MINI cello.

Discussie in 'Cello' gestart door Tobias, 9 nov 2014.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Mini Cello.
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ai, wat een gepriegel om te maken én om erop te spelen. En uiteindelijk is het geluid werkelijk niet om aan te horen, dus verder dan de vitrine moet dit instrument niet willen komen.
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Alleen nog even goed stemmen das alles :p
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ben bang dat dat niet echt helpt:( Stop 'm maar in de vitrine.

    He, ik zie nu pas "topic niet meer volgen".
    ????
    Het staat nu toch in de juiste rubriek?
    Maar goed, er valt idd niet zo heel veel meer over te zeggen.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Typisch Chinees product. Slechte kopie van een echte cello:
    f-gaten veel te dicht bijelkaar en een veel te breed staartstuk (snaren zijn smaller op de kam dan op het staartstuk) etc. etc.
    Als je het dan nabouwt in miniatuur doe het dan ook goed, zou ik zeggen.
     
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Mijn meisje vindt hem vast prachtig voor haar barbie..... :p
     
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Hahaha, ik bedenk me net dat ik een miniatuur cellootje heb en een stokje van ongeveer 10 cm. Ik heb net even dat stokje geharst (was al verbaasd dat dat lukte, dus blijkbaar is het paardenhaar wat erop zit) en jawel, ik kan hiermee spelen op mijn viool!!! Heb alleen wat problemen met een legatostukje van een noot of acht onder de boog. Spiccato daarentegen is erg grappig.

    Het cellootje heeft geen snaren, er is doodleuk wat koperdraad op gezet. Ik ga de vioolbouwer oude snaren vragen, als ik daar weer kom. Dan ga ik dit cellootje eens aan de praat proberen te krijgen. Dan kan mijn dochter haar barbie leren cellospelen.
    ...
    Ow, dan moet ik ook nog even een kammetje maken, het cellootje is kamloos, zie ik nu.

    Goed, nu ga ik weer serieus studeren. Maar mijn streektechniekenoefeningen heb ik bij deze al gedaan, lol :D
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    @IdB:

    als het je interesseert: kijk hier eens naar de bouw van een miniatuur viool. Het monteren van oude afgedankte snaren zal niet lukken omdat ze te dik zijn en daardoor niet op de juiste toonhoogte komen vanwege de korte lengte. Plus: een gat voor een (te) dikke snaar in een stemsleuteltje: gaat niet lukken zonder breuk.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Voor een miniatuurinstrument zou je juist dikkere snaren moeten gebruiken om op de goede toonhoogte moeten komen. Dat dat vervolgens niet uitvoerbaar is vanwege het priegelige instrumentje klopt natuurlijk wel.
    Overigens een wijdverbreid misverstand, dat snaren voor kleinere instrumenten (b.v. een 1/4 viool) dunner zouden zijn dan voor een 4/4: ze zijn juist dikker. Iedereen die regelmatig met strijkinstrumenten omgaat en die wel eens een kwartviooltje heeft voorzien van een nieuw setje Dominant o.i.d. zal dat vermoedelijk opgevallen zijn.
     
  10. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ja, had ik gezien, prachtig, hoe je dat doet!
    Ik wil nog steeds wel eens bij je langskomen om 'in de keuken' te kijken!

    Nu, dit cellogevalletje neem ik niet zo serieus hoor. (Ik denk dat het stokje er eigenlijk ook niet bij hoort.) Hij heeft plastic stemsleutels, toets en staartstuk. En hoe het staartstuk is vastgemaakt, heel provisorisch ook met zo'n koperdraadje. Maar het lijkt me wel grappig om er iets van geluid uit te kunnen krijgen. Aan het stokje zal het niet liggen in ieder geval.
     
  11. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Wie heeft er een oud kammetje en oude snaren voor me liggen? Kan ik eens freubelen..... :D
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik ben allang blij als ik weer een kammetje enigszins natuurgetrouw heb weten te fabriceren. Ik heb dus geen kammetjes liggen. Voor de snaren gebruik ik nylondraad, wat ook wel gebruikt wordt in de hengelsport. Je zit dan wel gelijk aan 50 m vast! Dus dat doen we niet: ik kan je wel wat over de post sturen in oplopende diktes want het gaat om nauwelijks lengte. Laat maar weten.

    Niet helemaal waar, want het gaat om de massa! Nu heeft een dikkere snaar meer massa, maar die wordt bepaald door de omwikkeling die per snaar van verschillend materiaal kan zijn.
    Ik heb het niet duidelijk uitgelegd, omdat ik me concentreerde op het feit hoe je zulke relatief dikke snaren dan in een miniem stemsleuteltje moet krijgen. Die gaan bij het minste of geringste breken omdat er bij een dikke snaar een groot gat in moet zitten.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Is wel goed gestemd, maar de vent kan niet spelen en gebruikt z'n gehoor niet! De derde vinger is steevast te hoog!
     

Deel Deze Pagina