Meer jongeren naar klassieke muziek?

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door Annemieke, 24 okt 2005.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik zie de beeldspraak van de wansmaak niet, maar dat kan aan mij liggen. Aardig dat je zelf een antwoord geeft op een door jou zelf gestelde vraag. Maar wanneer de wansmaak niet méér is dan de smaak van anderen, hoe zit dat dan met het gezegde: ‘over smaak valt niet te twisten’?

    Wanneer je het hebt over ‘cerebrale experimenten’ kan ik me niet voorstellen dat er daadwerkelijk nog muziek uit komt. Hooguit gaat het hier om composities die een muzikaal gedachten experiment vorm geven. Vermoedelijk zal het beluisteren van zulke experimenten voorbehouden blijven aan diegenen die het zèlf gecomponeerd hebben, waarna alsnog besloten wordt of er een draagvlak voor is.

    Ik moet zeggen dat in mijn HBS-B tijd de muzieklessen die als een echt bij-vak werden beschouwd, voornamelijk het aanleren van de kennis van de klassieke werken betrof, met hier en daar een uitstapje naar het tonale systeem en de opbouw van composities. Met behulp van de platenspeler werden zo in een schooljaar heel wat werken ‘behandeld’. Maar daarentegen kregen we ook een soort solfège, waarbij we zelfs moesten blijk geven het notenschrift te beheersen. Nu kende ik dat allang, zodat dat voor mij geen extra belasting opleverde. Anderen maakten soms voor het eerst kennis met de eerste beginselen van de muziekleer en kregen die kennis dan toch maar even mee voor de rest van hun leven.

    Indien ik de keuze moest maken tussen een Japanse middenklasser of een piano, zou ik dat af laten hangen van de urgentie. Een piano kan meestal wel even wachten, een auto vaak niet.

    Je hebt het over de appreciatie, maar ik denk dat het tegenwoordig meer een kwestie van acceptatie is. Waar vind je in een restaurant nog de weldaad van de rustgevende –eventueel-klassieke muziek? Het is in de meeste gevallen een tè luidruchtige disco-dreun, waarvan je de impact pas goed beseft wanneer je het pand verlaat en met een verademing de rustgevende geluiden van de straat in je opneemt.



    (Dit bericht is door soundboard bijgewerkt op 25/11/2005 om 00:35 uur)
     
  2. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

     
  3. cecilia

    cecilia

    Lid geworden:
    3 mrt 2006
    Berichten:
    8
    Ik ben kort geleden in dit web beland en het trekt zodanig dat ik er vrijwel dagelijks even een stukje in klim. Na het doorworstelen van dit topic wilde ik ook nog iets zinnigs inbrengen. Ik trok de stoute pumps aan en zocht via de digitale weg een Grootmeester om het hem te vragen!

    Ik kreeg het volgende antwoord:


    Muziek is een hogere openbaring dan alle wijsheid en filosofie


    Ludwig van Beethoven
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    @Cecilia,

    Je aanwezigheid is in ieder geval door mij (al eerder) opgemerkt en het doet mij deugd dat er iemand is bijgekomen die ook de moeite neemt iets bij te dragen. Want zoals je zelf al aangaf, je hebt dit topic moeten dòòrworstelen en dat verbaast
     
  5. Juupje

    Juupje

    Lid geworden:
    8 mrt 2006
    Berichten:
    22
    Ik kan me namelijk goed voorstellen dat de prijs voor een kaartje, die zo om en nabij de EUR 60,= kan liggen –en dit is terecht eerder door Hopf aangekaart- een enorme belemmering vormt.

    Hoi,

    Allereerst, ik snap het quoten hier nog niet helmaal, dus ik doe het maar even zo...................

    Zo'n prijs heeft mij er als jongedame toch nog altijd van weerhouden om de concertzaal binnen te gaan. Graag had ik (ook in mijn puberjaren) wel willen kunnen gaan luisteren. Toch merk ik dat de prijs me nu ook tegenhoudt. Ter vergelijking: als ik zo een keer of drie per jaar naar een concert wil gaan, betaal ik om en nabij de 180 EUR, een kwartaal les aan de muziekschool kost me 115,10 EUR. En voor het geld dat ik betaal voor een concertkaartje, kan ik zo een heel stel prachtige geluidsopnamen kopen op cd en kan ik blijvend genieten van prachtige muziek.......

    groetjes van Juupje
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Inderdaad is een prijs van c.a 60 eurie een behoorlijk bedrag voor een concert.

    Maar toch zijn er een hoop gratis of bijna gratis concerten. Denk aan muziek zalen, kerken, conservatoria waar met enige regelmaat concerten gegeven worden. Hier in Den Haag is er zelfs op Oud Eik en Duinen af en toe in de aula van de begraafplaats een klein concert.

    Ik geef toe het is wel wat zoek werk maar vaak geven buurthuizen en zo dergelijke informatie of biedt de bibliotheek een dergelijke service. Ook de lokale muziekschool is natuurlijk een bron van informatie.
    Ik heb makkelijk praten, de grote stad Den Haag bied genoeg om bijna ieder weekend wel onder de panne te zijn, denk aan een zondag ochtend concert van het Residentie Orkest (RO), of een repetitie (zeker de moeite waard om eens mee te maken) of een opendag van het RO in samenwerking met het dans theater.

    Er is best wat te vinden.

    Daar tegen over staat dat voor een concert, ook voor violisten een prijs staat. Ook violisten (musici) moeten leven, moeten hun vaak peper dure opleiding afbetalen, moeten hun peperdure instrument afbetalen, betalen huur, hypotheek, hebben schoolgaande kinderen e.t.c.
    Kijk eens naar wat je betaald voor een kaartje voor een voedbal wedstrijd (Nederland-Italie).

    Remi
     
  7. Flix

    Flix

    Lid geworden:
    13 mrt 2004
    Berichten:
    24
    Zestig euro voor een concert vind ik ronduit belachelijk. Daar zou ik een gezinspak cd's van kopen. Dat is misschien wat mindere belevingsvorm dan een livegebeuren, maar het gaat wel een levenlang mee. Bevroren geluid, zoals dat heet. (s)
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Och, EUR 60,= voor een plaatsbewijs bij de uitvoering van De Mattheus vind ik wel acceptabel.
    Meedoen aan de uitvoering van zulke gelegenheidsconcerten (violist) heeft mij altijd veel vreugde gegeven, kost niets en je mag zèlf bijdragen aan de vreugde die het een ander en jezelf geeft. Hetzelfde geldt voor de uitvoeringen van diverse operettes: heel leuk om te doen en lekker luchtig.

    Je kunt weliswaar een CD-pack kopen maar het grote probleem waar je mee zit is: hoe evenaar je de akoestische kwaliteiten die zich tijdens een live-concert openbaren? Ik heb een paar prachtige CD’s met orgelfuga’s en concerten (Bach natuurlijk), maar hoe goed je geluidsinstallatie ook is, het kan niet tippen aan dat wat je hoort in bijvoorbeeld de St. Bavo te Haarlem, waar sommige frequenties zo laag zijn dat je ze alleen maar kunt voelen en zien (de ruiten gaan rammelen), niet horen. Dat krijg je in een huiskamer niet voor elkaar, hoeveel duizenden euro's de luidsprekers ook gekost mogen hebben!
    Nu ik het er toch over heb: in Haarlem kost een concert in principe niets, want je bent vrij om ieder bedrag wat je kunt missen –of beter: wat je er voor over hebt- te geven. En zoals Remi eerder opmerkte er zijn best wel goedkope(re) concerten, je moet er alleen even wat meer moeite voor doen ze te vinden. Met internet gaat dat tegenwoordig snel en eenvoudig.
     
  9. Juupje

    Juupje

    Lid geworden:
    8 mrt 2006
    Berichten:
    22
    Hoi,

    gelukkig zijn orgelconcerten in de meeste plaatsen wel te betalen of zelfs gratis, zo ook in Breda. Dit jaar ga ik ook weer eens een aantal keer luisteren, er wordt dit jaar veel aandacht besteedt aan de Nederlandse componist Hendrik Andriessen (1892- 1981). Van deze beste man ken ik niets, dus des te meer een reden om te gaan luisteren naar zijn werk.

    Muziek laat zich inderdaad lang niet altijd vertalen naar "luidsprekerniveau", om het zo maar eens te zeggen. Maar toch 60 euro's uitgeven voor de beleving van live muziek, dat zal ik met mijn loontje niet snel doen......

    Juupje
     
  10. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Je kunt weliswaar een CD-pack kopen maar het grote probleem waar je mee zit is: hoe evenaar je de akoestische kwaliteiten die zich tijdens een live-concert openbaren? Ik heb een paar prachtige CD’s met orgelfuga’s en concerten (Bach natuurlijk), maar hoe goed je geluidsinstallatie ook is, het kan niet tippen aan dat wat je hoort in bijvoorbeeld de St. Bavo te Haarlem, waar sommige frequenties zo laag zijn dat je ze alleen maar kunt voelen en zien (de ruiten gaan rammelen), niet horen. Dat krijg je in een huiskamer niet voor elkaar, hoeveel duizenden euro's de luidsprekers ook gekost mogen hebben!

    Soundboard,

    Er zijn luidsprekers die dat overigens wel voor elkaar krijgen. Hoorluidsprekers (met monsterlijke afmetingen) of transmissielijnluidsprekers. Iets beschaafder van formaat. De mijne (IMF TLS-80) gaan tot circa 17hz. Helaas staan ze op de zolder want tot de huiskamer worden ze niet toegelaten :) Daarbij zou, in verband met de benodigde golflengte, de huiskamer wel zaalachtige afmetingen moeten hebben. Maar al waren luidsprekers & kamer in staat gelijkspanning weer te geven (0 Hz), je kunt met welke geluidsapparatuur dan ook, NOOIT de akoestiek van een concertzaal of kerk benaderen. Of zelfs maar de geluidssterkte van een orkest in een zaal, want dat veronderstelt tienduizenden watts.

    Groet,
    Hopf
     
  11. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Er zijn luidsprekers die dat overigens wel voor elkaar krijgen. Hoorluidsprekers (met monsterlijke afmetingen) of transmissielijnluidsprekers.

    Voor de lezer die moeite heeft met het door mij gehanteerde begrip 'hoorluidspreker' (want die functie hebben alle luidsprekers immers): ik bedoelde natuurlijk 'hoornluidsprekers'.
    Ik heb in Engeland ooit eens zo'n zelfgebouwd fenomeen mogen aanschouwen. In de kelder een meterslange, exponentieel toenemende, pijp die uitmondde in de vloer van de woonkamer. Met een mondopening van vier bij vier meter. En voor stereo weergave heb je er daarvan dus twee nodig. En een ERREG tolerante echtgenote :)

    Hopf
     

Deel Deze Pagina