Liuwe,
Denk je dat ik bewust onzinnig commentaar ga leveren? Je kent me toch wel een beetje nu?
Het zou toch kunnen dat je ze zelf hebt gefabriceerd? Zo gek is dat toch niet? Het hoeft dan weliswaar niet direct smeden te zijn, maar het pletten van een ronde spijker leidt gemakkelijk tot een vierkante, zodat ik de "onzin" zoals jij dat noemde, van mijn eerdere bewering niet inzie.
Maar kennelijk heeft Auke R. te Leeuwarden ze op voorraad, wat ook weer niets zegt over handmatig gefabriceerd zijn, maar aan de andere kant ook weer de mogelijkheid open laat, dat ze zijn opgekocht via een fabriekje met een kilo oude voorraad.
Bijna alles aan een viool is zèlf te maken. Ik doel dan op de gebruikelijke onderdelen die nagenoeg geen enkele vioolbouwer nog zelf maakt wegens de tijd die ermee gemoeid is: stemsleutels, toets, kam, staartstuk, kielhoutje, zadel, inleg, kinstuk, alsook gereedschap als schaafjes, gutsen met speciale vorm etc. Ik heb het allemaal ten minste één maal gemaakt. In die zin doelde ik op het eigenhandig vervaardigen van vierkante spijkers.
[edit](Dit bericht is door soundboard bijgewerkt op 28/10/2006 om 17:47 uur)[/edit]