Luchtvochtigheid

Discussie in 'Viool' gestart door Muzirene, 21 jun 2016.

  1. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    538
    Vandaag sprak ik mijn moeder, die architect is en ook vele bouwkeuringen gedaan heeft, en zij zei dat het toch wel riskant is om in een gebouw dat lange tijd vochtig is geweest in zo'n tempo de luchtvochtigheid naar beneden te brengen. Niet alleen voor de balken, zoals ik dacht, maar ook voor de stenen muren. De buitenkant van de muur wordt droog, terwijl het binnenste deel van de muur nog heel lang vochtig blijft. Dat is volgens haar toch wel vragen om problemen, want de kans op scheuren is op die manier groot. Zij adviseert bouwkundig advies in te winnen bij dergelijke acties. In een nieuwbouwhuis moet je ongeveer twee jaar rekenen voor het bouwvocht uit de muren is, voor een oud kerkje met dikke muren langer. Ook stuccen had volgens haar weinig zin omdat het er door het vocht er na verloop van tijd weer af zou vallen.
     
  2. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    :confused:
    Ah. Allemaal te laat deze adviezen.....

    Wel interessant Nikin, lief dat je je moeder hebt geraadpleegd! En misschien ook goede informatie als iemand anders dit topic raadpleegt met dezelfde problemen.

    Maar de eigenaar heeft al laten stucen (we huren dit), terwijl ze wel wisten dat er een vochtprobleem was. Wel met speciale materialen (emmertjes latex bv van 10l van 250 euro:confused:) door een stucadoor die dit altijd doet voor de stichting, dus hun risico. Het is er ook echt dik afgehaald en toen helemaal behandeld en zo, maar hoe en wat precies weet ik niet, geen verstand van.
    Het moest ook wel echt gebeuren, het viel er gewoon overal af... Dat is trouwens onder leiding van een bouwkundige gedaan. Maar die weer nu inderdaad niet van onze ontvochtigingsactie met dit apparaat. Wel hebben we de vochtproblemen aangekaart en ze zouden er iets mee gaan doen. We zouden twee weken terug wat horen......
    Tsja, wij waren het nu echt beu onder klamme dekbedden wakker te worden...

    Maar nu blijft het hangen rond 60/65%. Ik denk dat het apparaat snel uit de lucht vocht heeft gehaald (het is natuurlijk erg nat geweest). En nu gaat het verder trager. Maar voor onze gezondheid en de violen konden we het natuurlijk geen 80% houden en dat nog lange tijd accepteren. En misschien was het wel lang geen 80% als het niet zo lang zulk nat weer was geweest. En als er hier niet gestuct en gelatext en zo was.... Owjee, en we moesten op de benedenverdieping overal het witkalk van de muren wassen, veel water moeten gebruiken, met daar ook een poreuze (bakstenen) vloer, we konden gewoon nauwelijks dweilen, het water trok er meteen in. Dat vocht kon daarna ook bijna nergens naar buiten want beneden zijn geen ramen.
    We hebben het dus zelf ook wel verergerd, de afgelopen twee maanden, maar dat er vocht zat (vooral beneden) was wel al langer bekend. Daar zat ook schimmel op de muren.

    We moesten ook veel geduld hebben voordat we het echt onder controle zouden hebben en misschien was een tweede apparaat nodig, dus ik denk dat het tempo nog wel mee zal vallen, dat het nu echt niet ineens verder heel droog wordt. En als dingen scheuren, dan bellen we de stichting. :rolleyes:

    Ik moest ook maar af gaan op het advies van die vochtigheidsapparatenman. En die zei veel ervaring te hebben met dergelijke gebouwen. En zei me inderdaad ook wel een keer of vijf dat we heel veel geduld moeten hebben, dus we moeten er maar van uit gaan dat het goed gaat, denk ik, en dat het niet té snel zal gaan.
    Zal natuurlijk nu wel in de gaten houden dat het niet ineens kurkdroog wordt, zeker niet na jouw waarschuwing...
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Als het wat kouder wordt en koud weer hebben we nogal veel in Nederland dan flink stoken. Zal wel een bonk gas kosten zo'n kerkje. Maar ja kerken zijn ook niet gebouwd om in te wonen. Kerken zijn huizen om God in te aanbidden. De dames zaten vroeger in de kerk met lange rokken en een stoof onder de voeten. En in de tegenwoordige tijd komt er in veel kerken vloerverwarming.

    Op de muren van het kerkje moet eigenlijk een raamwerk komen van hout of kunststof, en daar kunnen dan spaanplaten of andere materialen op worden aangebracht. Want bij hevige regenval zullen muren zonder spouw altijd vochtig worden aan de binnenkant. Dus ik zou de violen maar nooit meer aan de muur hangen.
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2016
  4. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Dat gaat inderdaad ook niet meer gebeuren. Ze slapen lekker in hun eigen koffertje.

    Maar God aanbidden hier, dat zal zeker lukken...


    Speciaal voor jou, Tobias. Kijk het hele filmpje maar af, en geniet....

    (van onze vioolschool, dit was een repetitie... het filmpje van de uiteindelijke uitvoering hiervan is ook op youtube te vinden, maar deze vind ik nog mooier...)
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2016
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Ik begrijp dat Fiedelino ook een koortje heeft. Zou dat dan misschien niet beter Vocaal Fiedelino kunnen heten, in plaats van Koor Fiedelino.

    Maar waar bemoei ik me mee.
     
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Nee, het zijn de vioolkinderen die zingen. Heeft niet echt een Naam, het filmpje is gewoon zo genoemd.
     
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Even een update. En meteen een vraag.

    De luchtvochtigheid is goed onder controle. Beneden in mijn werkkamer, meet ik met de digitale meter 45%. Analoog metertje van een vioolkoffer (die niet meer in een koffer zit) geeft 40% of nog lager aan. In de woonkamer, een verdieping hoger, is het meestal net boven de 50%, volgens dat digitale ding.

    Nu vroeg ik me af of de luchtvochtigheid op hogere verdiepingen inderdaad steeds hoger wordt, want op de slaapkamers lijkt de luchtvochtigheid nog wat hoger te zijn. Daar is het ook kouder, maar we hebben daar wel sneller condens op de ramen.

    Voor de violen lijkt het me trouwens nu zelfs laag. (Die liggen beneden in de werkkamer.) Klopt dat? Wat is slim om te doen?
    Of is dit nu een beetje hetzelfde als in een normaal huis in de winter met de verwarming aan?
     
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Bij mij in huis is het met de verwarming aan ook rond de 40%.
    Voor mijn cello vind ik 60% beter.
    Kan echt merken dat het geluid dan beter is en minder krasserig klinkt.
    Ik heb een bevochtiger in mijn cellkoffer en die houd het rond de 60% als het in huis minder vochtig is.

    Merk je nog verschil in klank met een andere vochtigheid?
     
  9. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Ja, als het kouder is, dan is de lucht (met een zelfde hoeveelheid waterdamp erin) vochtiger ... bij een hogere temperatuur kan lucht meer vocht bevatten voor het gaat condenseren; als er water condenseert is het 100% - de lucht bevat alle vocht die er in "past". Hier wordt het goed uitgelegd. Luchtvochtigheid is het percentage vocht dat bij een gegeven temperatuur in de lucht "past" waarbij 100% betekent dat de lucht "vol" is:
    http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/relatieve_vochtigheid.htm
    wellicht heb je hier ook iets aan:
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2016
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Nee, koude lucht kan minder waterdamp bevatten.
    Zie ook de grafiek:

    [​IMG]
     
  11. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hier is de lucht bij vriesweer juist erg droog.
    Ik droog de was in huis om de luchtvochtigheid op peil te houden. Ik zie aan mijn houten vloer heel snel wanneer het droog wordt. De badkamerdeur laat ik na het douchen ook even open.
     
  12. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Dat komt omdat de hoeveelheid vochtigheid in de lucht laag is (het vocht is er uitgevroren) en je die lucht binnenshuis verwarmt, met bv een centrale verwarming, waardoor het luchtvochtigheidspercentage heel laag is. Ik zelf heb laatst een luchtbevochtiger gekocht voor zulke dagen...
     
    Deanone vindt dit leuk.
  13. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik heb er al vaak naar gekeken maar kan maar geen keuze maken wat voor een...
     
  14. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    tja, de mijne stond voor 5 euro in een tweedehandszaak.... dan is de keuze gauw gemaakt...
     
    Deanone vindt dit leuk.
  15. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik heb er eentje via marktplaats gekocht.
    Mocht je er ook eentje willen aanschaffen dan raad ol je aan eentje te nemen die ook verwarmde vocht verspreid en niet alleen koude.
    De koude koelt je huis namelijk heel snel af door alle koude stoom.
     
  16. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ah, ik heb alleen een ONTvochtiger. Lol.
    In het oude huis hing ik gewoon waterbakjes aan de radiatoren....
     

Deel Deze Pagina