gekruiste vingers

Discussie in 'Altviool' gestart door zapling, 20 jan 2017.

  1. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Zo zeg, ik heb zojuist 370€ uitgegeven aan en meneer in China die een strijkstok voor mij gaat maken, helemaal op maat. Omdat ik een 3/4 maat lang wil, met een 7/8 gewicht, en dan een goede, stijve stok ook nog, en een ALTstok, nou, die zijn er eigenlijk niet in het klein. Spannend! Ik heb die meneer nog nooit in het echt gezien en weet niet of hij mij straks een stuk geverfd dennenhout gaat opsturen, of een echt goede stok zoals ik die wens. Maar eerst ga ik een tijdje nagelbijten tot na het chinees nieuwjaar.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2017
    marloes s, Marcelita en Deanone vinden dit leuk.
  2. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Pfoe, spannend. Succes met wachten;)
     
    zapling vindt dit leuk.
  3. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Wanneer is dat chinees nieuwjaar ook alweer? (Ik ga zo even googlen)
    Kon je de lengte zelf even aangeven? Een lengte tussen 3/4 en 7/8 had misschien ook gekund?
    Hoe zit dat met de lengte van altstokken? Zijn ze langer dan vioolstokken? Wel zwaarder weet ik.

    Spannend!
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hoe duikel je zo'n chinees op die het voor je gaat maken? (via internet natuurlijk, maar er zit zoveel op internet, dus hoe kom je specifiek aan deze?) En die chinees kan dus kennelijk in het engels communiceren !? Wel een avontuur zo! Ook ik ben heel benieuwd wat je gaat krijgen! Daar krijgen we toch wel verslag van?
     
    zapling vindt dit leuk.
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Super spannend.
    En hoelang gaat het duren voor je de strijkstok ontvangt?
     
  6. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Ik heb niet afgesproken hoe lang het gaat duren. Ik heb mijn budget, lengte, gewicht, materiaal (pernambuco), kleur van de slof etc allemaal doorgegeven aan ene meneer Jimmy van Wangbow. Hij waarschuwde me, dat het voor hen ook een gok is, wa ik wil is niet standaard en ze moeten het ook uit gaan proberen en misschien een keer opnieuw beginnen.

    Het is allemaal een beetje op hoop van zegen... ik heb al wel vaker dingen uit China laten komen via eBay, en bijna altijd gaat dat goed en ben ik blij met de prijs/kwaliteits verhouding. Maar voor dit project wilde ik wel specifiek een bedrijf dat iemand aan boord heeft waarmee ik goed kon overleggen.

    via violinist.com vond ik deze strijkstokmakers. Ik dacht bij mezelf, ze adverteren waarschijnlijk voor vrij veel geld daar op violinist.com, dus zij willen graag dat ik dan een positief verhaal plaats op v.com en hebben wel een incentive om goed spul af te leveren. Ik ben nu 370€ kwijt. Was ik naar een Nederlandse of Belgische archetier gegaan, dan had ik 3x zoveel moeten neertellen.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  7. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik ben heel erg benieuwd en hoop echt voor je dat de stok je zal bevallen :)
     
    zapling vindt dit leuk.
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Het is voor alle partijen dus een spannend project! En het is heel goed dat je echt iemand hebt als contactpersoon (en die is ook direct in de bouw betrokken?). Als het voor hen een uitdaging is om ook met de door jouw gestelde eisen een goede stok te maken, zou het zomaar een geweldig goede stok kunnen worden. Wie weet!
     
  9. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Zal misschien niet zo lang duren want die Chinezen zijn nogal haastige lieden.

    De violen die ze afleveren daarvan laten ze de lak niet eens goed drogen, dan gaan ze al de deur uit.
    Vaak zie je bij nieuwe instrumenten dat het kinstuk in de slecht gedroogde lak wordt geplaatst, de lak daaronder is dat ook vaak beschadigd, wat je bij andere violen veel minder vaak ziet.
     
  10. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Mijn stok is aangekomen! Moest nog even 55€ aan BTW en administratiekosten afrekenen. Maar ik ben er blij mee en denk dat ik een goede deal heb. Andere pernambuco stokken die ik van deze prijs heb geprobeerd zijn veel minder stijf.
    Ik ben wel gecharmeerd van de extra eindschroeven die er bij geleverd zaten. ik heb een heel eenvoudige slangehouten slof zonder inleg gekozen. Dan is pimpen met het schroefje wel geinig... maar dat is slechts uiterlijk. Belangrijker is hoe de stok speelt natuurlijk.
    Ik moet bekennen dat het geluid niet beter is dan met mijn carbon Codabow (die bijna twee keer zo duur was). De Coda geeft een wat krachtiger en helderder toon. Maar de kortere pernambuco van Wangbow is voor mij veel beter bestuurbaar. Wat jammer is: ik had om 68 gram gevraagd. De stok blijkt nu toch maar 64 gr. Net het verschil tussen kracht bijzetten voor de C snaar, of niet. Ik weet nog niet of ik daarover ga klagen. Eerst nog wat meer spelen en wennen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Marcelita vindt dit leuk.
  11. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ha leuk ja die verschillende schroefjes :)en idd wel jammer dat lagere gewicht. Is de balans wel goed?
    Zijn de schroefjes vergelijkbaar qua gewicht?
     
  12. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    goede vraag Jis! ga ik snel even wegen
     
  13. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    het maakt verschil. het schroefje met wit is 4 gr. het schroefje met slangehout 5 gr en het schroefje met siersteen is massiever en weegt 6 gr. het balanspunt verschuift ongeveer 6 mm naar achter met het zware schroefje t.o.v. het lichte. ik ga eens experimenteren.
     
    jis77 vindt dit leuk.
  14. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ah dus met wat mazzel kom je op 66 gram...afhankelijk van welk schroefje erin zat bij 64 gram....nu hopen dat de balans dan ok is;) ik denk alleen dat je het gewicht dan beter aan de punt kan hebben dan aan de slof....anderszijds is 6mm wel te overzien.
    Maar kwestie van uitproberen ook.
    Succes ;)
     
    zapling vindt dit leuk.
  15. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Mooie stok!
    De slof vind ik ook mooi! Ik ben benieuwd met welk schroefje je het fijnst speelt.
     
    zapling vindt dit leuk.
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik zie liever een slof met een oog erin, deze vind ik zo 'kaal'. Het maakt voor het spelen niet uit natuurlijk. Een kwestie van wat je mooi vindt.
    Waarom wilde je een stok die 68g moet wegen, puur vanwege de bijdrage aan kracht op de C?
     
  17. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Zou het gewichts verschil nog kunnen liggen aan dat jij weegt met een andere weegschaal?
    En misschien nog wat expirimenteren met de schroeven en hun gewicht.
    Spannend hoor!
    Maar klink toch veel beter dan wat ik verwacht had van een stok uit china die je niet kunt proberen.
    Ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen.
    Hou ons vooral op de hoogte , we zijn benieuwd ;)
     
    zapling vindt dit leuk.
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En...hoe speelt die stok? Wat dat is uiteindelijk waar het allemaal om gaat!
     
  19. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Ik mis inderdaad wat gewicht op de C snaar. Ik vind het fijn als ik niet zo hard hoef te werken daar, als de stok zelf al wat meer duwt. ik ga proberen om een metalen kopplaatje te laten monteren, of een loodje onder de kopspie. Ik speel nu met een klein metalen plaatje op de tip opgeplakt en dat speelt nét even fijner. Spiccato gaat nog steeds als een zonnetje. En de klank is warm en kan zéer luid, als ik mijn best doe.
    Zelf vind ik de slof mooi zo. Een oogje zit daar toch altijd maar voor de sier.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  20. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Misschien kun dat oog toch nog laten maken en opvullen met je gemiste gewicht.
     
    gevoeligesnaar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina