Ga je dat elke dag rijden? Ik hoop van niet! Zelf heb ik een mooi stekje gevonden midden in de stad, loopafstand meestal maximaal een kwartier. Dordrecht is een mooie oude stad en we gaan bijvoorbeeld de einduitvoering spelen in de tuin (bij droog weer) of binnen in het Dordrechts Museum. De bladmuziek is inderdaad al binnen, op één stuk na, die moet nog komen. Dat is van het stuk dat we allemaal gaan spelen en ook nog eens de wereldpremiere van een compositie. Weet nog niet van wie. Zo verging het ook met mij in 2010. Ik had ergens opgepikt dat dit zou gaan komen en had daar mijn zinnen op gezet. Ik vond het wel heel spannend, want had geen flauw benul van wat mij te wachten stond. Eigenlijk zat ik heel gauw samen met de anderen van mijn groep er helemaal 'in". Het gaat dan verder in feite vanzelf. Sindsdien ben ik altijd weer teruggekomen en kom dan weer oude bekenden tegen. In de loop van de jaren schuif je ook door naar volgende groepen en kom je daar ook weer bekenden in tegen. En de lessen/workshops zijn ook heel leuk. Het is wel de bedoeling dat je alle lessen van je groep doet en dan meedoet aan de einduitvoering. Daar werk je dan ook samen naar toe en naast het beetje gezonde spanning voor een uitvoering is het verder gewoon iets wat je samen doet en vooral laat klinken.
Ik ga niet over en weer rijden... Dat zie ik niet zitten (ik heb me ingeschreven om bij een gastgezin te logeren). Ben al beetje aan het oefenen met de partituren, maar moet over twee weken nog concertje spelen met de cello klas en half mei examen... Dus behoorlijk druk op cello gebied!
Dat is wel fijn, een gastadres. Dan kun je tijdens het festival alles makkelijk bereiken. Zelf heb ik ook nog een druk programma met cello vóór ik naar Dordrecht ga. Inderdaad ook nog een uitvoering. Ik zou je in Dordrecht graag willen ontmoeten, ook anderen van het SF die meedoen.
Inmiddels is ook de speciale compositie binnen die we gaan spelen en die tijdens het festival in wereldpremiere gaat. Ik ben heel benieuwd hoe het geheel gaat klinken! Het ziet er spannend uit! Tijdens het festival heb ik ook een adresje om niet heen en weer te hoeven rijden. Ik ben ook niet van plan om daar al die dagen een auto in de parkeergarage te zetten voor de enkele keer dat-ie misschien handig is. Dat zou op donderdagavond zijn voor het cello8tet die dan niet in het centrum optreedt, maar op dat schiereiland waar dan helaas geen waterbus meer stopt . Maar verder is er iets geregeld voor wie gaat dauwtrappen in de Dordtse Biesbos met daarna ontbijt met cellomuziek omlijsting (álles is daar dus cello!) en de rest is op loopafstand in de stad. En wie weet wat voor weer we daar krijgen...
Je kunt natuurlijk wel jezelf een dagje uit gunnen naar de prachtige oude stad Dordrecht. Om 13 uur vindt dan in de tuin van het Dordrechts museum (of bij regen binnen) het concert van de deelnemers van het educatieve programma van het cellofestival, inclusief de wereldpremiere van de compositie van Max Knigge. Héél veel celli bijelkaar, één groot feest! Het concert is openbaar. Laat je in enthousiasme aansteken!
Marcelita, het komt nu wel erg dichtbij he... Ik heb nog niet alle stukken volledig onder de knie... Maar ik oefen verder he, nog een weekje! Ik denk de trein te nemen, ga het straks nog eens bekijken. Zijn er nog mensen van het forum die naar Dordrecht gaan volgend weekend???
Ja, het komt zeker dichtbij. Volgende week alweer! Wat betreft het oefenen, met het spelen daar gaat het wel goed komen. Je hebt de stukken waarschijnlijk al aardig onder de knie en ter plekke wordt ook aan die stukken 'gesleuteld'. Ik heb geen idee wie er verder nog van het forum komen, ben zelf ook wel benieuwd. Met de trein komen is een goed idee! Anders staat je auto daar dagen in de parkeergarage, tenzij je gastadresje een heel eind uit het centrum ligt en een huurfiets geen optie is. Ik heb een adresje in hartje stad en bijna alles is op maximaal een kwartier te lopen.
En hoe was het in Dordt ... het was de afgelopen dagen erg stil hier op het forum, dus nu willen we graag weer wat horen!
Ja, we hadden het te druk om nog op het forum te komen. Huub, en andere lezers, het was allemaal één en al cello, en dan nog met leuke ontmoetingen, samen oefenen onder leiding van docenten die je anders niet gauw zou krijgen en al helemaal niet Pieter Wispelwey en Monique Heidema! Ook hem kregen we als docent naast de andere inspirerende cellisten. En wat concerten betrof: het begon al bij je ontbijt. Op een aardige locatie in de Dordtse Biesbos en in de oude binnenstad van Dordrecht kon je luisteren naar suites van Benjamin Britten en ontbijten. Dan liep je als een haas naar de leslocatie aan de rand van het centrum en was je daar de ochtend actief met je groep. Vervolgens was het weer hopla naar een oude kapel in de oude stad voor een prachtig concert waar dan onder andere één van onze docenten soleerde en samen speelde in een pianokwartet (nr 1 in G) van Brahms en van Dvorak Waldesruhe. Daar kon je ook lunchen en dan was het weer stevig doorlopen naar de leslocatie voor de middagles voor iedere groep met één van de docenten. Dat rouleerde ook wat, al had je ook nog een docent die je wat vaker zag. Na die lessen was er weer een concert. Op de eerste dag (Hemelvaartsdag) was dat het familieconcert van het Cello8tet. Die dag was het immers ook kinderdag voor kinderen in de basisschoolleeftijd en dat werd geleid door twee cellodocenten. Het cello8tet voerde 's avonds een concert uit met muziek van het type minimal music en wist het publiek in de voormalige scheepswerf vijf kwartier te boeien. Het was ook heel mooi hoe ze bij het afbouwen van de spanning ineens heel onopvallend overschakelden op electrisch. Dat intense van het acoustische gaat er dan verder af, het wordt allemaal rustig en gelijkmatig. Dit was dus maar de beschrijving van hoe een dag daar verloopt, maar daar volgen nog wat dagen op. Het openingsconcert was bij deze editie van Dordt in Cello ook nog eens op woensdagavond, zodat je eigenlijk nog wat langer in de cellobubbel verkeert. Tijdens dit concert speelde Wispelwey met het Nederlands Jeugd Strijkorkest het celloconcert van Tjaikovskie, soleerde Mascha van Nieuwkerk in een nieuwe compositie van Tom Trapp met begeleiding van genoemd strijkorkest en werd ook nog eens door Wispelwey het celloconcert van Gulda gespeeld met een harmonie-ensemble. Er waren zelfs concerten van 23 uur tot 24 uur geprogrammeerd, maar cellisten willen na zo'n intensieve dag ook nog wel eens gaan slapen, dus zijn uitvoerende cellisten van de nachtconcerten in overleg met hen omgeboekt naar de Hofjesconcerten op de zaterdagmiddag in het oude centrum. Tijdens de lessen werd niet alleen gespeeld uit het per groep door twee docenten geselecteerde repertoire, maar ook geoefend op de compositie van Max Knigge voor cello-orkest. De inspiratiebron voor de compositie was een kunstwerk van Escheer: Vogels, Vissen, kikkers, kraaien ; met subtitel strijkstok, klankkast, kam en snaren. Deze is op zondagmiddag in aanwezigheid van de componist in wereldpremiere gegaan. Op zaterdagavond was er het slotconcert in de Grote Kerk waar Pieter Wispelwey met het Dudok Kwartet het celloconcert van Schumann speelde in een bewerking van Anssi Karttunen en het strijkkwintet in C van Schubert speelde. Of het allemaal nog niet genoeg was, waren er na het concert van de leerlingen met de nieuwe compositie nog masterclasses van Pieter Wispelwey en Monique Heidema. En tot slot mag niet onvermeld blijven dat Marieke van Leeuwen geregeld opdook bij concerten om gedichten voor te dragen die betrekking hadden op de cello en alles wat daaromheen gebeurt. Hier gaat zelfs een bundel van uitkomen! Het is nu nagenieten van deze prachtige dagen in het mooie Dordrecht dat ons zo gastvrij heeft onthaald! Dit smaakt naar een nieuwe editie!
Ik kan de enthousiaste post van de vorige schrijfster enkel bijtreden. Het was geweldig, formidastisch,... Dordtincello overtrof mijn stoutste verwachtingen! De landing gisteren was hard (terug naar de dagelijkse realiteit)...
Overigens, voor wie denkt dat je Dordt in Cello alleen kunt beleven door een passepartout te nemen voor de concerten met nog een ticket voor de masterclasses en een lessenpakket, heb ik hier nog een nuancering. Het lessenpakket is inderdaad van het type alles-of-niets, omdat de vrijblijvende hap-snap niet werkt en niet wenselijk is. Voor wat betreft de concerten kunnen ook losse kaarten gekocht worden voor de concerten waar je heen wilt. Verder kun je van de hofjesconcerten genieten of nog andere speciale intitiatieven die per festival kunnen verschillen. Zo was er vorige keer een rondvaart mogelijk met op de plecht onze Artist in Residence die een concert ten beste gaf. Dit jaar kon er worden gedauwtrapt in de prachtige Dordtse Biesbos met daarna een ontbijtconcert en waren er ook ontbijtconcerten waar ook gewoon stedelingen (niet cellospelend) zaten te genieten. Wie om welke reden dan ook het lessenpakket niet neemt, loopt natuurlijk wel de leerlingenkorting mis op de concertkaartjes, maar Dordt in Cello kan nog heel mooi zijn voor niet-cellisten die het bezoeken van mooie concerten willen comb ineren met genieten van de mooie stad met musea, een uitstapje naar een andere plaats aan de rivier door met de waterbus een soort minicruise te nemen en Dordrecht heeft ook heerlijke terrasjes. Mijn deeltijd "celloweduwnaar" weet hier alles van! Maar wij enthousiaste cellisten hebben dus volop genoten van lessen en concertbezoek en alles eromheen!
Marcelita, Bedankt voor dit uitgebreide en enthousiaste verslag. Maar ik blijf wel met een vraag achter. En dat betreft het celloconcert van Tchaikovsky waar jij gewag van maakt. Het enige 'echte' celloconcert van een componist van die naam is dat van Boris Tchaikovsky. Peter Tchaikovsky heeft dan weliswaar de Rococo-variaties voor cello en orkest gecomponeerd, maar geen celloconcert. En nu ga ik het ingewikkeld maken, je kent me wellicht, want er bestaan wel degelijk twee celloconcerten in relatie tot Peter Tchaikovsky. Het eerste is gebaseerd op een fragment van 60 maten (mogelijk bedoeld voor cello) dat door de componist Leonovich is 'aangevuld' tot een compleet celloconcert. Een wat ouder onecht kind is een concertant stuk van de hand van de cellist Cassadó, gebaseerd op pianowerken van Tchaikovsky. Kortom, welk stuk heeft Pieter Wispelwey in Dordrecht gespeeld?
Oei, dat is wel een lastige vraag! Ik kan je niet meer hierover zeggen dan wat er in het programmaboekje staat: "Pieter Wispelwey speelt samen met het jeugdorkest het celloconcert van Tsjaikovski". Ik kan je helaas niet verder helpen. Ik hoop maar voor je dat iemand die hier meer over weet en aanwezig was, je verder helpt.
Dat verried het programmaboekje dus niet. Uiteindelijk gaat het natuurlijk wel om de mooie uitvoering, of nu Leonovich of Cassado er de hand in hebben gehad of niet. Het accent op dit festival lag niet op musicologische verantwoording van wat we te horen kregen, maar vooral op wat je uit een cello kunt halen en op welke manier en dan stond natuurlijk hoe je de strijkstok hanteert heel erg centraal. Het zou wel heel leuk zijn als Pieter Wispelwey op je vraag ingaat en mogelijk correcties aanbrengt op wat ik hierover op het forum heb gezet. Inhoudelijke verbetering juich ik toe!
Nu dus zien of Pieter zo ver te krijgen is, dat hij het hier leest. Zou hij per e-mail te benaderen zijn?
Marcelita, Of het volledig vermelden van de naam van de componist louter als 'musicologische verantwoording' moet worden gezien, lijkt mij voor tegenspraak vatbaar. Alleen de achternaam 'Bach' zegt namelijk ook niet zoveel De website van dit festival gaat in musicologische zin ook niet mank aan waarheidsvinding. Want blijkens de toelichting was sprake van het eerste cello concert van Peter Tchaikovsky. En dat, nogmaals, niet-bestaande celloconcert omvat dan bewerkingen van het 'andante cantabile' uit het eerste strijkkwartet op. 11 en een deel uit de zes stukken op. 19. Voor de goede orde: beide van Tchaikovsky. Er blijkt dus sprake van niet twee, maar drie huisvlijt versies van dit 'concert'. Respectievelijk de Cassado-versie gebaseerd op delen uit de pianostukken op. 72, de versie 'Leonovich' en nu dus de 'Dordrecht-variant'. Geen idee wie het zinvol achtte de muzikale fruitmand hiermee te verrijken