Houdbaarheid reserve snaren

Discussie in 'Cello' gestart door marloes s, 21 jun 2015.

  1. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Ik speel al jaren op Olive snaren. Meer een gewoonte dan het gevolg van een bewuste keuze. Nu heb ik in het verleden wel eens nagedacht over het experimenteren met andere snaren. En dientengevolge zwerven er dus vier of vijf setjes van verschillende merken in mijn vioolkist. Want dat experimenteren is er natuurlijk nooit van gekomen. Voornaamste reden is dat ik bij vervanging van meer dan één snaar tegelijk, dagenlang met een voortdurende ontstemde viool van doen heb.
    Die snaren zitten dus nog altijd opgeborgen in papieren envelopjes (want ik heb inderdaad niet de moeite genomen ze op te bergen in die kunststoffen buis in het deksel van de kist). De snaren zijn, behalve de e-versies, van de categorie omwikkelde kern. Het zijn dus geen stalen snaren. En dan mijn vraag: kan het kwaad ze opgewonden te laten of moeten ze afgewikkeld worden? Ofwel: hadden ze in het verleden afgewikkeld moeten worden? :confused:

    Ronald
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Darmsnaren kun je niet straffeloos jaren lang laten liggen, of ze nu opgerold zijn of niet. Kunststofsnaren (worden bijna altijd) opgerold in zakjes verkocht en hebben een wat langer leven "op de plank" Het afwikkelen van opgerolde snaren die de fabrikant in een zakje heeft geleverd lijkt mij tamelijk zinloos en ongewenst: weer een extra handeling met aanraking door vingers (huidzuur, -vet en vocht)
     

Deel Deze Pagina