Leeftijd en Vioolles.

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 26 okt 2014.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ook een kindercello, dus met een veel kleinere klankkast dan een 'volwassen' cello, is precies hetzelfde gestemd. Door de kortere trillende snaarlengte is het zaak wat dikkere snaren er op te hebben, om nog een beetje snaardruk op de kam te krijgen. Een lage frequentie heeft een groter resonantievolume nodig dan hogere frequenties. De klankkast van de cello heeft die inhoud omdat dan die frequenties het beste versterkt worden. Maak je het resonantievolume kleiner bij gelijk blijvende frequentie dan zal dat ten koste gaan van de klank. Dat kan niet anders.
     
  2. haneeya

    haneeya

    Lid geworden:
    21 mrt 2015
    Berichten:
    1
    Een docent zoeken die wél een klik heeft met uw dochter, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan en vraagt ook de nodige omzichtigheid. Ik hoor af en toe verhalen van ouders van jonge leerlingen (en soms van de kinderen zelf) en ken meestal ook de betreffende docent. Sommige kinderen varen wel bij een wat strenge docent, andere kinderen hebben juist een gezelliger type nodig. Veel kinderen hebben ook een zekere hoeveelheid "lol"in het spelen nodig om de motivatie er een beetje in te houden,
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Dus: op kindercello heb je dikkere snaren nodig om de kam zijn werk te laten doen (frequenties doorgeven aan de klankkast). En dan wreekt het kleiner zijn van de cello zich vooral bij de lage klanken, want daar lagere frequenties.
    Is er dan ook niet het bijkomende probleem dat dikkere snaren nog lagere frequenties geven? (misschien moet deze discussie/uitleg naar een nieuw topic moet: kleine instrumenten).
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ja, dat doen ze en dat moet ook juist want de snaarlengte is veel korter dan een grote cello. Omdat een kortere snaar een hogere frequentie heeft wordt er dan gecompenseerd door de dikte (beter: de massa) van de snaar.
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Dan zal er natuurlijk ook een maximum aan compensatiemogelijkheden zijn, vanwege de kleinere klankkast. Ik zou mij kunnen voorstellen dat op gegeven moment de klank niet meer mooi is omdat de kleinere klankkast (kleiner resonantievolume) het niet meer mooi kan laten resoneren. Ik zou me kunnen voorstellen dat snaren voor 1/8, 1/4 etc. (allerlei maten kleine celli) rekening houden met die kleinere resonantievolumes.
    Ik kan je natuurlijk niet vragen welke merken van snarensets voor kleine celli het best rekening houden met de kleinere klankkasten.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Het enige waar de fabrikanten rekening mee kunnen houden is te zorgen dat er voldoende spankracht komt op de snaren. Dat is alleen maar te doen door het gewicht te vergroten wat wordt gedaan door omwikkeling te nemen met een relatief hoge massa en een grotere diameter. Want je moet de snaren wel op de juiste frequentie kunnen brengen. Het is echter gelimiteerd: te dikke snaren spreken heel moeilijk aan. Er worden ook geen cello's gemaakt (om op te spelen) die kleiner zijn dan 1/8 en voor die instrumenten zijn bij een paar fabrikanten nog snaren te krijgen. De meeste houden het voor gezien wanneer het kleiner dan 1/4 wordt.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Kleiner dan 1/8 cello gaat het dus niet worden en wat snaren betreft, heb je meer keuze vanaf 1/4.
    Een 1/8 cello: ik begrijp dat dat voor (gemiddeld) de leeftijd is voor 4 jarigen?

    Terugkijkend naar #20 stel ik vast dat de jongeren die met hun cello heel succesvol zijn, op die achtste en kwart cellootjes begonnen moeten zijn. Hoe ze het beperkte volume van instrument beleefd hebben, kunnen ze misschien zelf beter vertellen, dat zou ik best wel eens willen weten. Hadden ze het te druk met hun speelse oefeningen en al het andere dat belangrijk is in je kleutertijd om je druk te maken over beperkte klank, áls je al zover ontwikkeld was dat je het hoorde.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    Ik heb 1/16 celli , ook te huur en daar is op te spelen. Op die kleine celli doen Dominant-snaren het meestal het best. Op een 1/16 cello zet ik doorgaans een 1/8 snarenset en dat gaat goed.
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Bert, een 1/16 cello, is dat niet gewoon een viool op zijn kant?

    Oh nee, een cello heeft een behoorlijk hogere krans, maar dan toch.

    Heb je misschien een foto van een 1/1 naast/ten opzichte van het priegel formaatje.

    Remi
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Wat is de corpuslengte van zo'n 1/16 cello?
    Zet je dan vioolsnaren (Dominant) op een 1/16 cello? Krijg je dan nog voldoende spanning op een C-snaar?
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    Uiteraard geen vioolsnaren, maar 1/8 cellosnaren. Het lijkt inderdaad een beetje op een dubbeldikke altviool, maar voor kleine cellisten in spé die jong mogen beginnen is het een uitkomst. Jullie doen of het zoiets bijzonders is, maar dat is het echt niet. Ik heb er een tweetal, die ook regelmatig verhuurd zijn.
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Bert, Zelf vind ik naast de viool juist de cello prachtig klinken en hoe moet je het omschrijven, soms zo donker en diep, dan weer als een sopraan als een Maria Callas je oren strelen om vervolgens weer terug te kunnen keren naar die donker bruine klanken. Een heel veelzijdig instrument, misschien zelfs ondergewaardeerd.

    Vandaar dus ook mijn vraag naar wat plaatjes van zo' piep klein cellotje en niet het spul van YT.

    Remi
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    En hoe diep kan 1/16 op de c-snaar nou helemaal klinken met zo'n klein resonantievolume?
    Zijn het peuters die op zo'n cello les gaan krijgen?
    Maar ik besef dat de kindjes op deze jonge leeftijd heel anders in het cellospelen staan dan oudere en verder gevorderde leerlingen.

    Op YT spelen heel jonge kindjes op celli. Kun je gelijk een beeld krijge van hoe het klinkt. Met de juiste zoektermen heb je ze zo te pakken. Hoop dat Bert ons die 1/16 cello kan laten zien en horen!
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    Hij is op afspraak te bezichtigen en te bespelen. Ik heb het te druk voor fotosessies.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Maar de corpuslengte kun je ons toch wel geven?

    Hier een 1/32 cello (zeggen ze) voor duidelijk een jonge peuter.

    In de discussie eronder wordt een kind van 17 maanden en 83 cem. een 1/32 cello aanbevolen. Jaaaa, je kunt niet vróeg genoeg beginnen:D. De dreumes van het filmpje heeft natuurlijk een moeder die cello speelt. Heeft daar vast het pizzicato van afgekeken!

    Voor dit meisje van 6 is een 1/16e cello aangemeten.


    Maten van celli hangen natuurlijk ook nog eens af van de bouw van de handjes van de speler, maar gesteld dat dit meisje heel gemiddelde maatjes heeft, krijg je zo wel een idee wat ongeveer wanneer past.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Kennelijk ook te druk om een paar vragen (zie #30) te beantwoorden.
    Nou ja, dan laten we het voor wat het is. :(
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    Hij staat achteraan op zolder en het kost me drie kwartier om het ding te halen en op te meten. De rest van de vragen van #30 heb ik al beantwoord.
     
  18. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Bert, Je hebt of een heeeeeel grote zolder of het is daar een bende en anders wordt je gewoon erg traag ;)
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    Nee, het is een klein en nogal moeilijk bereikbaar zoldertje en er staat een hele voorraad celli voor die ik eerst weg moet halen en daarna weer terug moet zetten. Wanneer daar een commercieel doel mee gemoeid is doe ik dat graag maar wanneer er alleen de nieuwsgierigheid van een zeker forumlid mee bevredigd moet worden, dat doe ik in die tijd uiteraard liever iets anders, vandaar. Fijn dat je met me meeleeft maar mijn snelheid kan er nog mee door!
     
  20. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    violen.jpg Dat noem ik geen klein zoldertje Bert
    meerviolen.jpg
     

Deel Deze Pagina