Eigen cello

Discussie in 'Overig' gestart door jis77, 14 jun 2016.

  1. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ik vraag me af wanneer jullie een eigen instrument hebben gekocht.
    Ik huur nu bijna 4 maanden een cello, zou natuurlijk graag een eigen instrument hebben, maar dat is wel in 1x een klap geld en wellicht is het wijzer om eerst beter te leren spelen om beter te kunnen oordelen over de kwaliteit van een instrument, alhoewel ik wel veel ervaring heb met viool..

    Vroeger was het 'een goed instrument is duur' maar nu hoor ik ook wel dat er relatief goedkope instrumenten worden gemaakt die qua geluid niet onderdoen voor duurdere...

    Ik dacht dus ik ga geen cello kopen van onder de €2000 want dat kan toch niks zijn. Dan beter langer huren en als ik gevorderd ben eens kijken naar een eigen duurder instrument...

    Ideeen/ervaringen?
     
  2. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Beste Jis,

    Ik heb sinds vorig jaar een eigen oude viool (Mirecourt) en daar heb ik best wat geld voor betaald. Ik speelde toen ruim 4 jaar viool. Ervoor heb ik gespeeld op een goedkoop (nieuw) instrument dat ik heb aangekocht en nu voor een goede prijs heb kunnen doorverkopen. Ik hou enorm van de warme klank en het was best een hele zoektocht want ik ben op zoek gegaan naar wat ik hoorde in mijn hoofd, naar hoe ik wilde dat ze klonk en eruit zag. Dat is vast geen goed idee. Ik had eigenlijk gewoon moeten violen proberen, , andere violen proberen, enz.
    Ik wist dat ik ze wilde voor ik de prijs kende, en ze was boven mijn budget. Maar ik laat ze nooit meer los :)

    Voor cello huur ik voor €30 per jaar een cello van de muziekschool. Belachelijk weinig hé? Maar omdat cello mijn tweede instrument is, kan ik dat maar voor een jaar huren. Voor volgend jaar ga ik een cello huren bij een luthier, waar ik mijn viool kocht.

    Hoe lang speel je cello, Jis? En wat vind je goed aan je instrument? En wat niet? Weet je waar je naar op zoek gaat? Wil je een nieuw of een oud instrument?

    Groetjes!
     
  3. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Waarom was dat geen goed idee? Omdat je dan niet meer open staat voor een geluid dat niet in je hoofd zat? ;)

    Wow ja dat is echt belachelijk weinig, ik betaal €33 per maand ;)

    Ik speel nu ongeveer 4,5 maand cello.
    Ik zou graag een wat warmer geluid willen, maar op zich is het huurinstrument best redelijk. Lijkt me gewoon fijn om een eigen instrument te hebben.
     
  4. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Dat was geen goed idee omdat de kans dat je je droomviool of droomcello vindt, zeer klein is als je waslijst lang is.
    En de juiste kleur (klankkast)die ik in mijn hoofd had en de klankkleur die voor ogen had en het aanvoelen en goed in de hoge én in de lage tonen, ...
    Van het moment dat ik een viool probeerde en ze voldeed niet aan mijn lijstje, dan viel ze al af. Begrijp je?
    Heel kortzichtig van mij ik weet het, daarom heb ik ook mijn zoektocht gestaakt en me afgevraagd wat er fout liep.
    Het ging zoals zoeken naar een partner ;) met een hele waslijst waar een geschikte partner moet aan voldoen ga je er nooit eentje vinden maar soms komt hij gewoon op je weg en dan is het BAM! :) :)
    Eigenlijk zou je een instrument moeten kiezen met je ogen dicht en je oren open, bij een vioolbouwer.
    En met een rij van 4, niet te veel en dan elimineren en die je niet goed vond, vervangen door een andere en opnieuw op alle 4 spelen. Als het niet volledig je ding is, niet doen.

    Het is zeer fijn om een eigen instrument te hebben. Je viool is dat je eigen instrument?

    Een warme klank moet erin zitten als je dat wil en door andere snaren op te leggen kan dit nog versterken of juist niet. Het is een hele zoektocht. Ga langs bij je vioolbouwer, vraag om er klaar te leggen en zeg je budget.
    Jij bepaalt zelf wanneer je toe bent aan een eigen instrument, toch? Als dat jouw speelplezier bevordert, waarom niet? Een beter instrument doet dat zowieso.
     
  5. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Ik wil later wel een eigen cello. Een donkere zowel van kleur als van klankkleur. Ik heb nu een lelijke huurcello in een soort roodbruine look maar eigenlijk klinkt hij niet zoals hij eruit ziet. Gelukkig maar!
     
  6. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Hihihi, mooie vergelijking :D
     
    JanHut en Solange vinden dit leuk.
  7. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ja, heb nooit een huurviool gehad.
    Misschien idd gewoon een keer proefspelen bij de vioolbouwer, maar dat vind ik dan ook wel erg spannend aangezien mijn niveau nog niet zo hoog is :rolleyes:
     
  8. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Misschien kan hij wel voor je spelen of iemand van het atelier of je leerkracht? Ik heb een lieve leerkracht die meeging en voor mij speelde en ik voor haar. Bij de meeste vioolbouwers mag je wel een aantal cello's meenemen naar huis en naar de les. Dat helpt wel. Spijtig dat we zo ver van elkaar wonen, Jis. Anders konden we wel eens voor elkaar spelen. Ik speel ook nog geen jaar. Wat voor mij wel hielp is ook iemand laten luisteren die er niets van kent. Klinkt raar maar zij luisteren anders. Vrienden, buren, familie, ...
     
  9. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Het bedrag dat je als huur noemt, vind ik best veel. Ik huur voor € 17,50 per maand en mijn kinderen die nog kleine cello's hebben voor € 12,50 per maand. Ik denk dat mijn leraar meer vraagt als hij aan mensen verhuurt die geen leerling zijn, maar dit verschil is toch wel groot.

    Ik zie regelmatig mensen bij mijn leraar komen die zich aan het oriënteren zijn op een nieuw instrument. Hij heeft net een nieuwe aparte ruimte waar je rustig kunt spelen en verschillende cello's en stokken kunt proberen. Je kunt ook gerust iemand meenemen om te luisteren. Doordat je daar rustig kunt zitten, hoef je je ook niet opgelaten te voelen als je nog niet zo ver bent. Hij heeft heel erg veel cello's staan, in uiteenlopende prijsklassen. De Chinese cello's laat hij in opdracht naar zijn wens bouwen en zijn geen massaproducten. Ik ga weleens met hem mee naar een veiling en daar bespeelt hij alle cello's voordat hij koopt. Hij heeft daardoor, voor zover ik dat kan beoordelen, volgens mij een hele mooie collectie staan. Hij weet er erg veel van en geeft graag advies. Ik stuur je zo wel een berichtje met zijn gegevens. Overigens kun je ook bij hem huren en het laatste jaar huur terugkrijgen als je een cello bij hem koopt.

    Zelf heb ik dus nog geen eigen cello. Ik huur en als ik aan een betere toe ben, kan ik hem omruilen voor een andere, maar de cello die ik huur is zeker niet onaardig. Er is wel een cello waar ik helemaal voor gevallen ben, alleen wil hij die niet verkopen. Ik speel daar wel zeer regelmatig bij hem op en we hebben de afspraak dat als hij hem ooit verkoopt, het aan mij is. Ik vind dit een uitstekende afspraak, want zo hoef ik nog niet een dure cello te kopen, maar kan ik er zo vaak op spelen als ik wil en heb ik de garantie dat hij niet opeens verkocht is.
     
    jis77 en Solange vinden dit leuk.
  10. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Veel verhuurders trekken bij aanschaf van een instrument het eerste jaar of de eerste 6 maanden huur van de prijs af. Het eerste jaar huren is daarom relatief goedkoop, en je weet dan al een beetje wat je wilt, en je kunt als het goed is toon maken en dus zelf aanvoelen of een instrument bij jou past. €30 per jaar is spotgoedkoop, maar vergeet niet wat de lestarieven zijn van een muziekschool.... zelf vraag ik €15 per maand voor een beginnersinstrument, en €30 voor een waardevoller instrument waar je minstens een paar jaar mee toe kunt.

    Een eigen instrument is een leuk gevoel, maar als je toch niet met spelen doorzet is er moeilijk van af te komen voor een redelijke prijs. En als er wat mee gebeurt valt het vaak niet onder de verzekering, als je die al hebt. Dat laatste is niet onbelangrijk, vooral als de speler nog jong is. Dan speelt ook vaak mee dat je een instrument ontgroeit letterlijk dan) en de sap van ½ naar ¾ naar 7/8 of volle cello moet gaan maken.

    Het is ook een kwestie van geduld hebben en rondkijken, soms komt een mooi instrument vanzelf "naar je toe" dat heb in ieder geval met mijn cello's ervaren....
     
    jis77 vindt dit leuk.
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hoi Jis
    Ik kan mij voorstellen dat je graag een eigencello wilt met een warme klank.
    Maar je speeld nog maar kort en kan waarschijnlijk nog veel klankverbetering bereiken door je speeltechniek te verbeteren.
    En tegen een fijne cello moet je ook aanlopen, de mijne was E4500,- en is een hele oude cello uit de 18e eeuw.
    Echt een toevals treffer, maar oud hoeft niet perse te betekenen dat de klank ook beter is.
    Verwacht van een cello van E2000 niet heel veel jaren speel plezier, ik denk dat je daar snel uitgroeid.
    Ik zou zeggen vebeter je techniek, kijk rond naar wat er voor welke prijs te halen valt en spaar ondertussen lekker verder.
    Je kan natuurlijk ook bij je verhuurder gaan kijken wat die allemaal nog in de verhuur heeft, isschien vind je daar nog een cello met een betere klank of kun je iets vinden en huurkoop doen.

    Mijn verhaal en ervaringen met de koop van mijn eerste en huidige cello vind je hier.
    Wel een heel verhaal maar misschien leuk om te lezen.
    Ben heel benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen

    https://strijkersforum.nl/threads/aanschaf-eerste-eigen-cello.2966/
     
    jis77 vindt dit leuk.
  12. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Das nog steeds heel schappelijk, ik betaalde E45 huur per maand.
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Daar ben ik het niet mee eens. Ik kreeg een cello te huur met een waarde van 2200 euro. Die cello klinkt heel goed, spreekt goed aan en ik wist dat ik ging doorzetten. Het is een duitse cello die al tien jaar was ingespeeld voordat ik hem in handen kreeg.
    't Is natuurlijk ook wat je met "heel veel jaren" in gedachten hebt, maar bij mijn cello groei je er niet snel uit.
    En...eruit groeien, daaronder versta ik dat je technisch zover bent, dat het instrument niet meewerkt eruit te halen aan klankdiversiteit wat je bij een beter (ander) instrument wel zou kunnen.
    Er zal vast wel een moment komen, waarop ik het maximale met dit instrument heb bereikt, maar ik kan nu nog heel fijn spelen!

    De reeds betaalde huur werd verrekend, ik weet eerlijk gezegd niet meer uit mijn hoofd hoeveel de vioolbouwer per maand vroeg (iets van 30 euro en dat was inclusief een schadeverzekering. Kijk, met of zonder dat soort extra's kan een huurprijs ook nog schelen.
     
  14. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ik ben het er ook niet mee eens. Bij mijn celloleraar heb ik wel op Chinese cello's van 2500-3000 euro gespeeld die zich konden meten met veel duurdere Europese cello's. Daar kun je waarschijnlijk toch wel jaren op vooruit.
     
  15. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Marcelita en Nikin
    Dan is er nog goede hoop voor Jis;)
    Ik heb een 15 tal cello,s in die prijsklasse uitgeprobeert toen ik opzoek was, maar vond die niets, dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zijn.
    Je moet gewoon tegen een fijne cello aanlopen, en als de klank je grijpt, wat maakt het dan nog uit of die 1500, 2000 of 4500 is?
    Uiteindelijk draait het allemmaal om de klank:) (en wat je kunt missen natuurlijk)
     
    Marcelita en Nikin vinden dit leuk.
  16. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    @jis77 ik had een leencello en aan het einde van 1 seizoen moest die worden ingeleverd. Mijn lerares is toen mee gegaan naar de vioolbouwer en samen kwamen we er uit.
    De wat lagere prijsklasse en vooral net daarboven, daar kan iets heel moois tussen zitten.
    Na een paar jaar kun je ontdekken of het een instrument voor langere tijd is, of dat je het, bijvoorbeeld na 4 of 5 jaren, gaat inruilen. Zo is ongeveer mijn ervaring en inschatting.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2016
  17. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Tja, heel wat overdenkingen en mogelijkheden. Ik denk dat ik gewoon eens ga proefspelen om de verschillen tussen instrumenten te ervaren. Wie weet ook eerst een andere huurcello?
    Moeilijk om vanuit mn stoel te oordelen ook natuurlijk.
    Toen ik mijn huurcello ging halen had ik geen keus, er was er maar 1 ;)
     
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Spreek dan af op een adres waar verschillende celli beschikbaar zijn. Wellicht bij de leraar van @Nikin in Nijmegen.
    Dat is wel een heel eind reizen, maar het aanbod schijnt geweldig te zijn. Maar mogelijk kan het ook dichterbij huis.
    (@Nikin heeft wel effectief reclame gemaakt voor haar leraar/cellohandelaar/etc...;))
     
    jis77 vindt dit leuk.
  19. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    We hebben allemaal wat ideeen, eigen ervaringen en tips. Wie weet wat voor jou bruikbaar is!
    (Het leuke van dit forum is dat meelezers er ook weer wat uit kunnen halen).

    Toen ik even terug keek bij #1, @jis77 , kwam bij mij de vraag op:
    of je niet 1 a 2 volle jaren met deze huurcello door zou kunnen? Of huren bij een vioolbouwer / verkoper die daarna de betaalde huur (deels) van de koop aftrekt.
    Hoe dan ook: jij komt er wel uit. En eens een stel cello's uitproberen is erg leuk!!!!

    =====================================================
    PS Voorbeeld over huurkoop, voor wie het interessant is
    :
    Cellospeler huurt 12 maanden (12 x E 33,-) en levert de cello dan in.
    Koopt op hetzelfde adres een heel aardig instrument voor E 2500,- en krijgt 12 x E 33,- korting (de betaalde huur). Na 7 jaren kriebelt het en vioolbouwer zegt: als je hier koopt krijg je bij inruil 70% van je betaling terug.
    Zij neemt een erg mooi instrument mee voor E 4200,- minus (70% x 2100,-) = E 2730,-.
    Na weer 7 jaren vraagt zij zich af of er ooit een duurdere nodig is ....... (of dat zo'n avontuur toch de euries waard is).
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Zeker een mooi voorbeeld van hoe nieuwe instrumenten betaalbaar kunnen blijven!
    Moet je natuurlijk wel telkens terug (kunnen) naar dezelfde bouwer/handelaar en niet per ongeluk verliefd worden op een cello van een ander (e bouwer):confused:
     

Deel Deze Pagina