Op het cellofestival in Dordrecht zag ik deze eindpinnen ook bij degenen die optraden. Ik heb gisteravond maar eens met een lange pin gespeeld, moest ik dus ook mijn pinhouderkoord natuurlijk in lengte aanpassen. Jéé, klinkt voller, want meer armdruk dus. Maar mijn euveltje is dat ik nog wat de neiging heb richting toetsen te strijken en dat is ook bij deze houding wel opletten! Goed op mijn arm letten dus! En ook even kijken waar mijn stemknoppen dan zitten en waar ik mijn linkerhand plaats, beetje hoger links of ik doe iets verkeerd. Komt mooi uit, vandaag les, dus even bespreken de voors en contra's.
Han Na Chang gebruikt zo te zien geen eindpin houder. Deze houder is zoals bekend voor het wegglijden van de eindpin. Maar op onderstaand filmpje is te zien dat deze houder ook wel degelijk invloed op de klank kan hebben. En de toon kan verbeteren.
Maar dan zit er gewoon een gaatje in dat podium waar je je pin in steekt. Ik vraag mij overigens wel af hoezeer de eindpinhouder uitmaakt. Hoort dit filmpje niet bij zoiets als sluikreclame? Ik denk dat er veel factoren meer beïnvloeden dan de eindpinhouder. Maar daar moeten we dan denk ik toch maar een ander topic over openen: Invloed van eindpinhouder. En dat gaat dan over welke eindpin, hoe, etc.