofd? En is dat met het vervaardigen en de afvalverwerking van carbonstokken beter? Vind ik toch ook wel belangrijk om naar te kijken.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Pleunie,

    (goed dat je weer terug bent!:))

    het is vrijwel ondoenlijk om voor iemand anders een keuze te maken. Wat ik wel kan doen is aangeven, hoe ik de keuze zou maken tussen de twee genoemde strijkstokken: Paulus en Peasold.
    Ik zou de voors en tegens tegen elkaar afwegen en bepalen wat het meest moet wegen. Ik kan uit je melding niet opmaken wélke stok dat hele mooie geluid opwekt en wélke stok een intensief geluid produceert.
    Zou een mooi geluid later niet ook intensiever kunnen worden naarmate je meer weet over de eigenschappen van de stok?
    Een intens geluid wat niet mooi is, kan misschien wel heel moeilijk mooier gemaakt worden?

    Ik denk dat je voor jezelf moet uitmaken of mooi prevaleert boven intens.
    Op deze criteria zou ik wel een keus gemaakt kunnen hebben, maar dat laat ik aan jou over. Het wordt niet mijn stok!

    Succes met je keuze.


    Frits
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Bij mijn weten is er voor pernambuco hout in Brazilië een formeel kapverbod op hout in het "wild". Maar gekapt wordt er toch en daarom is er soms pernambuco op de markt, niet altijd legaal. Er is ook in beperkte mate Pernambuco beschikbaar van kwekerijen. Verder komt er van b.v. de Filipijnen een houtsoort die sterk verwant is aan pernambuco en die nogal eens voor Chinese "pernambuco" stokken wordt gebruikt.

    Carbon is koolstof, dat is er in ieder geval genoeg. Voor het productieproces is natuurlijk energie nodig en kunstharsen uit de chemische industrie. Voor zover ik weet is er op de wereldmarkt een tekort aan het halffabrikaat vanwege de enorme toepassingen in de vliegtuigbouw, autoproductie e.d. Afval van het halffabrikaat wordt zoveel mogelijk hergebruikt en er schijnt zelfs een handel in te bestaan.
    Succes met de beslissing.

    een paar links over Pernambucohout:
    http://www.drbows.com/pernam.html
    http://www.arcosbrasil.com/PernambuccoWood/pernambuccowood.html
    Even Googlen levert nog veel meer op.
     
  6. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    toch niet gekozen voor carbon, maar voor de houten stok. Ik ben toch gegaan voor de mooie klank, die intesiteit komt nog wel, andersom niet. En... er zitten ineens veel meer 'knoppen' op mijn viool, heerlijk!! :D

    Ik begon wel net de akoustische geluiden onder de knie te krijgen (ander topic), maar dat durf ik toch niet helemaal nog met deze nieuwe. Daarvoor blijft mijn 'oude' nog wel in beeld.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Kun je aangeven wat je daarmee bedoelt? Zijn dat flageoletten?

    Frits
     

Deel Deze Pagina