Grote greep

Discussie in 'Cello' gestart door jis77, 17 aug 2016.

  1. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Poeh, stukjes met lage eerste vinger aan het spelen, is wel geen grote greep maar wel ook rekken...krijg echt last van mn wijsvinger, krampig:(.. Hadden jullie dat ook en duurt het lang voor dat beter wordt?
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Bedoel je dat je wijsvinger dan alleen naar de halve positie gaat om die bes/es/as/dis (op de a/d/g/c-snaar te pakken)?
     
  3. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ja...
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dat is ook rekken. Het heeft even tijd nodig. Je docent moet goed opletten dat je die rek op een gezonde manier uitvoert.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Zorgen dat de rek er uit is!? :(
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Er zijn wel manieren om de rek op te vangen door je hand in een bepaalde stand te zetten en je duim mee te bewegen. Ik kan even geen duidelijk voorbeeld vinden, maar ik hoop dat anderen met mogelijk nog betere adviezen komen!
     
    jis77 vindt dit leuk.
  7. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    In het begin is het een 'rare' stand van je hand, terwijl het na een tijdje heel natuurlijk kan voelen. Hoe lang dat duurde bij mij kan ik me niet precies herinneren. Ook hangt het af van de grootte van je hand. Tip: beetje voorzichtig, niet te lang per keer (blessures!). Met elke dag een poosje kan het wennen heel snel gaan.
     
    jis77 vindt dit leuk.
  8. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ik heb wel erg lange vingers maar een smalle hand...dus toch vindt m'n wijsvinger het niet zo leuk. Dat is op de viool dan toch veel makkelijker, gewoon beetje schuiven met je vingertop en klaar:D
     
  9. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ik ben geneigd de grote greep te passeren en gewoon mn hele hand te verschuiven. Niet handig, dus moet dit dus wat beter inslijten.
    Heeft iemand suggesties voor een leuk boek met grote-greep-stukjes?
     
  10. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Ik heb de grote greep vaak juist niet op de cello geoefend. Op lange, saaie autoritten oefende ik de beweging bijvoorbeeld op het stuur van mijn auto. Maar je kunt ook met je linkerhand op de pols van je rechterhand de beweging maken (tijdens saaie vergaderingen). Zelf vind ik het vaak juist handig om de beweging apart te oefenen, zodat die er goed inkomt en bijna automatisch gaat (vooral het meenemen van je duim). Hetzelfde doe ik met vibrato.
     
  11. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    De beweging snap ik wel, maar het automatisme moet erin komen. Helpt het dan dat je dat los oefent? Als je geen noten hebt:rolleyes:

    Vibrato los oefenen ok, dat heeft idd zin.
     
  12. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Bij mij hielp dat wel, omdat ik dan de beweging kon automatiseren zonder op andere dingen te hoeven letten.
     
  13. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ok. Is te proberen, ik denk alleen dat ik erg snel ben afgeleid als ik het los ga oefenen. Ik heb veel focus nodig ;)
     
  14. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Mijn leraar laat weleens de verschillende handhoudingen droog oefenen zoals je het spelletje schaar, rots, papier speelt, maar dan met een "gewone" hand, een hand met de wijsvinger gestrekt om bijv. een es op de d-snaar te spelen en een grote greep om bijv. een gis op de d-snaar te spelen, dus met een gat tussen de wijsvinger en middelvinger. Hij vindt dat je die drie handhoudingen in een reflex moet kunnen aannemen...
     
  15. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ik vind het toch fijner om in stukjes muziek te oefenen. Mag supersimpel zijn. Heb nu wel 1 boek, maar die gaat snel van makkelijk naar behoorlijk uitdagend.
    Dus ik zou liefst nog wat makkelijker stukjes hebben met heel veel grote grepen
     
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik ken eigenlijk geen cellobundels die alleen stukken hebben voor de grote greep.
    De methodiek van Francis Grant (Beginners Guide to the Cello 1-4 en Fundamentals to Cello Technique 1-3) zit wel zo in elkaar dat er na specifieke aandacht voor de grote greep ook wat speelstukjes met een lengte tot maximaal anderhalve bladzijde komen met vooral wat grote grepen.
     
    jis77 vindt dit leuk.
  17. Cellolina

    Cellolina

    Lid geworden:
    20 jan 2015
    Berichten:
    96
    Heb je de Cello time boeken gebruikt, ooit? In Cello time runners komt de grote greep aan bod. En in Fast forward van Hugh en Katherine Colledge.
    Moet je jezelf niet wat meer afremmen met wat je allemaal probeert en gewoon meer tijd en rust investeren om de basis te verstevigen? En wat voor advies (ook juist voor boeken!) geeft je docent?
     
  18. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ja die heb ik wel geleend en gespeeld, leuk waren die!:)
    Uhm, dit is de basis toch? Ik heb de grote greep ook op les ;)
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    De grote greep hoort inderdaad wel bij de basis. Ik kwam die grote greep in de loop van de tijd geregeld tegen als er weer wat nieuwe noten werden behandeld. Ik denk ook wel dat je die greep automatisch wel weer tegenkomt in de boeken met speelstukken of etudes die je nog in handen krijgt.
     
  20. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    In bijna alle stukjes van Bach die ik tot nu toe heb gehad kwamen veel grote grepen voor. Vervloekt heb ik ze, maar hierdoor is de grote greep wel beter geworden.
     
    Marcelita en jis77 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina