meeresoneren

Discussie in 'Altviool' gestart door Ferrie, 26 nov 2009.

  1. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Kan iemand mij helpen met dit probleempje?

    Ik hoor een vervelend rammeltje (resoneren) wanneer ik op mijn altviool de losse C-snaar strijk (en in mindere mate de losse G-snaar). Ik dacht eerst dat er iets in de kamer meetrilde, maar dat is blijkbaar toch niet het geval.

    Wanneer ik mijn vinger op de A-snaar leg, tussen de kam en het staartstuk is het rammeltje weg. Ook als ik de A-snaar losdraai verdwijnt het bijgeluid. Het begint me met name nu op te vallen sinds ik de A-snaar van Pirastro heb vervangen voor een van Larsen. Helemaal zeker ben ik niet of het daarvoor ook aanwezig was. Is me gewoon niet of minder opgevallen.

    Heeft iemand een tip of een oplossing?
     
  2. Franz

    Franz

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    30
    Beste Ferrie,

    Het rammelen kan soms komen van een los kontra-spanmoertje van een snaarspanner van een los eindje van een snaar, door contact van de snarenspanner tegen het kinstuk!

    Veel succes!

    Franz
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    Het kan van alles zijn, maar ik zou in ieder geval ook de groeven in het bovenzadel laten controleren.
    Voor meer bijgeluidproblemen en oplossingen zie mijn website.
     
  4. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Bedankt allemaal voor het meedenken en de expres-service.

    Het probleem zat gelukkig niet zo diep. Ik heb de snaarspanner van de A-snaar (de enige aanwezige op het staartstuk) vervangen.

    Bij toverslag: rammeltje weg.


    Ferrie
     
    zapling vindt dit leuk.
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.275
    Homepage:
    Snaarspanner = fijnstemmer? :(

    Ik vermoed dat 'snaarspanner' een Belgisch woord is.
     
  6. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Oeps, Frits. Natuurlijk fijnstemmer..... Franz verklapte daarmee zijn herkomst.

    En ik verklap daarmee dat ik niet goed oplet en woorden gewoon assimileer. Ik vind het overigens wel een duidelijk woord. Misschien dat "fijnstemmer" net iets meer details geeft over de functie van dat onderdeel.

    (Mag dat eigenlijk op het forum, "vreemde" woorden van onze zuiderburen? Toch wel?!)
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    @ Frits,
    "Belgisch" bestaat als taal niet, Belgische woorden dus ook niet. Vlaams bedoel je waarschijnlijk, maar Vlamingen spreken Nederlands. Zuid-Nederlands is m.i. hier wellicht de beste omschrijving.
    En nou niet zeggen dat ik een Pietje-precies ben! ;)
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.275
    Homepage:
    @ Bert:
    Ha, ha! Dat is spits opgemerkt Bert. Ik merk dat mijn precisie –hoewel het geen virus is- aanstekelijk is!
    Wat je aanroert is eigenlijk wel gek, want men spreekt van: Belgische Ardennen, Belgische Verkiezingen, Belgische krant, Belgische diamant industrie en dan zou de taal Vlaams zijn.
    Dus dacht ik: even lezen wat Wikipedia er van vindt http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgisch_(taal) en we zien dat de taal wél bestaat, maar tegenwoordig is vervangen door het Vlaams. Daarmee heb je volkomen gelijk: Belgisch wordt niet meer in België gesproken!

    @Ferrie:
    Van mij mogen vreemde woorden van onze zuiderburen best, alleen ontstaat er zo nu en dan verwarring zo blijkt. Wanneer dat dan plaats vindt, moet er over en weer worden gediscussieerd over wat er nu wordt bedoeld. Maar als dat alles is.


    Frits
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    Frits, misschien ben je nu toch iets vergeeflijker naar anderstaligen die het Nederlands (een verduiveld lastige taal) proberen machtig te worden! ;)
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.275
    Homepage:
    In het voorbeeld waar je op doelt, ben ik niet tolerant als het gaat om onwil er geen spellingcontrole op los te willen laten. Want dan wordt het: de lezer zoekt het maar uit in plaats van de schrijver. Dat gaat me nét even te ver.

    Frits
     
  11. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Frits, Strijkersforum gaat zeker verder dan de Nederlandse grens. Ik zou wel eens willen weten in welke delen van de wereld er naar dit forum wordt gekeken. (Kun jij dat achterhalen aan de hand van bijvoorbeeld ip-adres?). Misschien willen buitenlandse lezers dit zelf bekend maken.

    Even verder over Vlaamse woorden: Ik kan me het hoongelach nog herinneren van de presentator van TV Lingo, François Boulangé, toen hij een keer Belgische kandidaten had. Bleek dat de Belgische kandidaten wel degelijk veel meer vocubalair in huis hadden dan wij Nederlanders vermoeden. Woorden die wij gewoon kunnen vinden in Van Dale. Niks om mee te lachen dus.

    Mag ik Franz vragen of hij de Vlaamse violistenterminologie eens in een kort lijstje wil vergelijken met de Nederlandse en publiceren op Strijkersforum? Is toch altijd handig om te weten. Sommige Vlaamse woorden geven misschien direct meer inhoudelijke duidelijkheid dan de Nederlandse(?)
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.275
    Homepage:
    Ja, maar dan niet onder dit onderwerp! (BOUW)
    Een nieuw onderwerp opstarten en dan onder VARIA, zou een mogelijkheid kunnen zijn.

    Ja ik kan dat vrij eenvoudig achterhalen. Dat gaat niet via het IP-adres maar via de optie die Google Analytics biedt, wanneer je bent aangemeld. Wanneer ik dat nu op dit moment doe krijg je onderstaand lijstje:

    bezoekers bezoeken​
    Zweden 5 46
    Noorwegen 2 2
    Denemarken 1 1
    Duitsland 21 34
    België 179 1241
    Frankrijk 15 22
    Spanje 10 14
    Italië 5 6
    Zwitserland 1 3
    Oostenrijk 2 2
    Hongarije 2 2
    USA 7 18
    Z-Afrika 1 1
    Austr. + Nieuw-Zeeland 1 2​


    Het betreft de periode van 26 oktober tot 25 november 2009.



    Frits
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    @Ferrie:
    Heikel: er moest al eens worden geschrapt in een discussie over bogen die werden opgestoken en daarna afgexxxxxxx; heel normaal voor een Zuid-Nederlander, maar voor een Noord-Nederlander (tenminste voor Frits) wel iets te plat of frivool! :/
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.275
    Homepage:
    In dit geval weet ik niet waar je het over hebt of waarop je doelt.
    Evenmin welke letters op de plaats van de kruisjes dienen te worden gesubstitueerd. Maar het kan zijn dat dat niet voor herhaling vatbaar is? Komt nog bij dat ik van origine een Noord-Nederlander ben, maar op dit moment een Zuid-Nederlander wanneer het gaat om het woongebied. Dus ook dat is maar net wat men wil. Bovendien Bert, ben je ook zelf een Noorderling en dan zou je jezelf toch tegenspreken?


    Frits
     
  15. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Van de internationale bezoekers zijn de Belgische bezoekers van Strijkersforum duidelijk in de meerderheid. Ik ga er van uit dat het in Nederland gebezigde violistenvocubalair geen probleem is dus in België. Nederlanders zijn internationaal genoeg ingesteld en zullen over het algemeen niet vallen over een buitenlandse term meer of minder. Ik stel voor dat we er niet al te veel tijd in steken als er te veel controversen zijn.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.275
    Homepage:
    Volledigheidshalve dan ook nog even de cijfers van Nederland erbij (zelfde periode):

    bezoekers: 375
    Bezoeken: 8597

    Frits
     

Deel Deze Pagina