Klank en vorm

Discussie in 'Viool' gestart door Muzirene, 19 apr 2018.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    OK. Ik dacht bij 'consult' dat jullie iemand gingen consulteren. Maar jij consulteert hem en hij zichzelf. :)
     
  2. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Psies
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ja de ogen van vioolbouwers gaan altijd glimmen als ze een viool zien waar veel werk aan is.
     
    Oosterhof Vioolbouw en Muzirene vinden dit leuk.
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het glimmen van de ogen is niet het gevolg van ontstane €-tekens in de ogen, maar om de voorpret c.q. blijdschap die spontaan ontstaat als er goede hoop is weer een mooi instrument te kunnen maken. Datzelfde deed Stradivarius ook al in zijn dagen:

    upload_2018-4-28_11-52-59.png

     
    Muzirene vindt dit leuk.
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Trouw 1 februari 1999

    CREMONA - Wetenschappers hebben bij toeval het testament van de beroemde Italiaanse vioolbouwer Antonio Stradivarius (1644-1737) ontdekt. Zij deden onderzoek in het overheidsarchief in de Noord-Italiaanse vioolbouwersstad Cremona. Volgens de Italiaanse krant La Stampa dateert het document uit het jaar 1729.

    Uit het testament blijkt dat Stradivarius niet alleen een van de opmerkelijkste vioolbouwers aller tijden was, hij was ook een geboren zakenman die scherp kon rekenen.
    Stradivarius liet zijn bezittingen na aan zijn zeven kinderen. Het interessantste deel van het testament heeft betrekking op zijn oudste kind Francesco en diens broer Omobono. Zij namen het atelier van hun vader over na zijn dood. De voornaamste erfgenaam was de lievelingszoon Francesco, die in het testament betrouwbaar en gehoorzaam wordt genoemd. Stradivarius heeft het Omobono nooit vergeven dat deze bij een reis naar Napels 2000 lire uitgaf: dit bedrag werd van zijn erfdeel afgetrokken.
    In het atelier van Stradivarius bevonden zich op het tijdstip van zijn dood zo'n 100 bijna afgewerkte violen, cello's en gitaren.
     
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Oh, ik kom dit topic nu toevallig weer tegen en zie dat ik nooit heb laten weten hoe het is afgelopen met deze viool! Bij deze dan:

    Taxatie voor de verzekering wees toch uit dat het een echt waardevolle viool is, Tobias had het goed, maar was nog een nulletje vergeten. Weliswaar samen met twee strijkstokken die er ook nog bij zaten.

    De klank is nasaler door de bolle vorm, maar wel best luid. De vioolbouwer vindt deze klank ook mooier dan de helderder klank van mijn viool, hij houdt van zo'n klank. Samen hebben we snaren erbij gezocht en hebben een mooie combinatie gevonden.

    Een tijdje heb ik hem afgewisseld met mijn viool. Hij speelt erg fijn, fijner als mijn viool, maar ik vind de klank van mijn viool heel veel mooier. Het toeval wil echter dat mijn dochter die een jaartje terug ook aan een hele viool toe was, het niet met me eens is: zij houdt van de meer nasale klank die deze viool heeft. Dus zij speelt er nu op, met veel plezier en het is echt een match samen.
     
    Deanone vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina