Luilekkerland II

Discussie in 'Overig' gestart door remi, 7 okt 2009.

  1. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Liuwe,

    Ik heb de strijkinstrumentencollectie twee keer bezocht (de tweede keer in gezelschap van Remi), maar geen Stradivarius gezien. Maar dat vindt wellicht oorzaak in de omstandigheid dat bij ons de nadruk lag op vaderlandse instrumenten: de toegemeten tijd was volstrekt onvoldoende voor de gehele collectie. Ik herinner me nog wel een Vuillaume. Ik weet dus niet of de collectie ook nog een Stradivarius herbergt en of die er nog zou zijn. Want de periode dat Rudi Fuchs bij het Gemeentemuseum de scepter zwaaide, werd inderdaad nog al gekenmerkt door persoonlijke voorkeuren. To put it mildly :|

    Overigens denk ik niet dat de collectie ook toeziet op een Stradivarius. De aankoop van de Scheurleercollectie omvatte in de jaren dertig geen Stradivarius. En ofschoon er nadien nog instrumenten aan de collectie zijn toegevoegd door schenking dan wel legaat, kan ik mij niet voorstellen dat het Gemeentemuseum, als zijnde een museum voor beeldende kunst, zijn aankoopbudget zou gebruiken ter verwerving van een Stradivarius. En schenking van een Stradivarius kan ik mij al evenmin voorstellen :p

    Vragen over de collectie dienen bij voorkeur rechtstreeks aan het Gemeentemuseum te worden gesteld: daar komt geen gemeenteambtenaar aan te pas. Stereotypen over 'ambtenaren' kunnen hier dus gevoeglijk achterwege worden gelaten.

    Hopf
     
  2. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Izanami,

    Heer Latcham, in één van zijn wat minder grimmige buien, vertelde mij vorig jaar dat er van in totaal drie instrumenten bouwtekeningen waren gemaakt. Naast de tekeningen omvat de set ook één of meerdere foto's. Gewoon -rechtstreeks- te bestellen bij het Gemeentemuseum. Kan ook per mail :p

    Hopf
     
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Als je op onderstaande link klikt, kun je zien dat aan dit museum wel degelijk kostbare instrumenten zijn geschonken; maar ja, dit is Amerika, en daar heb je vermoedelijk meer mensen die niet goed weten wat ze met al hun geld moeten doen.

    http://orgs.usd.edu/nmm/GiftShop/LuthiersLibrary/LuthiersLibraryPhotos.html#3354

    Mijn eerste bezoek aan het Gemeentemuseum was in de jaren 60 en die Stradivari meen ik me toch heel goed te herinneren. Nu is het ook mogelijk dat dat instrument later is ontmaskerd als een instrument van een mindere god, dat gebeurt wel meer.
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Is er al eens wat veranderd in het Gemeentemuseum?
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Als ik het mij goed herinner, is er door Remi en door Hopf ooit eens een bezoek gebracht aan dat museum. De kostbare instrumenten van o.m. Boumeester liggen ergens opgeslagen in de kelder.
    Was er ook niet een collectie bij van Scheurleer? Remi heeft er zelfs wat foto's van. Scheen nogal een gedoe te zijn om die te mogen maken. Staat mij vaag iets van bij.
     
  6. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Je bijdrage doet wat merkwaardig aan: het bezoek van Remi en Hopf was de aanleiding voor dit onderwerp, in de vorige bijdragen over dit onderwerp, zie pagina 1, is daar uitvoerig over gepraat. Er staat je dus blijkbaar vaag iets van bij, terwijl de vorige bijdragen daar gewoon over gingen, een kwestie van even doorlezen!

    Wat er met die collectie gebeurt is een beschamende zaak, waar wij blijkbaar met elkaar niks aan kunnen doen. Er is een prachtige collectie, maar we doen er niks mee, we slaan hem op, al járen. De heren Scheurleer en Balfoort zullen zich in hun respectievelijke graven wel omdraaien, denk ik.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ja, verhip zeg. Je hebt gelijk! Ik ga na iedere reactie niet weer helemaal naar #1, dat zul je begrijpen.
    Jij doet dat blijkbaar ook niet, want dan zou je geweten hebben dat er na jouw bezoek in de jaren zestig, de meeste strijkinstrumenten verplaatst zijn naar de kelder. En dat maakt jouw vraag:
    een even merkwaardige als die van mij.
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Beste Frits, uit eerdere stukken in deze topic had je kunnen lezen dat ik dat allang weet! Ik heb al veel eerder gereageerd op het feit dat die prachtcollectie in een kelder ligt te verstoffen. Dus mijn vraag is helemaal niet merkwaardig!

    Maar we hoeven elkaar geen vliegen af te vangen, feit blijft dat het in dit rijke land mogelijk is dat een belangrijk stuk cultuurbezit niet vrij toegankelijk is na het betalen van een entreebiljet. Frits, wat kunnen we eraan doén?
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Als er in een reactie van Liuwe 'Beste' voor komt te staan, moet je het met een andere bril lezen, zo heb ik ervaren. ;)

    Wat we daar aan kunnen doen? Wel dat stond toch ook al ergens in het stuk over Scheurleer?
    (Ik durf nu niets meer te schrijven, omdat ik niet alle reacties heb doorgelezen)
     
  10. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    BESTE Frits, nou niet zo zielig doen, hè? Zo lang is dit topic ook weer niet, je hebt alle teksten zó gelezen!
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Michael Latcham, conservator van Gemeentemuseum Den Haag heeft zijn jas aan de wilgen gehangen en verblijft thans in Spanje. Ook is het zo dat er geen conservator voor de muziekinstrumenten meer is.

    Via het reguliere telefoonnummer 070-3381111 optie 3 kreeg ik van de telefoniste een vriendelijke mevrouw aan de lijn welke mij na wat rondvragen vertelde dat de instrumenten eventueel te bezichtigen zijn op de dinsdag ochtend of de dinsdag middag.

    Alleen in kleine groepjes, denk aan maximaal 3 a 4 personen, voor een bezoek kun je een aanvraag doen via de mail, info@gemeentemuseum.nl

    Ik heb de dame in kwestie verteld van ons clubje op ons forum en ze vond het prettig te horen dat er toch nog belangstelling is voor de collectie Scheurleer.

    Remi
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Erg jammer dat deze collectie al zolang in het depot ligt. Blijkbaar is er onvoldoende belangstelling voor om een permanente expositie te hebben. Dat was vroeger wel anders, kijk maar naar bijgaand filmpje over het Haags Gemeentemuseum en de collectie Scheurleer. De presentator is de heer Dirk Balfoort.

     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2014
  13. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Dit is toch echt de eerste keer dat ik bewegend beeldmateriaal van Balfoort zie.
    Tot nu toe natuurlijk een groot aantal van zijn boekwerkjes kunnen verzamelen, voor de deur van zijn toenmalig woonhuis gestaan en tevens de plek van zijn voormalig graf bezocht op Nieuw Eik en Duinen. Toch een vreemde maar mooie gewaarwording om Dirk Balfoort te zien spreken.

    Maar zou het mogelijk zijn om die verzameling oud hout de kelders uit te krijgen en een tentoonstelling van de grond te krijgen. Daar komt heel veel bij kijken en ik geloof dat de tentoonstellingen en exposities voor het komende jaar vol zitten.

    remi
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2014
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Daarvoor zou je eigenlijk een student musicologie die er studiepunten voor zou kunnen krijgen moeten zien te interesseren. Die moet dan wel de hoofdconservator als stagebegeleider hebben. Maar goed, als dit "oud hout" in een tentoonstelling te passen is (wellicht een breder onderwerp dan alleen deze ene collectie), is het misschien te realiseren.
    Op het filmpje dat begint met de draailier zag ik ook nog een strijkinstrument dat in mijn verzameling bijzondere strijkinstrumenten (eXotische strijkinstrumenten) niet eens misstaat. Alleen is dit dan een westers exootje.
     
  15. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Dirk J. Balfoort was vroeger voor mij een God ja bijna zelf een Viool, nog heb ik de knipsels die ik als kind van hem vond in het schoolradioboek en tijdschriften en die ik plakten in een schriftje, hij was in mijn kinderjaren de autoriteit op het gebied van de Viool, prachtig filmpje.
     

Deel Deze Pagina