Nu ja, ik snap het niet. Ik kan niet begrijpen dat iemand een zo waardevolle en waarschijnlijk dus prachtige viool van klank, in een kluis kan laten liggen. Jammer en misschien zelfs ook wel egoïstisch? Er zijn zat mensen die zouden kunnen genieten van wat je achter slot en grendel hebt liggen, door erop te kunnen spelen of ernaar te luisteren. Ik vind het dus prachtig en helemaal te begrijpen dat Bartholome zijn violen in bruikleen wil geven, zeker aan serieuze violisten.
Laatst hoorde ik een heel getalenteerd en serieus meisje. Als ik zo'n viool had liggen, had ik het waarschijnlijk graag zo met haar willen afspreken. Toch prachtig als zo iemand de kans krijgt om op een viool te kunnen spelen die voor haar zelf eigenlijk onbetaalbaar is?
Zelf ben ik uiterst zorgvuldig op de viool die ik van de vioolbouwer heb. Uiteraard kan er iets mee gebeuren als hij wordt gebruikt, maar dat zal zeker niet door onzorgvuldig handelen zijn! Ik ga er uiterst liefdevol mee om.
Volgens mij kan dat eigenlijk ook niet anders: je bouwt toch een band op met je instrument? Zelfs ik heb dat en een professionele speler, die dagelijks urenlang studeert, moet dat nog sterker hebben. Maakt het dan nog uit of het je eigendom is, is dat anders? Volgens mij beschadig je een deel van jezelf als je zelfs bij ongeluk al een kras op een instrument maakt, waar je dagelijks urenlang intiem mee bezig bent....