Groeven in toets

Discussie in 'Altviool' gestart door violacase, 1 okt 2009.

  1. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    Op de toets van mijn altviool ontstaan groeven, evenwijdig en precies onder de snaren.
    Ze zijn niet diep, maar ik heb toch de indruk dat de toonkwaliteit er onder te lijden heeft. Het lijkt ook alsof ik de snaren steeds steviger moet aandrukken wil ik een mooie toon krijgen. Met name geldt dit laatste voor de A-snaar.

    Als mogelijke oorzaak zie ik:
    1. De druk op de snaren tijdens het spelen is te groot. (verwerpelijk, maar ja, ik ben maar een amateur)
    2. De toets is van inferieur hout gemaakt.
    3. Combinatie van 1. en 2.

    Is dit een bekend verschijnsel? Is de toets laten slijpen of schaven een reële optie? Indien de toets van inferieur hout is gemaakt: wat kost het laten vervangen door een nieuwe ongeveer?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ebbenhout komt voor in verschillende hardheden; steenhard en pikzwart is het duurst, zachter en met veel lichte plekken (die meestal worden weggebeitst) is veel goedkoper.
    De groeven ontstaan op den duur; het is gewoon slijtage, die bij harder ebben minder snel optreedt dan bij zachter. Alle instrumenten krijgen hier op den duur last van.
    Wanneer een toets nog dik genoeg is, kan hij worden bijgewerkt (alle groeven, bulten en dalen worden er dan uitgehaald) en opnieuw gepolijst. Voor het het vervangen van een toets kan niet zomaar een precieze prijsopgave worden gegeven zonder het instrument te hebben gezien, maar tussen de 100-200 euro wordt het wel.
     
  3. Erik Leeuwarden

    Erik Leeuwarden

    Lid geworden:
    18 feb 2009
    Berichten:
    12