Info gevraagd

Info

• Arjan_vos@msn

Stemmen: 0 0,0%
  • 0653690021

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal stemmers
    0
Dan kun je beter een mooie beeltenis van je konijn op je viool hebben, toch?
Een konijn heb ik ook nog nooit gezien!
Maar, er zijn lui die er wel een paar lieve centen voor over hebben dat aan hun geliefde instrument de herinnering kleeft van hun dierbare reeds overleden viervoeter. Dan krijg je dit:

Krul met hondekop (bew.).jpg
Ik kan niet beoordelen of er enige gelijkenis is, maar het gaat meer om het idee.
Het gaat volgens mij om de krul van een altviool, hoewel de C-snaar wel erg dik is voor een alt. Maar de stemsleutels zijn voor een cello weer aan de (te) kleine kant.

Een konijn heb ik ook nog nooit gezien!
Maar, er zijn lui die er wel een paar lieve centen voor over hebben dat aan hun geliefde instrument de herinnering kleeft van hun dierbare reeds overleden viervoeter. Dan krijg je dit:

Ik kan niet beoordelen of er enige gelijkenis is, maar het gaat meer om het idee.
Het gaat volgens mij om de krul van een altviool, hoewel de C-snaar wel erg dik is voor een alt. Maar de stemsleutels zijn voor een cello weer aan de (te) kleine kant.

Wel foeilelijk! Zo wil je toch je hond niet op je (alt)viool hebben!?

Je kunt natuurlijk nog verder gaan met het versieren van je viool, dit is helemaal een drama:

(Sorry hoort niet in dit topic, maar ik moest even mijn smart delen...)

Die kop is er fotografisch opgeplakt denk ik, nep dus.
Ik heb 'em er niet 'opgeplakt' als je dat mocht denken. Kwam dit tegen bij de Duitse vioolbouwer Rainer Leonhardt te Mittenwald. Gezien zijn leeftijd neem ik aan dat hij niet zo bedreven is met Photoshop dat hij even een hondenkop op een krul poot.

Ik spreek het vermoeden uit dat op bestelling dit soort kopjes aan vioolhalzen gewoon in serie bij een houtsnijderij in Duitsland of Tsjechië (voormalig Schönbach) werden vervaardigd en ook aldaar werden geassembleerd tot instrumenten. Mogelijk werd ook het grove voorbereidingswerk met een kopiëerfrees gedaan. Lastig om te achterhalen waar zo'n jubileumartikel is terug te vinden. Wanneer het een commerciëel artikel is geweest zou er ooit iets over gedrukt kunnen zijn in een catalogus of advertentie. Archieven van Amsterdamse kranten uit die tijd? Een Oranjevereniging? Succes. De viool verkeert in een deplorabele staat en smeekt om onderhoud, al lijkt hij mij meer curiositeitswaarde te hebben dan geldelijke waarde.
Ik weet dat hij onderhoudt nodig heeft maar geeft dat meer waarde
Eerst maar eens meer informatie zien te krijgen heb veel info al binnen maar nog niet wat ik moet weten
Ook zou ik willen weten wat het zou kosten om deze weer in gaafe staat te krijgen misschien kunt u dat wel

Voor het maken van een herstel- en onderhoudsbegroting moet ik het instrument zelf in handen hebben. Ik ben gevestigd in de regio Noord Holland-Noord en kan dit project vanzelfsprekend voor u uitvoeren, maar wellicht is er een vioolbouwer dichter in uw buurt te vinden.

Terug
Naar boven