Marcelita, ik heb het mijn docente nog een keer per mail gevraagd. Tijdens de les ook al en toen gaf ze aan dat ze de viool wel behoorlijk verbeterd vond met de andere snaar.
Rise het zijn gewoon goede violen van NoName#2, die violen uit Tsjechië. Ik heb er zelf ook één van haar gekocht, is een fijn instrument.
Fijn om te horen Tobias ! Vervelende is dat ik niet super de super blij ben met de viool. De twijfel is er de hele tijd. Alhoewel de E-snaar echt beter klinkt. Maar ik weet ook niet of voor de prijsklasse die twijfels eerlijk zijn. En nogmaals ik ben net 6 maanden bezig, dus met betere strijktechnieken en gewoon veel meer oefenen gaat de viool ongetwijfeld veel beter klinken.
Als je niet super blij word van je viool zou ik deze zeker niet kopen! Je kunt beter verder rond kijken tot je iets vind wat wel helemaal naar je zin is, en gewoon nog een poosje blijven huren tot je iets vind. Als je de viool koopt zal je er zeker nog een aantal jaren op willen spelen,en als de viool je nu al niet blij maakt is het maar de vraag of dat in de toekomst wel zal gebeuren.
Het is vooral ook in het begin belangrijk dat het instrument je ahw beloont voor je goede streken. Dus als die dat niet overtuigend doet, dan zou ik voor een andere gaan. Dat kan een instrument van NoName#2 zijn (alhoewel ik de indruk heb gekregen dat die haar webshop en verhuur aan het afbouwen is) of bij een ander.
Ik heb zelf een Harald Lorenz 4. Die is wel wat duurder maar misschien kan je hem ook weer eerst huren. Gewoon er een tijdje op spelen is beter dan in korte tijd violen uitproberen.
Okee, maar nu gaat het er wel verder om dat de verbetering genoeg is om daar nog wat jaren op door te spelen. Dat het instrument je voldoende voldoening kan teruggeven. De viool mag natuurlijk geen extra moeilijkheden geven doordat het niet optimaal bespeelbaar is ( men heeft het dan over dat het istrument goed "aanspreekt").
Wat ik vooral niet snap is dat iemand zoals NoName#2, die nou niet bepaald een heel goede violiste is het voor elkaar krijgt om violen aan de man te brengen. Kennelijk is een leuke website, veel filmpjes en een e-book afdoende. We mogen NoName#2 niet teveel afkraken want kennelijk doet ze het erg goed. Ik weet 100% zeker dat er voor dit geld betere en optisch mooiere instrumenten te koop zijn.
Vioolbouwers zijn ook meestal niet de beste violisten, toch bouwen ze vaak uitstekende violen en brengen die ook aan de man. En wat NoName#2 betreft het is gewoon een heel lieve meid, die ook altijd gemakkelijk is met omruilen en het proberen van violen. Wat je laatste opmerking betreft, dat er voor dat geld betere en optisch mooiere violen te koop zijn, wil ik niet tegen je ingaan Chrish, want ik denk dat je meer verstand hebt van violen dan ik.
Het lijkt mij dat het accent moet liggen op de akoestische kant van de keuze, de klank dus. Of het ding glimt als een spiegel of dat het erg mat is, zou mij een worst wezen. Alle violen uit Luby in deze serie glimmen als een spiegel. Dat kan ook niet anders want bij dat type wordt de lak gespoten in een spuitkabine. De violen die NoName#2 laat horen in haar geluidsfragmenten -en die ze denk ik zelf bespeelt- laten op het vlak van de klank te wensen over. Maar mogelijk dat iemand het mooi vindt? Is altijd een persoonlijke zaak. Soms weet men niet waarnaar men moet luisteren. Ik heb vreemde praktijken meegemaakt hier bij de selectie van een instrument.
Of die viool glimt ( en inderdaad dat doet hij mega ) interesseert me niet zo heel erg. Maar de vraag blijft wel of een beginner zoals ik wel verschil hoort tussen verschillende violen ( van ongeveer dezelfde prijsklasse ).
Maar ik neem aan dat je een viool van de vioolbouwer best een week (of twee weken) mag houden om er achter te komen of dit het instrument is wat bij jou past. Laat vooral ook anderen/deskundigen de viool bespelen en een oordeel geven. Probeer ook te definiëren waaróm je een viool mooi of lelijk vindt klinken. Als je dat kunt gaat het selecteren veel beter. Soms speel je op een veel duurder instrument en hoor je geen verschil of je vindt hem zelfs minder mooi klinken. Laat je niet beïnvloeden door de prijs die er aan hangt.
Misschien laat NoName#2 juist goed zien dat vioolspelen voor veel mensen een bereikbaar doel is. Dat plezier erin hebben belangrijker is dan excellent uitgevoerde technische hoogstandjes die misschien wel afschrikken ("o help, dit ga ik nooit kunnen!") Als bedrijfskundige heeft zij heel goed bedacht wat haar doelgroep is en weet ze daar heel goed op in te spelen. Je ziet bij haar een mooie combinatie van toepassing van twee vakgebieden (docent muziek en bedrijfskunde). Ze maakt kennelijk voor veel mensen een hobby bereikbaar, die op de klassiek degelijke manier* niet zo gauw bereikt zouden worden. Dat is de kracht van haar werkwijze. Overigens komt het wel vaker voor, ook in de sport, dat de coach/leraar niet persé het super hoge niveau heeft bereikt op het gebied van eigen prestaties, maar dan nog steeds wel als docent/coach heel goed kunt functioneren. *gebruik je intuïtie om te snappen wat ik hier bedoel.
Nee, daar hoef je inderdaad niet nog dieper en verder in te gaan, maar het is wel een reactie op Chrish die niet begrijpt waarom NoName#2 "die nou niet bepaald een heel goede violiste is" (ik citeer Chrish) het voor elkaar krijgt violen aan de man te brengen. Ik gaf in #39 mijn verklaring.
Over de opmerking van Crish heb ik ook een mening die is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring. Maar ik vind het niet gepast om die hier te spuien en is bovendien ver verwijderd van het onderwerp.