kunststof staartstuk op mijn alt

Discussie in 'Altviool' gestart door altje, 28 jan 2011.

  1. altje

    altje

    Lid geworden:
    28 jan 2011
    Berichten:
    2
    Na de zomer ben ik voor het eerst sinds 15 jaar weer begonnen met het bespelen van mijn oude altviool. Al gauw bleek dat de c-snaar heel erg aan het resoneren is. Mijn docent gaf aan dat dit waarschijnlijk aan het staartstuk lag. Ik ben ermee naar een vioolbouwer geweest, die heeft een noodreparatie gedaan aan het staartstuk, maar gaf aan dat een nieuwe wel beter zou zijn. Nu heb ik er momenteel nog een oude houten op zitten met losse fijnstemmers, ik wil best overstappen op een kunststoffen met geintergreerde fijnstemmers. Maar wat heeft dit voor voordeel? En ik was aan het kijken op diverse webshops (oa die van Bert in Groningen), maar hoe zit dit met de maten. Mijn alt is 38 cm, een heleboel van die startstukken staat dan bij van tot en dan is 38 cm de kleinste maat. Zijn die dan niet te groot?

    Nou ja ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen. Want ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel weer heel fijn vind om te spelen.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Beste altje,

    Het voordeel van een staartstuk met geïntegreerde fijnstemmers is dat de snaarlengte tussen de kam en het staartstuk (dus het gedeelte dat niet wordt aangestreken) dan de juiste lengte krijgt. Die lengte moet ongeveer 1/6 van de klinkende snaarlengte zijn. Met externe fijnstemmers erop wordt die lengte een heel stuk korter en dat zou meteen de verklaring kunnen zijn van de resonantie van je C-snaar.
    Een ander probleem bij vier fijnstemmers is de toename van het gewicht wat een negatief effect kan hebben op de klank. Het kan al heel wat uitmaken wanneer er drie fijnstemmers worden verwijderd en alleen de A wordt uitgerust met een fijnstemmer. Wanneer snaren met een kunststof kern worden toegepast is het gebruik van fijnstemmers misschien helemaal niet nodig.
    De corpuslengte van de alt bepaalt niet zo zeer de lengte van het geschikte staartstuk. Van belang is de positie van de f-kerven die de positie van de kam bepaalt. Daarmee is de afstand van de kam tot het einde van de zadel bepaald. Het staartstuk moet dan een dusdanige lengte krijgen c.q. hebben, dat die eerder genoemde 1/6 deel niet-klinkende snaar verkregen kan worden. Met de juiste afstelling van de lengte van de lus kan ook de juiste instelling van het staartstuk worden verkregen.
    De Wittner staartstukken (met geïntegreerde fijnstemmers) zijn voor een alt te verkrijgen in twee uitvoeringen: tbv een alt 39,5-41,5 cm en 38,0 – 39,5 cm corpuslengte. Ik zou in uw geval gaan voor de uitvoering van 38,0 - 39,5 cm en de juiste afstand instellen.

    Frits
     
  3. altje

    altje

    Lid geworden:
    28 jan 2011
    Berichten:
    2
    Hallo Frits,

    Dank je wel voor je heldere informatie, daar kan ik zeker mee verder. Ik zal straks met meetlint en rekenmachine eens gaan bekijken wat dan de beste oplossing is voor mijn alt.

    Groet, Altje
     

Deel Deze Pagina