Gratis conservatorium examenconcerten viool

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door Henri Vieuxtemps, 26 mei 2016.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    776
    OK, er studeren ook Nederlandse muziekstudenten in het buitenland, dus stel 30 % buitenlandse studenten zou moeten kunnen. Bij de Oude muziek examens zitten er ook in de begeleidende orkesten helemaal geen Nederlandse studenten. Een achternaam Dupont, zou een Hugenoot kunnen zijn of Rademann een gemigreerde Duitser, die hier misschien al een tijd of enige woont en de Nederlandse taal machtig is. Naast de blonde meisjes uit de polder (volgens mij eentje) is er ook geen Nederlands sprekende migrant die bv via de Bijlmer en het Leerorkest bij de Oude Muziek is terecht gekomen.
    De 4 docenten Ryo Terekado, Enrico Gatti, Kati Debretzeni, Walter Reiter spreken alleen Engels, bleek nadat ik een docente aansprak bij het koffieapparaat in het Nederlands. Een docent Ryo Terakado begeleidt dan een eveneens Japanse leerling Takuto Takagishi, waarbij ze onderling Japans of misschien Engels spreken. Beide zijn de Nederlandse taal niet machtig. Voor alle duidelijkheid ligt het KonCon niet in Tokyo.
    Alle programmaboekjes zijn in het Engels en geen enkele in het Nederlands.
    Als er alleen maar buitenlandse docenten zijn en meer dan 90% buitenlandse studenten en er niet in het Nederlands wordt gecommuniceerd zowel niet mondeling als schriftelijk, zie ik het nut niet in van zo'n afdeling, waar iemand als bv Tom Koopman geen les geeft. Het is bijna 100% voor en door buitenlanders zowel docenten als studenten, waarvan op misschien 1 uitzondering na niemand Nederlands spreekt. Deze afdeling levert dan geen Nederlands sprekende barokviolisten af voor het orkest van Ton Koopman.
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.145
    Homepage:
    Je beschrijft hier heel duidelijk de gevolgen van globalisering die in Nederland op diverse fronten te zien is. Ook in de muziek!
    Zou je dan zo'n afdeling Oude Muziek aan het Koninklijk Conservatorium moeten sluiten, omdat er toch bijna alleen maar buitenlanders rondlopen???
     
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    776
    Gewoon Nederlandse docenten aannemen tot minstens 70 % met een Nederlands paspoort en buitenlandse studenten tot bv 30% zonder Nederlands paspoort. Als het gemiddelde nivo dan misschien ietsje lager is ok, want dan gaan die buitenlandse studenten wel naar Berlijn of Brussel of blijven in Tokyo, Seoul, Shanghai of Madrid. Nu betaalt de Nederlandse belasting betaler geld aan iets dat geen enkele barokviolist oplevert met een Nederlands paspoort voor een barokorkest zoals van Tom Koopman. Ook de buitenlandse docenten worden betaald van Nederlands belastinggeld, zonder dat het barokviolisten met een Nederlands paspoort een baan oplevert.
     
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar!

    Kennelijk is er sinds het introduceren van deze nationalistische slogan door de Vereniging Nederlands Fabrikaat in de jaren dertig van de vorige eeuw weinig veranderd. Dat meen ik tenminste te moeten vaststellen aan de hand van de twee laatste bijdragen van ons medelid Vieuxtemps. De ‘echte’ Henri Vieuxtemps was overigens de eerste tien jaar van zijn leven Nederlander, maar nadien bleek hij Belg te zijn. Kortom, ook weer een BUITENLANDER.

    Maar iets serieuzer, ik begrijp de kritiek van Vieuxtemps niet zo goed. Conservatoria zijn er om studenten verder te helpen bij de studie van een instrument. Bij mijn weten kent de Nederlandse wet- en regelgeving ten aanzien van conservatoria geen numerus fixus of clausus waar het gaat om buitenlandse studenten. Of opleiders. Dus geldt alleen de gebleken geschiktheid voor de opleiding. En de bereidheid voor de kosten op te draaien, maar dat geldt evenzeer voor vaderlandse studenten.

    En waarom het een ramp zou zijn als die opleidingen bevolkt zouden worden door BUITENLANDERS en niet door blauwogige en blondharige poldermeisjes, is mij een raadsel. Is een Nederlands paspoort een muzikaal criterium? Ik kan mij namelijk niet voorstellen als zou het Ton (en niet Tom) Koopman iets uitmaken als er een BUITENLANDER in zijn orkest meespeelt en niet iemand van wie het voorgeslacht groot is getrokken in dit mengsel van alluviale en diluviale zeeklei? Ons boreale Nederland, bedoel ik. Naar het mij voorkomt is kwaliteit het enige dat voor de heer Koopman telt. En dan is de verleiding groot te wijzen op het feit dat een opmerkelijk aantal leden van Nederlandse symfonieorkesten uit BUITENLANDERS bestaat. En niet omdat zij genoegen nemen met een lager salaris, maar omdat zij vaak geschikter zijn.

    Rest de economische invalshoek. Eerlijk gezegd roept de 'methode Vieuxtemps' bij mij de gedachte op aan een voormalig secretaris van een vereniging van duivenhouders c.q. vaste bezoeker van de datsja van Poetin, die in zijn rol van cultuurpaus er in slaagde de kunstenbegroting met 25% te verlagen. De charme van de eenvoud, zal ik maar zeggen. ‘Gewoon’ Nederlandse pedagogen aanstellen en met name Nederlandse studenten accepteren. Waarom die Nederlandse docenten, bij gebleken geschiktheid, er nu al niet zijn ontgaat mij dan in dat scenario overigens. En dat getalenteerde studenten van elders mogelijk wegblijven moeten we maar voor lief nemen. Dan gaan ze maar ergens anders heen. En dat het gemiddeld niveau daalt, ach wat geeft het? Het is maar muziek. En waar het gros van het Nederlandse volk bereid is grof geld neer te tellen voor De Toppers, André Rieu of een litanie aan vooral te vermijden musicals, zijn wij met name zuinig waar het gaat om, zoals hier, de muziekopleidingen. Want daar is belastinggeld mee gemoeid. Overigens is dat schijntje niet vergelijken met de immense omvang van wat onze overheid jaarlijks aan mislukte automatisering en de inhuur van externe krachten uitgeeft. Aan Nederlandse bedrijven overigens en niet aan BUITENLANDERS. Dit voor de goede orde, want laten wij het vooral zuiver houden :confused:.
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2019
  5. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    776
    Dat Hopf het in het Engels lesgeven door en voor buitenlanders zonder dat er nog een Nederlandstalige Nederlander rondloopt muzikaal geen enkel bezwaar vindt is een opinie, maar de strekking is te veel boreaal lebensbornproject-achtig en te makkelijk bruin weggezet. De term "blauwogig" heb ik niet gemaakt, maar is kennelijk een rassentheorie en praktijkafgeleide waar Hopf zelf opkomt, want jaja ook blonde meisjes uit de polder zouden wel eens bruinogig kunnen zijn. Ik noem verder ook " Nederlands sprekende migrant die bv via de Bijlmer en het Leerorkest bij de Oude Muziek is terecht gekomen." en dat mis ik een beetje in z'n betoog of dat laat hij bewust weg, maar bij gevoelige onderwerpen is de bruine Gotwinreflex te verwachten. Overigens is dit forum in het Nederlands en bij de Engelse taal gaat de moderator bezwaar maken. Je zou bij dit forum ook Engels kunnen toelaten of het Nederlands zelfs kunnen verbieden, dan kan de afdeling Oude Muziek ook meedoen met de discussie, hoewel beroeps zich amper laten horen op dit forum, maar ja tegenwoordig heb je Google Translate.
    Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat de autochtoon witte (germaans/arisch al dan niet goi om een eenvoudige duiding te maken) Jan den Arbeider als fan van het levenslied of Mohammed de buschauffeur uit Syrie met een Nederlands paspoort, die verplicht een INBURGERINGSCURSUS moest doen om de Nederlandse taal te beheersen, en fan van Arabische muziek, die beide helemaal niks hebben met zwaar klassiek, vinden van het zonder integratie-eisen of Nederlandse taaleisen van het lesgeven in het Engels van louter medemigranten als docent of student Oude Muziek. Misschien gaat Mohammed de buschauffeur zich de volgende keer wel verdiepen in barokviool, want dan hoef je lekker geen Nederlandse INBURGERINGSCURSUS te doen en kan je lekker Engels blijven praten, wat veel makkelijker is. Het is voor ene migrant een verplichting om een INBURGERINGSCURSUS te doen van het kabinet en voor een docent Oude Muziek is het totaal niet nodig. Ik begrijp dat Mohammed de buschauffeur daar moeite mee heeft en boos om wordt, want het is meten met 2 maten.
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2019
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.990
    Homepage:
    Wellicht onbedoeld, maar in de de stellingen die Vieuxtemps in post # 21 en 23 betrekt leek mij een tamelijk hoog PVV gehalte door te klinken. Terecht dat Hopf hierover in de pen klimt op zijn m.i. onnavolgbare wijze: van zowel nationalisme als culturele kaalslag hebben wij niet veel heil te verwachten.
     
  7. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    776
    Naast de "boreale" Forum voor Democratie associatie van Hopf, komt BertBoon nu met een andere populistische partij-associatie op te proppen zonder inhoudelijk goed op de casus in te gaan. Wel grappig dat hij de culturele paragraaf van de partij van de blonde Adonis zo goed heeft gelezen. Nuttiger vind ik zijn opmerking over Gruningen. "studenten uit werkelijk alle windstreken, van Korea tot Brazilië en alles Oost en West er tussen. De voertaal was in de praktijk Engels want de NL studenten waren vaak in de minderheid."
    De term "werkelijk" komt over als een grote verbazing die erg onwerkelijk overkomt, namelijk dat zijn hoogblonde roomblanke dochter uit de polder uit Doodstil (gehucht in Gruningen, waar niets boven gaat) als archetype niet meer de meerderheid uitmaakt in Gruningen waar er nog sprake is van een vanzelfsprekende witte dominantie, hoewel dat ook gaat verdwijnen als sneeuw voor de zon. BertBoon zegt ook : "de NL studenten waren vaak in de minderheid". O jee minderheid in eigen land. Dat is errug en dan begrijp je hoe indianen zich voelen.
    3e citaat BertBoon : "De voertaal was in de praktijk Engels want de NL studenten waren vaak in de minderheid."
    Nuttige opmerkingen in bijdrage #17 over grote groepsprocessen en nuttiger dan mensen die dingen aankaarten partijpolitiek proberen weg te zetten of te verketteren.
    De klassieke muziekwereld is erg internationaal en muziek is een universele taal, dus het linguïstische verhaal is hier minder relevant merkte Hopf op. Om wat praktijk voorbeelden te noemen van buitenlanders, die de taal hebben geleerd en iets hebben toegevoegd aan het Nederlandse muziekleven noem ik Oskar Back uit Hongarije of recenter de hier geboren en/of getogen Liza Ferschtman en Maria Milstein, die afkomstig zijn uit Rusland en in interviews in het Nederlands communiceren. Andere voorbeelden die nog steeds in het Engels blijven praten zijn Dominique Seldis en Candida Thompson, waarvan de 2e na 20 jaar woonachtig te zijn in Nederland nog steeds interviews in het Engels geeft. Maar ja hun beleid en niet verplicht.
    De amateurmuziekwereld is bijna 100% lelieblank autochtoon en Nederlands is de vanzelfsprekende voertaal (niet alleen in de Voerstreek net boven het Franse Verviers in Wallonië, mijn geboorteplaats) en daarom valt de internationalisering mij net als BertBoon op bij conservatoria.
    De opmerking van Marcelita is al wat constructiever want ze noemde de globalisering. De praktijk is dat anders dan vroegeh er nu ook heel vaak Engels als voertaal wordt gebruikt op universiteiten. Ik kreeg nog in het Nederlands college, maar dat is uit de tijd, alleen de lerarenopleiding wordt nog in het Nederlands gegeven.
    De politiek heeft te maken met de grote groepsprocessen, zoals de verontwestering van de grote steden. Naast de culturele opinies van populistische partijen als FvD en PVV heeft de jokkebrok dastjaVVD-er al voor een culturele kaalslag gezorgd, merkte Hopf op. Brabants en Limburg orkest moesten fuseren en er zijn meer pijnlijke veranderingen geweest door kabinetten die door populisten van een linkse hobby worden beticht.
    Ga er ook maar van uit dat een partij als DENK straks de Oude Muziek wil schrappen en plaats wil laten maken voor een opleiding voor de Sas en de Ut, hun klassieke muziek. Maar ik denk te veel voor uit.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2019
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.990
    Homepage:
    Waar Gruningen ligt zou ik niet weten. Groningers spreken van Grunnen als ze hun "Pervinzie" bedoelen en van "Stad" als ze de kern van de gemeente Groningen bedoelen. Gruningen (of Grunningen) klinkt een beetje naar een enigszins op een zijspoor geraakte acteur die in een margarinereclame "om den brode" een boer uit het noorden moet spelen. "West Nederlands" cultuurimperialisme wellicht? Met mijn uitspraken over Nederlands als voertaal dan wel het Engels heb ik geen waardeoordelen bedoeld: ik vind het allemaal best en mensen zoeken nu eenmaal praktische oplossingen in gegeven situaties. Dat geldt ook voor het begrip "minderheid": het is een constatering, geen waardeoordeel.
    Vieuxtemps kan wellicht ook gewoon toegeven dat zijn "0% Nederlandse barokviolisten" - "van onze belastingcenten" niet zo handig was gekozen, zeker gezien de zienswijzen die hij later te berde brengt. Dan hadden we hem dat gewoon vergeven en was het niet nodig geweest dat hij zich in potsierlijk ogende bochten moest wringen om zijn stoepje nog een beetje schoon te vegen.
    Maar ik ben toch dankbaar voor zijn inbreng, want eindelijk is hier weer eens een leuke discussie waar hier en daar zelfs met wat ironie kan worden gestrooid.
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2019
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.371
    Homepage:
    Ik pak er even een zinsnede uit, want het wordt me nu te gortig wat er beweerd wordt. Dat komt door het woordje 'we', want ik wil daar niet onder worden geschaard. Laat Bert daarom voor zichzelf spreken, hij heeft toch geen steun nodig?
    Over hetgeen werd geschreven over 'Grunen'of 'Grunnen' en wat het zou moeten zijn is meer te zeggen. Ik spreek het Gronings dialect vloeiend maar schrijven is een heel ander verhaal. Vroeger (jaren 60 vorige eeuw) hadden we daarvoor een hele column van Opoe Tjaddens in de Groninger Gezinsbode en daaruit kon je leren hoe je het dialect schrijven moest. En als je dan hardop zou moeten zeggen wat je leest is dat nog best moeilijk! Dus als Vieuxtemps daar wat letters vergeet, ik vergeef het hem.
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.990
    Homepage:
    Iedereen schrijft hier uiteraard voor zich.
    Mocht iemand geïnteresseerd zijn in de juiste schrijfwijze van de Groninger taal (en geen dialect), dan is daarover in de laatste decennia ruimschoots gepubliceerd, onder andere door (prof. em.) Siemon Reker, jarenlang streektaalfunctionaris en hoogleraar Groningse taal en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen: ik heb zijn serie afscheidscolleges nog mogen bijwonen.
    Ik heb geen knipselalbum gezien, maar ik vermoed dat de richtlijnen van Opoe Tjaddens wel eens flink achterhaald zouden kunnen zijn. Overigens is er in het Noordelijk collectief geheugen nog een bekende Opoe aanwezig: Opoe Veenstra, die in het Gronings een veelgelezen "column" in het "Nieuwsblad" schreef die mijn grootmoeder (1894-1979) veelvuldig placht te citeren op verjaardagen: dat niveau had deze column "avant la lettre" ook.

    Overigens, zonder dat ik nu direct een lans wil breken voor André Rieu: op wereldschaal is deze wereldburger wellicht van grotere betekenis voor de "klassieke muziek" dan Ton Koopman, al is het de vraag of je daar dan blij mee moet zijn.
     
  11. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Vieuxtemps,

    Eerlijk gezegd ontgaan mij nut & noodzaak van de verbale tsunami van jouw kant in reactie op mijn bescheiden bijdrage. Misschien is het daarom zinvol als ik nogmaals in essentie mijn bezwaren tegen je eerdere opvattingen kenbaar maak.

    Conservatoria zijn er om studenten verder te helpen bij de studie van een instrument. Bij mijn weten kent de Nederlandse wet- en regelgeving ten aanzien van conservatoria geen numerus fixus of clausus waar het gaat om buitenlandse studenten of opleiders. En al evenmin nationaliteitseisen. Dus geldt alleen de gebleken geschiktheid voor de opleiding van zowel docenten als studerenden. Maar dat is een verantwoordelijkheid van de bestuurders van het betreffende conservatorium. En als dat leidt tot docenten uit andere landen zijn er, net als bij de ‘uitgesloten derde van Brouwer’ maar twee mogelijkheden: beoogde docenten met de Nederlandse nationaliteit hebben er geen zin in of zijn gewoon ondermaats. Voor Nederlandse studenten geldt hetzelfde. En dat er met de haren bijgesleepte ‘belastinggeld’ vind ik wat tendentieus, want de betreffende salariskosten komen gewoon ten laste van het personeelsbudget van de begroting van het conservatorium.

    Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel zin in te gaan op de reacties die je daarna hebt neergepend. Alleen trok wel de gestelde oneerlijkheid dat Mohammed de buschauffeur wel een inburgeringscursus moet volgen en een docente of een student oude muziek uit een ver land niet, mijn aandacht. Want die oneerlijkheid is er namelijk niet. Een inburgeringscursus is een leerpakket ten behoeve van arbeidsIMMIGRANTEN ten einde beter te kunnen participeren in de ‘nieuwe’ samenleving (ik schrijf dit uiteraard zonder een spoor van ironie). En dat geldt niet voor bijvoorbeeld Japanse docenten en studenten oude muziek, want die gaan in beginsel na verloop van tijd weer weg. Of terug. Dan wel houden zij vast aan hun huidige nationaliteit. Alleen in het geval dat zij zouden opteren voor het Nederlands staatburgerschap komt ook hier die inburgeringscursus weer om de hoek kijken. Kunnen zij kennis maken met Mohammed ;)

    Wat mij wel trof, want voor ergernis ben ik inmiddels te oud, is een deel van je woordkeuze. Bijvoorbeeld: de "boreale" Forum voor Democratie associatie van Hopf, Lebensbornproject, een rassentheorie en praktijkafgeleide waar Hopf zelf opkomt, de bruine Gotwinreflex en autochtoon witte (germaans/arisch al dan niet goi om een eenvoudige duiding te maken) Jan den Arbeider. Volledigheidshalve: het is ‘Godwin’, maar dit terzijde.

    Om wederom eerlijk te zijn ontgaat mij de achtergrond van deze woordkeuze. Tenzij je wie dan ook zou verdenken van het aanhangen van het NSDAP-gedachtengoed uit de jaren 1933 – 1945. Lastig, want dat zou in althans mijn geval uitkomen op iets wat in het Duits ‘Selbsthass’ heet. Maar ik ben Karl Marx, noch Otto Weininger. Hot rachmounes.
     
  12. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    776
    Het begin van je stukje is inhoudelijk beter dan je bijdrage daarvoor.
    Wat mij trof in je 1e reactie was dat er niet inhoudelijk wordt gereageerd, maar dat de jaren 30 erbij wordt gehaald, er 5 x het woord BUITENLANDER met hoofdletters wordt geschreven. Ook de zin "Ons boreale Nederland, bedoel ik." verwees naar een uitspraak van een populistische politicus Thierry Boudet. Dat is niet mijn woordkeus, maar JOUW woordkeus, vriendelijke vriend. Ook kom je met "blauwe ogen", terwijl ik dat niet heb genoemd, maar als ik voor de grap een blond meisje uit de polder noem, roept dat kennelijk lebensbornprojectassociaties op. Verder ga je niet in op mijn zin : "Naast de blonde meisjes uit de polder (volgens mij eentje) is er ook geen Nederlands sprekende migrant die bv via de Bijlmer en het Leerorkest bij de Oude Muziek is terecht gekomen."
    Dat er in Nederland naast blonde en niet altijd blauwogige meisjes in de polder als flauw archetype ook goed geintegreerde migranten zijn die WEL goed Nederlands spreken en de moeite nemen of moesten nemen om dat te leren, laat je bewust weg in je betoog en ga je nu ook niet op in.
    Je enige doel is mij weg te zetten en te framen als een foute rechtse baas. BertheiligBoontje deed daar ook aan mee door de PVV te bij te halen. Vind je het vreemd als je zo niet inhoudelijk wordt ik dan een beetje kwaad wordt? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe VVD- en CDA-politici tegen deze buitenlandse Engelse enclave van Oude Muziek bij het KonCon aankijken.

    Om nu weer inhoudelijk op de zaak in te gaan blijft het een rare situatie dat er geen enkele Nederlands sprekende student en docent is bij Oude Muziek.
    Op conservatoria komen we misschien ook bij de situatie dat je zwarte en witte scholen gaat krijgen. Ik sprak een keer bij een orkest een beroepshoornist, die zei dat hij voor een klein conservatorium in ik dacht Arnhem had gekozen, want "dan zit je niet de hele dag tussen de Koreanen". Het kan ook zijn dat hij niet goed genoeg was voor de betere conservatoria. Op veel scholen heb je tegenwoordig 2-talig onderwijs tto, wat betekent dat er naast het Nederlands ook in het Engels les wordt gegeven. Straks wordt in Nederland Engels de voertaal en schaffen we het Nederlands gewoon maar af. Ik was eens werkzaam op een vrij zwarte school in Amsterdam. Bij een ruzie tussen een zwarte docent en een groep zwarte leerlingen, zei 1 leerling opeens : "Waar zijn de Nederlanders?" Ik wilde bijna m'n vinger op gaan steken om aan te geven dat ik misschien als enige in die klas wel aan zijn definitie van "de Nederlander" zou voldoen als 1 van de laatste der Mohikanen. Dat deed ik niet, maar heb z'n vraag wel onthouden.
    Diezelfde migrantenleerling zou als hij bij de examens Oude muziek in KonCon zou zijn misschien ook opeens gaan roepen : "Waar zijn de Nederlanders?" Die zijn er niet (meer) en de Nederlandse identiteit bestaat ook al niet volgens Maxima.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2019
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.990
    Homepage:
    Soms moet je wat overdrijven om op zich weldenkende mensen bewust te maken van het onbedoelde effect van hun opmerkingen. Daar waar dit niet lukt met ironie, moet soms worden overgeschakeld op "van dik hout zaagt men planken". Dat geldt natuurlijk evengoed voor linksige vrijdenkers als voor vermeend erudiete rechts-"radikalinski"
     
  14. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    776
    In een eerdere bijdrage kwam ik met het idee van Nederlandse paspoortquotering om de internationalisering bij de afdeling Oude Muziek te verminderen. Op de Universiteit in Eindhoven gaat men nu alleen vrouwen aannemen om het percentage mannelijk en vrouwelijke werknemers gelijk(er) te trekken. Zo'n maatregel roept bij sommigen weerstand op, net als bij mijn Nederlands paspoortquoteringssysteemidee.
    Idem dito bij scholen is het ook vrij kansloos om via spreidingsbeleid segregatie tegen te gaan. Op een gemengde maar inmiddels merendeels zwarte school, die een redelijke afspiegeling van de wijk was, noemde 1 docent zelfs bij een bijeenkomst van personeel "het verwitten van de school" als ambitie. Niemand van het personeel regeerde tot mijn verbazing negatief op die opmerking, ook de Surinaamse docenten niet, waar ik het meest mee te maken had en die daarna in de wandelgangen daar ook niet meer op gereageerd hebben. Een promotiefilmpje met 1e klassers voor nieuwe leerlingen werd louter met blanke kinderen gedaan. Op een andere gemengde school in Den Haag idem dito, waarbij ik enige autochtone natuurkunde leraren hun ergernis hoorde uiten over het te witte promotiefilmpje, terwijl de school gewoon gemengd was.
    Als ik me verplaats in een Nederlandse violist met een Nederlands paspoort met belangstelling voor barokmuziek, dan kan ik me voorstellen dat h/zij redeneert: hoog nivo hoor bij die Oude Muziek-afdeling, maar ja zo bijzonder ben ik eigenlijk niet. Een internationale carriere is niet erg reeel, waarbij ik veel Engels zal moeten spreken, en het is al heel wat als ik straks als viooldocent wordt aangenomen bij een streekmuziekschool, mits niet wegbezuinigd. Het is dan handiger om in het Nederlands vioolles te krijgen, omdat ik straks ook zelf in het Nederlands vioolles zal geven, dus kan ik mijn opleiding beter volgen bij de gewone vioolopleiding, omdat daar nog vrij veel Nederlandstalige docenten rondlopen en het meer lijkt op het vnl witte amateurorkest, waarin ik concertmeester was. Omdat ik daar ook de sonates en partita's van Bach te spelen krijg, zou ik altijd nog eens zonder specifieke barokopleiding kunnen solliciteren bij het orkest van Tom Koopman. Anders misschien bij een regionaal orkest of bij Andre Rieu desnoods (het Johann Strauss -orkest wordt in beroepskringen op mijn cv gezien als zijnde "niet-relevante orkestervaring", maar ja ik moet ergens van leven).
    Idem dito bij zwarte en witte scholen redeneert een leerling en zijn/haar ouders : ik begrijp dat nakomelingen van vluchtelingen en gastarbeiders een opleiding moeten volgen, maar als je het niet erg vindt kies ik voor een witte school -dan maar wat verder fietsen- , omdat ik mij daar meer senang voel (om een Indisch leenwoord te gebruiken), net als op dat witte orkest en de witte hockeyclub. Of haal ik mijn kinderen van die te zwart geworden school af en laat ze hun schooltype afmaken op die iets wittere (Vrije) school verderop.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2019
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.990
    Homepage:
    Al dat denken in zwart en wit, Nederland en Buitenland, privileges en deprivatie, tokkies en kakkers enzovoort enzovoort leidt tot niets. Het gaat in wezen om het verschil tussen arm en rijk, tussen de have's en have-not's.
    Zo lang daar geen rechtvaardiger verhouding tot stand gebracht wordt, blijven allerlei kunstmatige en bedachte scheidslijnen op basis van huidskleur, afkomst, taal en cultuur echte vooruitgang in de weg staan.
    Dat, én het klimaat zijn de echte problemen voor alle wereldburgers.
    Over "Nederlandse paspoortquotering om de internationalisering bij de afdeling Oude Muziek te verminderen" (gewenst of niet, dat is een discussieonderwerp) kun je je dan heel druk maken, maar op wereldschaal is het nog geen stofje.
     
  16. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Vieuxtemps,

    Ik heb tweemaal inhoudelijk gereageerd op je bericht #23. Met de rest van het gestelde kan ik niet zoveel want dat was op zijn zachtst gezegd niet zo gestructureerd. En nogal van de hak op de tak.
    Ik heb inderdaad een aantal malen de kreet BUITENLANDER gebruikt. Maar de eerste keer in relatie tot de in 1881 overleden Henri Vieuxtemps. Die ergens in 1830 wakker werd in de wetenschap dat hij nu 'Belg' was en geen 'Hollander' meer. Dat ik dat begrip BUITENLANDER vervolgens nogmaals 'hergebruik', had je wellicht op het idee kunnen brengen dat hier sprake was van ironie.

    De opvatting van koningin Maxima dat 'de Nederlander' niet bestaat vindt, blijkens recent onderzoek, geen steun bij de opvattingen hieromtrent van de ondervraagde Nederlanders. Het is mij overigens een raadsel wat deze dame te zoeken heeft in Saoedi-Arabië.
     
  17. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Als ik nadenk over de parlementaire geschiedenis van een aantal Europese landen moet ik vaststellen dat er bijna altijd wel sprake is van al-dan-niet radicale flanken. Simpelweg omdat een deel van de bevolking altijd dan wel vaak van mening is dat sprake is van misstanden en zich, boos, bekeert tot meer extreme partijen. Of het daarbij om linkse of rechtse partijen gaat is niet zo belangrijk. Want eindelijk zegt de leider van zo'n groep waar het op staat. En kan gelukkig ook precies benoemen wie voor die wantoestand verantwoordelijk is. Boze stemmers zijn niet benieuwd naar de nuance. Allemaal gel*l. Al valt het in de praktijk op den duur wel mee en ontwikkelen sommige Tweede Kamer-fractieleden zich tot parlementariërs die behoorlijk hun werk doen. Al draait mijn maag zich wel om bij de aanblik van weer een nieuwe Messias in gezelschap van al die Minerva-griezels. Want ik dacht echt dat wij daarvan verlost waren. Maar dat veronderstellen wij ieder jaar ook van de eikenprocessierups .......................
     
  18. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    776
    https://nl.wikipedia.org/wiki/LSV_Minerva Naast VVD-ers als Hans van Baalen of CDA-ers als Jaap de Hoop Scheffer en Wopke Hoekstra zaten er ook D66-er Pechtold en Achraf Bouali https://nl.wikipedia.org/wiki/Achraf_Bouali en GroenLinks- kamerlid Mariko Peters https://nl.wikipedia.org/wiki/Mariko_Peters op. Thierry Baudet staat idd niet op de lijst prominente griezels onderaan.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2019
  19. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Baudet heeft inderdaad niet in Leiden gestudeerd. Maar ik geloof dat bij gelegenheid van de viering van de uitslag van de Europese verkiezingen hij werd omringd door een flinke groep van het kaliber 'het student'. En dat associeer ik altijd met Minerva. Maar wellicht kwamen zij wel uit Amsterdam. Of Utrecht. Want voorbij Woerden schijn je ook rechten te kunnen studeren.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.371
    Homepage:
    Ik moet even ingrijpen, want het antwoord op de vraag of hier in Nederland buitenlandse studenten aan de conservatoria wel of niet in het Engels onderwezen moeten worden is naar mijn mening nog niet volledig beantwoord. Dan zijn we ook weer wat dichter bij het onderwerp want over politiek raak je nooit uitgepraat of wordt je het toch nooit eens.
     

Deel Deze Pagina