driekwart alto

Discussie in 'Altviool' gestart door Maite Malatesta, 28 nov 2020.

1. Maite Malatesta

Maite Malatesta

Lid geworden:
    27 nov 2020
    Ik ben een driekwart altviool aan het bouwen, iemand al ervaring mee?

2. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Altviolen worden niet in kwarten opgedeeld, maar in lengtematen (duim-maat of cm. gemeten over het achterblad)

3. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Technisch gezien is een kleine alt bouwen niet lastiger of minder lastig dan een grote.

4. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Een 3/4-alt lijkt me (ongeveer) dezelfde grootte te hebben als een 4/4-viool. Het enige wat er dan aan verschilt is het register: een kwint lager.

zapling vindt dit leuk.
  5. Maite Malatesta

Maite Malatesta

Lid geworden:
    27 nov 2020
    Bedankt voor jullie reacties, dus geen ervaring mee. Geen probleem hoor.;)
    Ik wou eigenlijk een driekwart viool maken (na de verplichte "Trapviool" en kopie Stradivarius), maar mijn leraar stelde voor om een driekwart altviool te maken. Ik wist niet dat dat bestond... Toch wel, vertelde hij, er is zelfs vraag naar...
    Aan de hand van het boek "Traité de lutherie" maakte ik een tekening naar het model van Giacomo Gennaro pag. 153 - 161. Daarbij probeerde ik een aantal maal de afmeting van AA' uit en heb dan AA' = 207 genomen.
    Dit gaf dan de volgende afmetingen voor sjabloon en mal :
    lengte blad = 35,3
    breedte boven C-gaten = 16,8
    breedte onder de C-gaten = 20,6
    De hoogte van de klankkast maakte ik 33,9 - 35,2
    Voor de rest heb ik de afmetingen van een 4/4 viool gebruikt.
    Ik ben nu bezig aan de hals/krul en die wordt een ietsje pietsje steviger dan voor een 4/4 viool.
    Het gaat hier telkens maar om een (paar) millimeter verschil,... maar bij vioolbouw heb ik al ondervonden kan dat een wereld van verschil maken;)

Laatst bewerkt: 29 nov 2020
    zapling vindt dit leuk.
  6. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    De 'C-gaten' worden f-gaten genoemd. Deze maten voor de bovenste en onderste schouder komen zeer goed overeen met die van een 4/4-viool. De breedte van de taille van een 4/4-viool bedraagt 110 mm, maar voor een goede klank van de altviool is een wat breder akoestisch centrum een voordeel. Dat houdt dan ook in dat de f-gaten iets meer van elkaar verwijderd staan.
    Een ribhoogte van 34 - 35 mm geeft een behoorlijk corpusvolume (in relatie tot de andere afmetingen) hetgeen voor de lage tonen een voordeel kan zijn, maar voor de A en de D mogelijk een nasale klank oplevert.

7. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Is het mogelijk de betreffende pagina's in te scannen en hier te plaatsen?
    Ik heb dat boek namelijk niet. :(

8. zapling

zapling

Lid geworden:
    5 okt 2012
    interessant! ik heb zelf een raar altviooltje met een bladlengte van 38 cm, en een zijhoogte van 45mm maar een snaarlengte van 32,8 cm. De C-snaar doet het niet echt denderend, maar voor de rest klinkt hij behoorlijk goed. Er is zeer zeker vraag naar kleine alten. Ik ben benieuwd naar het resultaat Maite.

9. Maite Malatesta

Maite Malatesta

Lid geworden:
    27 nov 2020
    Het was een boek uit de bibliotheek van het CMB (Puurs), maar op internet vind je een geanimeerd voorbeeld
    https://traitedelutherie.com/en/

10. Maite Malatesta

Maite Malatesta

Lid geworden:
    27 nov 2020
    Ik ben ook benieuwd naar het resultaat, maar dat zal toch nog een tijdje op zich laten wachten...door Covid-19 kunnen we maar om de 14 dagen gaan (op maandagen). De deuren moeten open blijven, dus zitten we in de kou...en we moeten de ganse tijd (8uren) een mondmasker dragen...
    Ik ben juist aan de krul begonnen, de klankkast is al dicht. In normale omstandigheden zou ik het instrument af hebben dit schooljaar, maar Covid-19 gooit al sinds maart 2019 (school volledig dicht...) roet in het eten.

zapling vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina