elektrische cello

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Marcelita, 14 jan 2014.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Element:
    Ik heb een tijd in een band gespeeld op cello met een element. Het element zat geklemd in de kam. Heel klein van speciaal metaal, met kabeltjes en een plug, zodat 'ie aan (voor)versterker verbonden werd.
    Klank:
    het klonk goed en zong niet rond. Omdat ik echt de natuurlijke celloklank wilde: combi van element + een microfoon was het mooist. (Alleen mic geeft 'rondzingers', als je naast electrische gitaren en drums staat. Als de band zeer hoog volume heeft: alleen element).
    Professioneel:
    Ik zag enkele malen Ernst Reyseger ook optreden met het zelfde element.
    Zelf stopte ik met dit luide werk en verkocht het element aan een professionele celliste.
    Merk:
    Merknaam van element ben ik vergeten. Als ik weer versterkt wilde spelen zou ik Headway gaan proberen.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2014
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Wat grappig dat jij je met een electrisch versterkte cello in de weer bent geweest in een band. Wat voor muziek speelde je in die band? Ik begrijp dat het best een luidklinkend geheel was en kan mij, door wat je met ons deelt over omgaan met gehoorschade en manieren van omgaan daarmee, eigenlijk niet voorstellen dat je in een band speelde.
    Ik kan mij wel weer voorstellen dat je daar best wel gehoorschade aan kunt oplopen plus het luisteren naar andere bands als je in zo'n circuit zit.

    Ik ben nog steeds heel blij met mijn electrische cello! Voor een electrisch instrument heeft deze een prima klank, al zal het niet kunnen tippen aan jouw cello met element. Ik heb er een mooie versterker bij, maar voor het effectpedalengebeuren wacht ik nog even totdat ik het een keer rustig kan uittesten en rustig bezinnen op welke effecten echt bruikbaar zijn etc. Ik haat harde muziek, dus in settings gaan spelen waar dat gewoon is, zoek ik toch al niet op. Ik had al een aantal keren mijn e-cello bij het ensemble met de diverse muziekjes in diverse stijlen gebruikt om als enige cellist tegen veel blazers en nog twee accordeons op te kunnen. Kwestie van de volumeknop in de juiste stand (ook weer niet té). Met de huidige snaren met groots geluid kan ik er goed tegenop zonder steun van volumeknop:) en komt de e-cello weer op andere plekken goed van pas inclusief op vakantie.

    Zou er echt nog kans bestaan dat jij weer zin hebt in versterkt spelen? En waarom Headway?
     
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Stijl: De band speelde in verschillende stijlen. Daar waar het singer-songwriter sijl was was het niet al te hard. De nummer met drums, e-bas, e-gitaar, piano, hammond organ, daar ging het, voor mijn begrippen, best hard.
    Gehoor: Het werd te gortig voor mijn gehoor. Hoewel de reactie van het gehoor toen nog 'mild' was, werd het toch de reden om te stoppen.
    Headway: liefst zou ik, als het nog eens versterkt moet, met een microfoon spelen. Dat lukt niet als er al teveel volume om je heen is. Dan lijkt me Headway, met een band om de klankkast en meerdere elementjes, heel interessant en kansrijk.
    Kans: nee ik denk niet dat ik weer versterkt zal spelen. Akoestisch (ik ben er steeds meer van gaan houden!) thuis en in een speelgroep/ensemble lukt net met overgevoelig gehoor. Daar ben ik al heel blij mee; +/- 7 jaren geleden dacht ik het spelen helemaal te verliezen en nu is het er weer (met een oordopje met muziekfilter en deels met sourdine).
     
  4. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Merk v. element:
    ik weet weer welk element het was dat ik jaren geleden gebruikte; het was Fishman C-100, cellopick-up.
    Ervaringen:
    - pakt geluid zeer goed op, vanuit de kam;
    - vrijwel nooit meer 'rondzinger';
    - met een voorversterkertje bijstellen/regelen, anders is het te metalig;
    - op z'n mooist in combinatie met microfoon (geen noodzaak, wel mooier).
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Grappig, op basis van je posts had ik helemaal geen beeld bij jou van iemand die in een band speelde. Verrassend! Jij speelt en speelde dus ook veel verschillende stijlen! Dat vind ik zelf zo leuk, maar het echt harde werk heb ik nog niet gedaan. Denk ook niet dat ik daar trek in krijg.
    Gelukkig is het doemscenario (het spelen helemaal verliezen) niet uitgekomen!!! Nu kun je weer, met alle maatregelen, plezier hebben aan het spelen.

    Alhoewel ik een heel mooie e-cello heb die ook met voorversterking werkt en nog een eigen bescheiden holte heeft, waardoor de klank heel hebbelijk is, vind ik het toch fijn te weten hoe de acoustische op een goede manier te versterken is. 't Zou zomaar nog een keer van pas kunnen komen...
    In al mijn huidige muziekgezelschapjes past vooral de acoustische. Het electrische is nu vooral voor thuis en op vakantie.
     
    JanHut vindt dit leuk.
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    't Is wel apart dat ik bij het zoeken naar een e-cello nooit ben beland bij Graauw instrumenten. Kennelijk toch niet heel goed gekeken.:oops:
    Nu kwam ik zomaar toevallig via een omweg op de site en wat bleek: ik zag daar twee typen electrische celli en een e-viool.
    De Grasshopper is een opvouwbare e-cello. Echt héél apart, hoe kríjg je het voorelkaar!
    [​IMG]

    Zo gaat het natuurlijk in een handzamere tas/koffer! En als je het instrument speelklaar hebt gemaakt:

    [​IMG]

    Op de website van Graauw kun je ook nog horen hoe het klinkt: http://www.graauwinstrumenten.nl/grasshopper.html

    Op de site kun je ook nog de Firebird zien en horen.
    Als ik dit eerder had ontdekt, had ik ze zeker in mijn onderzoekje betrokken naar welke e-cello ik zou willen hebben!

    Wie speelt er eigenlijk op deze Graauw-instrumenten? Hoe bevalt het?
    Snelviooltje, dit zijn dus ook instrumenten voor jouw website! Om te beginnen die viool, die hier niet onder de e-celli valt. Alleen nu nog ervaringsdeskundigen gezocht voor de sterkte-/zwakte analyse van de instrumenten.
     
    perenelle en JanHut vinden dit leuk.
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Maar ik wil nog wel kwijt dat ik nog steeds heel blij ben met mijn Bridge!
    En ik wellicht uiteindelijk ook nog op de Bridge was uitgekomen.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Met die Bridge speel ik dus de stukjes die hier ook voor akoestische cello op mijn lessenaar komen. Met de versterker kun je wel wat variatie hebben in effecten, maar dat is natuurlijk kinderwerk bij wat er aan effectpedalen e.d. in omloop is. Ik sta nog steeds helemaal aan het begin op dat gebied.

    Om eens goed ingewijd te raken op het gebied van versterkers en effecten:

    [​IMG]

    Binnenkort kom ik weer veel meer toe aan lezen en dan is dit de mooie kans! Want uiteindelijk wil ik met die Bridge wel mooie dingen gaan doen die weggelegd zijn voor electrische strijkinstrumenten. Ik hoop nog eens een keer wat effectpedalen uit te kunnen proberen zonder hijgende verkopers in mijn nek. Ja, een electrische strijkinstrument is gewoon een avontuur op zich!
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Wat voor Bridge is dat? En waar heb je die vandaan?
    Fototje?:)
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Het is een Drako Bridge en die heb ik uit de aanbieding uit München.
    (kon gratis worden verzonden naar een adresje in Duitsland en vervolgens kon het bij mij belanden:D)

    Hij staat al op het forum bij het topic over de nieuwe aanwinsten.
    https://strijkersforum.nl/threads/show-hier-je-nieuwste-aanwinst.1340/page-7
     
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Wow wat een pracht cello.
    En speeld die fijn?
    Wanneer gebruik je hem?
     
    JanHut vindt dit leuk.
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dank je!:)
    Deze speelt heel fijn. Hij heeft nog een eigen holte, dus heeft ook iets akoestisch. Het materiaal is kevlar, dus geen hout. En die houten e-celli van Bridge zijn veel duurder. Eerst maar eens zien of ik echt blij wordt van electrisch, dacht ik in die tijd. Het is een fijn instrument, dus mag blijven!:D
    Qua spelen kun je gewoon hetzelfde doen als bij akoestisch. Bij het spelen in de posities heb je qua orientatie hetzelfde als bij de akoestische dat je bij de klankkast komt. Dat is niet bij alle e-celli zo.

    Ik maak er saaie oefeningen minder saai mee. Ik heb het ook wel gebruikt bij het gemengd ensemble vanwege de mogelijkheid tot versterking, maar toen had ik nog mijn vorige snaren en stok.
    Heb het ook wel gebruikt bij optreden folkgroepje, maar ik vind een akoestische daar toch beter.
    Een e-cello is gewoon een speciale cello die weer op een andere manier tot zijn recht komt dan de akoestische. En dat wil ik nog meer gaan benutten.
     
    JanHut vindt dit leuk.
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ja dit is echt een mooie e-cello Marcelita. Alleen al de kleur is prachtig. Ik ben gek op rood. Alles in mijn keukentje is ook rood, zelfs het theepotje. Je moet maar eens een keer langs komen als je tijd hebt. Dan zal je zien hoe smaakvol mijn keukentje is ingericht. Maar als ik ooit een e-cello koop wil ik ook zo'n e-cello. Het model is trouwens ook fantastisch. Mooi symmetrisch, lijkt een beetje op een anker. Echt een instrument om aan de muur te hangen. Gewoon voor de sier.

    Ja want zo'n e-cello is natuurlijk niet om aan te horen. Een heel enkele keer hoor ik het geluid wel eens op Youtube. Want ik mail met een meisje wat ook op zo'n ding speelt. Dus wat doe ik, zo af en toe stuur ik die wel eens een linkje waarop zo'n apparaat te horen is. Ja je moet toch wat natuurlijk. Ik doe dan meestal wel oordopjes in want ik wil mijn gehoor niet beschadigen. Ik schrijf dit niet om de e-cello af te kraken hoor. Nee helemaal niet, zo ben ik niet. Het is echt een heel mooi instrument O wat is het een mooi instrument. Prachtig ! :)
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2015
    Muzirene en Marcelita vinden dit leuk.
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Aan de muur? Geen denken aan!:eek: Daar heb je trouwens ook nog best zware pluggen voor nodig, want het is echt geen licht instrument.
    Het komt weleens voor dat ik muziek toegemailed krijg waar iemand iets uitvoert op een e-cello. Die muziek is met zorg uitgekozen en betreft dan het meer vriendelijke geluid dat je electrisch kunt voortbrengen:). Niet dat over-de-top gegier. Het bewijst eens te meer hoe mooi ook e-cellomuziek kan klinken! Geldt overigens ook voor e-viool!

    Ik ben blij dat mijn e-cello zo geprezen wordt, want dat verdient het! Prachtig rood-gemarmerd met een modern design qua vormgeving. Zo kun je er ook nog mee op de proppen komen bij popmuziek! Voor Folk gebruik ik overigens mijn acoustische cello.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    O.K., ik heb dus intussen van het Tipboek Versterkers en Effecten voor een eerste 'ronde' de hoofdstukken gelezen. En het tolt wat, al die info! Toch is er al het nodige blijven hangen, een mooie basis voor nog een extra keer lezen.
    Het is dus super informatief!!! Een crash course versterking en effecten!

    Er komt dan een dag dat ik Tobias kan verblijden met de prachtigste effecten met mijn heel mooie instrument.;)

    Ik weet nu nog niet of ik richting losse pedaaltjes ga of een flink afgeprijsde BOSS ME25 ga kopen, waar heel veel in zit en geheid ook veel, waarvan ik na een keer uitproberen al weet dat die geluidjes het verder niet gaan worden.
     
    marloes s vindt dit leuk.
  16. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    leuk om te lezen dat je ook electrisch bezig bent! Zelf speel ik naast acoustisch ook op een yamaha (ben benieuwd hoe de draco eigenlijk klinkt!) en gebruik ook effectpedalen. Digitech, een oud baspedaal BP80 en wat nieuwere gitaar multi effect rp 355. Als je gaat kiezen is het wel zinnig om te overwegen of je een bas of een gitaareffect koopt. Toch een ander scala van klanken. Het volumepedaal is voor mij altijd nuttig, delays en de looper ook wel. Een van de beste dingen is dat je ook superzacht electrisch kunt spelen (reden voor mij om niet meer een versterkte gewone cello te spelen, daar heb je altijd het acoustische geluid dat je ahw moet 'overstemmen'...

    Als je veel stomboxjes achter elkaar gebruikt wordt meestal de ruis te erg, en je hebt ook voedingen nodig of batterijen... het geheel wordt nogal storingsgevoelig. Maar als je maar één of twee effecten leuk vindt zijn losse effecten wel handig, goedkoop en klinken ook vaak nog beter dan digitale effecten.

    Leuk van multi effecten is dat je ze tegenwoordig ook vanaf je computer /laptop kunt instellen, en dat maakt het wel veel overzichtelijker.
    omdat gitaristen vaak het nieuwse willen hebben kun je ze vaak goedkoop2e hands kopen..*

    succes en laat weten als er nieuwe ontwikkelingen zijn!

    * Edit Beheerder: link naar Marktplaats niet toegestaan, zie Voorwaarden en Regels. Dat is omdat deze link na een bepaalde tijd verdwijnt en dan heb je er niets meer aan op dit forum!
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Interressant, als ik het goed begrijp, gebruik jij zowel bas als gitaareffect naast elkaar.
    Klinkt baseffect echt zoveel anders?
    En jij speelt op de sjieke Yamaha SV 110?
    De draco heeft nog zelf een kleine holte en als je de versterker niet aan hebt, kun je ook nog zodanig spelen, dat het geluid de kamer niet echt uit komt.

    Wat voor muziek speel jij dan op je Yamaha? Experimenteer je zelf met eigen bedenksels?

    Inderdaad zijn er nogal wat MultiEffect apparaten goedkoop in de handel, omdat er weer nieuwe dingen te koop zijn.
    Ik zal laten weten als er nieuwe ontwikkelingen zijn.
     
  18. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Als ik niet veel mee wil spelen of een bepaald geluid wil, kies ik voor het baspedaaltje. Met name de `fretloze´ instelling klinkt goed, en ook 1 of 2 octaven omlaag schakelen is prima. maar de delays zijn minder en er zit geen looping op.

    De standaardinstellingen voor bas of gitaar zijn anders, met name de versterkers en cabinets en een aantal effecten zijn meer op bassisten afgestemd.

    In het verleden speelde ik ook wel met beide effecten tegelijk, ieder met een apart element: dan had ik een extra contactelement onder de toets zitten en een gewoon op de kam, kun je geweldige geluiden krijgen als je ging 'slappen' of Bartok pizzicato gebruikt...

    De RP355 heeft veel meer klankmogelijkheden is is via de laptop te bedienen en programmeren. Heb je meteen heel veel knopjes voor je ipv een menu waar je doorheen moet navigeren om een geluid bij te stellen.

    Nee, op de nog sjiekere 210, inklapbaar en wel een verbeterde klankkast. Leuk ook om onversterkt met klassieke gitaar te spelen of zo... mooi apart beetje dun geluid. Uiteraard nauwelijks bas.

    Dat heeft de Yamaha ook, maar die is van hout. Ik heb het idee dat de Yamaha meer naar een akoestische cello neigt, maar andere makers een meer uitgesproken electrisch geluid nastreven.

     
    Marcelita vindt dit leuk.
  19. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    OK; ik zal er rekening mee houden!
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ha, je bent dus al een stuk verder dan ik op het gebied van e-cello.
    Klinkt echt heel leuk wat je allemaal doet en zelf heb ik ook wel eigen experimenten in gedachten.
    Wat multi-effectapparaten beteft: ik zie nogal eens flink afgeprijsde BOSS ME25 voorbij komen.
    Alleen hebben die, voorzover ik dat heb kunnen uitvissen, maar een heel beperkte loopingfaciliteit. De losse pedaal van Boss is ook net uit en de sjiekste variant heeft héél veel mogelijkheden. Alleen, ja, wat ga ik er als beginneling uit halen...

    De e-cello van draco heeft een kevlar holte, geen hout dus, maar toch vind ik het geluid wel fijn.
    Bij Bridge hebben ze ook e-celli die eruit zien als gewone acoustische en dan voorzien van versterking. Die waren veel duurder en die ga je niet kopen als beginner op dit gebied. Met deze draco ben ik al heel blij en heb nog een hele weg te gaan.
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina