elektrische cello

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Marcelita, 14 jan 2014.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    De echte Kerstman komt niet eens in Nederland!
    Trouwens het zou ook geen nut hebben, want de Sint is hem al voor geweest!
     
  2. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik krijg nooit iets van de Sint. Dus ik moet het van de Kerstman hebben. En ook dit jaar kwam de echte Kerstman weer bij me langs. Limburg slaat hij meestal over, dat is te warm voor hem. Trouwens Limburg hoort ook niet echt bij Nederland dat weten ze in het hoge noorden. Dus daarom denken Limburgers dat hij niet in Nederland komt. Ik heb niets tegen Limburgers het zijn aardige mensen. En ze hebben ook een aardige violist, André heet hij geloof ik. Speelt leuke deuntjes dat wel, maar voor het echte klassieke werk moet je toch boven de grote rivieren zijn.

    Ik kreeg dit jaar van de Kerstman een nieuwe vioolkoffer. Het was een goedkoop ding dat zag ik zo, maar je mag een gegeven paard niet in de bek kijken. O ja ik kreeg ook nog een nieuw stemfluitje. Want de stemvork die ik heb gebruik ik altijd voor mijn warme prak.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Deze kerstman houdt niet van verrassingen: hij hangt aan een soort track-en-trace lijntje en die laat hem dus in de namiddag vandaag langskomen.
    Nu doemt er alleen nog een ander probleempje op: mijn PC heeft wat kuren:(. Overigens verklaart dat niet dat ik afgelopen week minder vaak op het forum was.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En nu eindelijk, eindelijk ben ik eraan toegekomen eens de boel rustig aan te sluiten.
    De boel: dat is dan de electrische cello met een snoer met jackpluggen aan de digitech RP 355 Modeling Guitar Processor en die vervolgens weer met zo'n zelfde soort snoer aan de Kustom acoustische gitaarversterker. Natuurlijk opgelet dat alle volumeknoppen eerst minimaal staan. En natuurlijk ook opgelet dat je van 'out' naar 'in' gaat met je snoer (lang leve het boekje van Pinksterboer over Versterkers en Effecten!).

    En dan maar spelen en uitproberen met die knoppen. Nee, je moet niet bang zijn aan knoppen te zitten, want dan kom je er met deze materie niet. Gewoon lekker aan de gang. En wat je dan allemaal te horen krijgt: :):mad::confused::eek::rolleyes:
    Kijk, hier leer ik nou van. Nu zegt mij de inhoud van de handleiding alweer stukken meer als ik dat ga lezen.

    En het onderdeel PC met handige programma's ga ik ook erbij betrekken. Die programma's moeten nog steeds worden gedownload. De adviezen van de verkoper (gitarist die niet zo van dit soort ingewikkelde toestandjes houdt) en @Huub M. Bogaers kwamen mooi overéén en laatstgenoemde gaat zeker nog van mij horen met allerlei vragen:).
    Ik heb overigens stukjes van mijn huiswerketudes uitgeprobeerd en natuurlijk ook gehoord hoe al die uitgeprobeerde opties klinken als je tokkelt. Hoe het loopen gaat, wil ik nog eerst even lezen.

    PS. O wacht eens even: het effectknopje van mijn versterker was ingedrukt, slordig dat ik dat niet gezien heb, want dat moet je gewoon niet willen! Puntje van aandacht dus voortaan en morgen maar weer een nieuw rondje langs de knoppen.:)
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2016
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  5. Catt

    Catt

    Lid geworden:
    5 apr 2010
    Berichten:
    9
    Hoi hoi, (ik ben heeeel lang niet op 't forum geweest) maar bij deze een paar vragen..
    Zit er eigenlijk standaard een lange pin in de elektrische cello zodat je ermee staand kan spelen? of moet deze nog los aangeschaft worden?
    Ik ben een beetje aan het oriënteren. Ik speel nu een aantal jaar akoestisch maar zou dolgraag nog ooit is een elektrische aanschaffen. Bij voorkeur 1 uit de Yamaha silent vsc serie (50/110/210).
    Ik zag dat op de vsc50 geen finetuners zitten. Iemand ervaring of deze er wel gewoon op te zetten zijn?
    Groetjes
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, mijn bridge draco heeft een pin die voor mij lang genoeg is om staand te spelen (ik ben 1m68) en ik heb er ook staand mee gespeeld.
     
  7. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    897
    Hallo Catt,

    de pin van een yamaha vc 210 is ook lang genoeg om te staan (als je zelf niet te lang bent) maar ik vind dat de cello dan een stuk minder stabiel is. Als je perse wilt staan is een tuigje toch handiger, of wellicht zo'n standaard als van NS design.

    de svc 50 heeft stemmechanieken, dan heb je niet echt finetuners nodig (de 210 heeft beide, mechanieken en finetuners). Je kunt er natuurlijk gewoon een ander staartstuk met finetuners kopen (hoeven niet duur te zijn, al vanaf 11 euro te koop inclusief de bevestiging (tailgut), of er van die ouderwetse opschroeven, dat het wat meer gewicht krijgt zal niet zo'n nadeel zijn als bij een akoestisch instrument.

    groot voordeel van de 210 is dat ie een klankkastje heeft, wat een heel andere respons geeft dan snaren op een houten balk. Prijskaartje is natuurlijk een nadeel.

    waarom zou je dolgraag nog een electrische aanschaffen trouwens? heb je al een idee wat je er mee wilt? ik ben benieuwd!
     
  8. Catt

    Catt

    Lid geworden:
    5 apr 2010
    Berichten:
    9
    Dank voor de reacties, leuk! Ik ben ook niet zo lang (1.67) dus dat zou dan wel kunnen met een pin. Die Bridge is ook een beauty.

    Ik ben zo gewend om te stemmen met finetuners dat dit mijn voorkeur heeft, maar wist niet bv. of het een optie is om op een svc50 te zetten. Ja het prijsverschil is idd flink tussen de varianten en ze zijn niet zo vaak 2e hands te koop.

    Het lijkt mij heerlijk om d'r op los te gaan haha om zo maar te zeggen. Ik speel normaal erg behouden op mijn cello. Zou met meer expressie mogen. En dit is dan een mooie tegenhanger. Ook gewoon erg tof die extra snufjes en pedal effects die je kan aanschaffen.
    Ook het gemak van avonds oefenen zonder overlast te veroorzaken lijkt mij erg prettig. Ik heb een demper maar dat ontneemt toch het mooie geluid.
    + Het is gewoonweg leuk om iets te wensen te hebben/voor te sparen/naar uit te kijken :)

    Maar goed eerst maar is op zoek naar een winkel om ze in het echt te bewonderen. Stoppen slaan soms als snel door zonder het geprobeerd te hebben haha. Tis wel erg jammer dat ze niet echt verhuurd worden, kon het iig nog nergens vinden.

    Ik ben zelf op wat latere leeftijd (30) gaan spelen (inmiddels 40) en mijn man heeft recent vioolles genomen op zn 39e. Dit geeft mij nu ook weer een boost om vaker te spelen.
    Hij zou ook dolgraag een elektrische viool willen. Dus hij heeft hiermee ook wel de weggestopte wens voor elektrisch aangewakkerd.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2019
    gladioolviool vindt dit leuk.
  9. Catt

    Catt

    Lid geworden:
    5 apr 2010
    Berichten:
    9
    Waar hebben jullie je elektrische cello gekocht. (Online) winkel of 2e hands?
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    De mijne online, komt uit een muziekhandel in München. Hoge korting en garantie. Instrument bleek in prima conditie.
     
  11. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    897
    Ik hem 'm tweedehands, van een conservatoriumstudente die ter voorbereiding van haar examen 's avonds moest kunnen studeren maar 'm inmiddels niet meer voor nodig had...
    Volgens mij produceert de Draco wel redelijk wat toon zonder versterking (klopt dat Marcelita?) en zou dan minder geschikt zijn om 's avonds laat nog mee te oefenen.
    Ik heb nog een electrische cello (semi-akoustische, dus met kleine klankkast) die je wel een paar maanden zou kunnen huren. (heeft dus wel een klankkast, maar klinkt erg zacht voor een cello) Een leerling van me met buren met overgevoelige oren is er op begonnen en hij speelt nu heel erg goed op een gewone cello...
     
    Catt vindt dit leuk.
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Met de deur dicht, spelend in de kamer, komt het geluid nauwelijks tot niet de kamer uit. Er komt door de kleine klankkast inderdaad geluid uit, maar geen echt 'dragend' geluid. Dan moet je op het stille platteland wonen met pal een buur naast je die wil slapen en van iedere minimale decibel al uit zi'n bed vliegt, maar zeker in de bebouwde kom is er 's avonds laat vaak nog meer geluid op straat dan dat je ook maar iets van de draco opvangt.
     
    Catt vindt dit leuk.
  13. Catt

    Catt

    Lid geworden:
    5 apr 2010
    Berichten:
    9
    Dat is sowieso heel tof aangeboden. Wat is je huurprijs en waar in de omgeving woon je?
    Haha tja.. Wij krijgen binnenkort nieuwe buren maar dat ligt gelukkig niet aan ons haha. M'n man grapte het wel van gestart met viool spelen en ik een cello. Maar gelukkig geen klachten :)
     
  14. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    897
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En dan kun je ook nog een geluidsdemper op die draco zetten, dat is eigenlijk al teveel inspanning, maar het kán natuurlijk wel!
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Dan klinkt 'ie draconisch!
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Jaaa, draconisch zacht. Dat is dan ook de bedoeling, maar over klankkwaliteit moet je het dan niet meer hebben.:oops::rolleyes:o_O
     
    Catt vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina