Bij de vele violen met "Stradivari etiket" (of Amati, of Stainer of Bergonzi of Vuillaume etc.) die nog steeds van zolders opduiken heeft een deel van de oorspronkelijke fabrikanten niet eens een beetje haar best gedaan het resultaat enigszins te laten lijken op het origineel van de in het etiket beoogde meester. Spreek je dan van een"kopie" of een "slechte kopie". Ik dacht van niet.
De laatste zin is een beetje verwarrend want daarin staan eigenlijk twee vragen waarop de vraagsteller zelf al het antwoord geeft:
“ik dacht van niet”. Maar op welke vraag is dat dan het antwoord?
Ik stelde eerder dat je zowel goede als slechte kopieën hebt. Er zijn huidige bouwers die een meesterinstrument tot op de tiende millimeter nabouwen. Er zijn er die behalve dat, ook de slijtplekken, de krasjes, reparaties en andere gebreken en onvolkomenheden aanbrengen. Zelfs het krakelé-effect in de lak wordt aangebracht! Of wat te denken van de indrukken in de lak van de kamvoetjes? Ook die worden aangebracht. Dat wordt dan zo goed gedaan dat je niet meer kunt onderscheiden welk instrument nou de echte is en welke vorig jaar is gebouwd zoals onderstaande foto’s van een vroege Guarneri del Gésu, gebouwd door Tets Kimura. Dat noem ik dan hele goede kopieën. Goede kopieën betreffen vaak alleen het model, dus zonder slijtage en andere gebruikssporen. De vorm zoals welving en f-gaten of krul zijn herkenbaar nagemaakt.
Het ouder doen lijken van een nieuw gebouwd instrument is een vak op zich geworden met de naam ‘Antiqueren’ of antiek-maken.
Er zijn ook bouwers die oude meesterinstrumenten trachten na te bouwen maar dan voornamelijk op hun klankeigenschappen, want je kunt nog zo nauwkeurig alle maten nabouwen, die klank nabouwen is een geheel ander verhaal. Martin Schleske houdt zich al vele jaren succesvol bezig met het evenaren van de klank van instrumenten van beroemde meesters.
een recent gebouwd instrument moedwillig verouderen:

Het aanbrengen van krakelé en textuur:
De krassen en slijtplekken worden zelfs nauwkeurig gepositioneerd en aangebracht:
Bovenstaande reactie gaat een beetje off-topic, ik realiseer me dat. Maar ik heb gemeend toch te moeten reageren. Mogelijk kan -als het zich voordoet- een apart onderwerp worden gewijd aan het kopiëren van instrumenten. In dat geval kan een -of meerde reactie(s)- worden verplaatst of gedupliceerd.